Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Verzuring door kleding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2022 19:39

Danny091283 schreef: 13 okt 2022 19:31
Bij mij is het vooral mijn bouw, genetisch bepaald lijkt me.
Ze zijn wel gespierd, maar niet extreem ofzo lijkt me zo
Ik ben ook in het bezit van dikke kuiten. Geen vochtophoping, geen vet, gewoon iets van lichaamsbouw.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 okt 2022 20:19

Danny091283 schreef: 13 okt 2022 07:43
scottwilko schreef: 12 okt 2022 22:14 Heel eenvoudige redenatie van mij. Als het kouder is, dan heeft je lichaam meer brandstof nodig om warm te blijven, terwijl datzelfde lichaam bij warmte veel meer vocht nodig heeft om af te koelen. Indien je dus nu hetzelfde voeding patroon aanhoud als met warm weer, dan gaat daar wel iets scheef
Dan zou je dit toch ook in hartslag moeten terug zien? Want als het kouder wordt moet je lichaam ook harder werken.
Klopt niet. Bij koud weer haal je lagere hartslagen dan bij warm weer. Daar zijn heel wat sporter op de harde manier achter gekomen, doordat ze tegen hun trainers moesten zeggen dat ze de opgelegde inspanningsniveaus niet haalden.
hun fietsen.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 13 okt 2022 20:34

Mijn belegen overbuurvrouw draagt sinds kort steunkousen en is een heel zuur mens geworden.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 13 okt 2022 21:02

BertL schreef: 13 okt 2022 20:19
Danny091283 schreef: 13 okt 2022 07:43
scottwilko schreef: 12 okt 2022 22:14 Heel eenvoudige redenatie van mij. Als het kouder is, dan heeft je lichaam meer brandstof nodig om warm te blijven, terwijl datzelfde lichaam bij warmte veel meer vocht nodig heeft om af te koelen. Indien je dus nu hetzelfde voeding patroon aanhoud als met warm weer, dan gaat daar wel iets scheef
Dan zou je dit toch ook in hartslag moeten terug zien? Want als het kouder wordt moet je lichaam ook harder werken.
Klopt niet. Bij koud weer haal je lagere hartslagen dan bij warm weer. Daar zijn heel wat sporter op de harde manier achter gekomen, doordat ze tegen hun trainers moesten zeggen dat ze de opgelegde inspanningsniveaus niet haalden.
Ik loop nooit tegen spierpijn aan in de winter, dus zo intensief fiets ik ook weer niet in de winter lijkt me.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 okt 2022 00:18

In de openingspost heb je het over snel verzuren met winterkleding aan.

En nu blijk je plots geen spierpijn te hebben bij het fietsen in de winter.

🤔

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 okt 2022 07:02

Er zat een cynistische ondertoon in toen ik de link over dikke kuiten plaatste!
Ik vind het vaak onbegrijpelijk dat over onbenullige zaken en vragen ook in dit geval weer enkele pagina's op het forum gevuld kunnen raken.

Het gaat hier ook weer alle kanten op!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 14 okt 2022 09:21

Dat komt omdat men hele andere oorzaken zoekt ipv gewoon op mijn probleem te reageren.
Daarnaast krijg ik het gevoel dat ik niet serieus wordt genomen. Ik ken mijn eigen lichaam wel en ik weet wel wat ik voel tijdens het fietsen en dat is kennelijk wat anders dan anderen hier.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 708
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 14 okt 2022 09:25

In de winter heb ik dat ook hoor, verzuring treedt vlugger op.
Gezien ik een wat oudere wielertoerist ben heb ik mij daar gewoon bij neergelegd en doe ik kortere ritten in de winter.
(en ik ondervind dat ik ook al minder goesting heb om in de winter te rijden, rij dan meer op zwift :D )

