Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe crosser maar waar ik op uitkom is dat veel fabrikanten er nogal verschillende geometrieën op na houden.
Merken zoals Ridley en Prorace houden er eerder korte bovenbuisen op na maar dit is dan meestal in combinatie met korte balhoofdbuizen wat dan weer in een immense spacertoren resulteert maar merken zoals Stevens, Colnago houden er weer lange bovenbuizen op na.
Ik wou eigenlijk een stalen crosser zoals een Salsa, Voodoo, Surly maar als ik naar de maten kijk die zouden moeten overeenstemmen met mijn racer verschillen deze nauwelijks in bovenbuislengte.
Ik ben er vanuit gegaan dat je een 2 à 3 cm korter zit op een crosser dan op een wegfiets. En als je beelden van crossers bekijkt zitten deze ook vrij kort.
Ga ik nu beter voor een langere bovenbuis met een kortere stuurpen en weinig spacers. Of neem ik de 3-4 cm aan spacer er maar bij om toch aan een kortere zit te komen?
Cyclocross geometrie
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als ik een 52 center-center neem voor een crossbow kom ik op een balhoofdbuis van 127mm. Op mijn racefiets heb ik 150mm met 25mm spacers en als je dan bedenkt dat je op een crosser minder diep zit lijkt me dat wel kort.
Een 53 c-c van mijn wegfiets had ik een balhoofdbuis van 2 cm langer.
Een 53 c-c van mijn wegfiets had ik een balhoofdbuis van 2 cm langer.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Ik heb voor mn crosser dezelfde maat als mijn racer. Mijn racer is op mijn lichaam afgesteld, waarom zou ik dan een andere geometry op mn crosser willen?
-
floepert99
- Forum-lid
De lengte van de balhoofdbuis kun je niet de wegfiets vergelijken. Ten eerste is de inbouwhoogte van een cross vork veel groter en je hebt extra ruimte nodig voor een hanger voor de voorrem (al heeft FSA daar tegenwoordig een nette oplossing voor). Ridley heeft inderdaad een iets kortere bovenbuis en lijkt mij meer geschikt voor mensen met naar verhouding lange benen.
Ik rij op een Stevens en zit ongeveer 1 cm korter dan op de wegfiets (afstand zadelpunt - hart stuur) Ligt er ook maar aan je voorkeur: iets relaxter met meer controle of meer race georienteerd.
Ik rij op een Stevens en zit ongeveer 1 cm korter dan op de wegfiets (afstand zadelpunt - hart stuur) Ligt er ook maar aan je voorkeur: iets relaxter met meer controle of meer race georienteerd.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
japie carbon schreef:Ik heb voor mn crosser dezelfde maat als mijn racer. Mijn racer is op mijn lichaam afgesteld, waarom zou ik dan een andere geometry op mn crosser willen?
Omdat je op een wegfiets veel dieper en gestrekter kunt zitten dan op een crossfiets. Zie het enorme verschil in houding tussen de prof crossers en wegrenners.
Hoeveel korter je moet zitten op een crossfiets is vooral afhankelijk hoe gestrekt je zit op de wegfiets. Ik zit zelf erg gestrekt op de wegfiets en op de crossfiets 3,5 cm korter. Daardoor kan ik veel meer gooien en smijten met de fiets, op de wegfiets is dat niet nodig. Die stuur je een bocht in op 1 lijn en dan kom je er vanzelf weer uit op dezelfde lijn.
Floepert99 schreef:De lengte van de balhoofdbuis kun je niet de wegfiets vergelijken. Ten eerste is de inbouwhoogte van een cross vork veel groter en je hebt extra ruimte nodig voor een hanger voor de voorrem (al heeft FSA daar tegenwoordig een nette oplossing voor).
Wordt dat verschil in inbouwhoogte dan niet teniet gedaan door de hogere brackets op crossfietsen?