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 14 okt 2022 09:34

fgrs schreef: 14 okt 2022 09:25 In de winter heb ik dat ook hoor, verzuring treedt vlugger op.
Gezien ik een wat oudere wielertoerist ben heb ik mij daar gewoon bij neergelegd en doe ik kortere ritten in de winter.
(en ik ondervind dat ik ook al minder goesting heb om in de winter te rijden, rij dan meer op zwift :D )
Die luxe heb ik helaas niet.
Ik rij ook korte ritten in de winter. Ik kan ook niet even snel rond draaien ivm mijn broek, waardoor ik minder snelheid heb.
En ja ik weet dat je in de winter minder hard fietst door de omstandigheden.
Het gaat mij meer om het fietsgevoel en of je je kracht kwijt kunt op de pedalen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 okt 2022 11:10

Danny091283 schreef: 14 okt 2022 09:34 Ik kan ook niet even snel rond draaien ivm mijn broek, waardoor ik minder snelheid heb.
Het gaat mij meer om het fietsgevoel en of je je kracht kwijt kunt op de pedalen.
Nogmaals dan heb je niet de juiste pasvorm of het juiste materiaal, ik heb me nog nooit belemmerd gevoeld door mijn kleding.
Probeer anders eens je korte broek, met merino-wollen beenstukken dat kan onmogelijk een beklemmend gevoel geven.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 okt 2022 20:21

Danny091283 schreef: 12 okt 2022 19:24 Zodra het kouder wordt loop ik er tegenaan dat ik veel sneller verzuur dan normaal en dat ondanks dat ik in mijn d1 fiets.
Zodra ik beenstukken of een lange fietsbroek aan moet dan zit het me te strak om mijn kuiten en knieën, waardoor de afvalstoffen niet goed uit die spieren kunnen met als gevolg verzuring.
Ik kan moeilijk een grotere maat fietsbroek gaan kopen, hierdoor zit ik vaak niet meer op mijn zeem.
Ik heb vooral fietskleding van Craft.

Hoe kan ik het oplossen dat ik winterdag wel lekker fiets? Moet ik compressie kleding hebben?
Of ligt het aan het merk kleding wat ik heb?
Ik kan moeilijk met korte broek gaan fietsen in de winter, want dat is me echt te koud.
Je verzuurt niet vanwege je kleding. Je verzuurt ook niet tijdens een D1 inspanning. De regels van de inspanningsfysiologie staan die conclusies (of aannames in de weg). Je klachten hebben een andere oorzaak. Als je verzuring reduceert tot pijnklachten (het doet pijn tijdens het fietsen in de kou en de klachten lijken op verzuring) dan is er geen reden om aan te nemen dat het door de kleding komt. In kleding die te nauw zit, kun je je niet bewegen. Dat trekt en schuurt op plekken als knieholtes en liezen en bilnaad.
hun fietsen.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 14 okt 2022 22:08

Danny091283 schreef: 14 okt 2022 09:34
fgrs schreef: 14 okt 2022 09:25 In de winter heb ik dat ook hoor, verzuring treedt vlugger op.
Gezien ik een wat oudere wielertoerist ben heb ik mij daar gewoon bij neergelegd en doe ik kortere ritten in de winter.
(en ik ondervind dat ik ook al minder goesting heb om in de winter te rijden, rij dan meer op zwift :D )
Die luxe heb ik helaas niet.
Ik rij ook korte ritten in de winter. Ik kan ook niet even snel rond draaien ivm mijn broek, waardoor ik minder snelheid heb.
En ja ik weet dat je in de winter minder hard fietst door de omstandigheden.
Het gaat mij meer om het fietsgevoel en of je je kracht kwijt kunt op de pedalen.
Als het aan je kleding ligt dan is het zoeken naar de juiste kleding voor jou. Ik heb een keer een Castelli Polare lange broek gehad, die zat niet lekker, echt verzuring was het niet, maar draaide niet. Snel verkocht en weer naar het voor mij prettige merk overgestapt. Succes met je zoektocht.

Plaats reactie