Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2022 14:20

bij mij gisteren ook de eerste keer.

Maar een huis met grote raamvlakken op het zuiden helpen enorm om later te stoken. Sowieso een pui op het zuiden.
Keerzijde dat het in de zomer niet te doen is en je altijd met een zonnescherm moet werken En het dan nog een stuk warmer is.

En een goed geisoleerd huis is goed genoeg het hoeft echt niet extreem een huis wat dit weekend topt 25 graden oploopt door de zon lijkt mij niet extreem goed geisoleerd, deze tempraturen heb ik in augustus niet eens gezien beneden

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 14:45

wasbeer2006 schreef: 11 okt 2022 14:20 ...
En een goed geisoleerd huis is goed genoeg het hoeft echt niet extreem een huis wat dit weekend topt 25 graden oploopt door de zon lijkt mij niet extreem goed geisoleerd...
Dit volg ik even niet; ik denk dat zowat ieder huis met de temperaturen en zon van het weekend 25 graden kan halen als je de zon volop binnen kan laten vanaf het zuiden.
Goede isolatie is maar te benoemen als je ook vriestemperaturen het met zo goed als geen verwarming kan stellen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1423
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 okt 2022 16:29

Dat van die 25 graden begrijp ik ook niet helemaal. Het was hierbinnen op de warmste dagen tijdens de afgelopen koelste zomer van de komende jaren geen 25 graden.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 okt 2022 17:44

Met een beetje zon en grote raampartijen op het zuiden is het echt niet moeilijk, als je dat wil, om binnen in huis 25 graden te halen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 okt 2022 17:49

Dat van die 25 graden klopt echt. Het is nu om 6 uur ook nog 23 graden. Verwarming uit, zon aan. In de zomermaanden moet ik de boel potdicht houden en dan blijft de huiskamer temperatuur steken op 28 graden.

Als de boel goed geisoleerd is en de zon staat er vol op, dan warmt het alleen maar op. Door de goede isolatie kan de zonnewarmte domweg geen kant op. Ik verstook ook bijzonder weinig in een jaar. Geen gas, maar de stadsverwarming is 10 GJ per jaar. En voor de rekenaars, 1 GJ komt overeen met 30 kuub gas. Mijn buren (zelfde huis) zitten ook op 10 GJ. Achterburen (nog steeds hetzelfde huis) zitten op 30 GJ. Volgens mij stoken die alle kamers in het huis warme en staan alle deuren en ramen wagenwijd open
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2022 17:53

Dan ben je echt een van de weinige. maargoed ben je er blij mee? Want die 28 graden is dus de keerzijde. Tot half juli was het hier 22 graden en daar houd ik de boel niet dicht voor.

Ik bedoel met goede isolatie is goed genoeg, je moet ook vertileren en de beste ventilatie is tocht (tot een zekere hoogte). Extreem isoleren heeft een keerzijde. Als het zo snel warm wordt met glas, koelt het ook net zo snel weer af.

Alles maar dichtmaken is echt niet goed. Je hebt toch altijd de roosters iets open, als ik het potdicht doe, schiet heel snel de mechanische ventilatie op een hogere stand, dat betekend dus co2 of vocht en dat is niet goed..

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 okt 2022 17:54

Het hangt er ook vanaf hoeveel massa je huis heeft. Een serre zaaltje met veel glas op het zuiden zal vast rap naar de 25 graden gaan zolang het niet in een volledig open verbinding met de rest van het huis staat. Mocht je 50cm dikke natuurstenen muren hebben dan ga je die opwarming nooit halen in het late naseizoen.
Wij hebben in Frankrijk van die dikke muren en dat houdt het huis zomers met buitentemperaturen van 30+ graden heerlijk koel. Andersom is het 's winters een kwestie van even flink stoken en dan kun je er een paar dagen tegen zonder heel veel hout te verstoken.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 18:20

rob74 schreef: 11 okt 2022 17:49
Als de boel goed geisoleerd is en de zon staat er vol op, dan warmt het alleen maar op. Door de goede isolatie kan de zonnewarmte domweg geen kant op. ...
Dat is domweg fout...; goede isolatie of slechte isolatie; als de zon binnenschijnt warmt het op. Goede isolatie of slechte isolatie; de zonnewarmte kan geen kant op als het buiten nog warmer is... maar als het buiten warmer is dan binnen dan zal bij goede isolatie de muur minder bijdragen aan opwarmen. Bij slechte isolatie draagt de muur nog meer bij aan opwarmen.
Is het binnen te warm en buiten koeler dan zal bij slechte en goede isolatie ventileren het snelst afkoelen. Zo raak je altijd overtollige zonnewarmte kwijt.
De zon binnen laten schijnen is gewoon dom. Dus bij goede isolatie en de zon buitenhouden blijft het binnen lekker fris. Dat moet je doel zijn.

Een uitspraak als "bij goede isolatie kan de zonnewarmte nergens heen..." is gewoon nooit van toepassing en niet relevant. Bij goede isolatie en de zon staat op het huis maar schijnt niet binnen warmt het ook weinig op....

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 okt 2022 18:26

Een paar keer "dom" in je relaas en nog wat andere -als absolute waarheid geformuleerde- uitspraken maken jouw visie ook niet echt betrouwbaar...
Als iemand warmte ervaart in een ruimte dan is het daar gewoon warm, punt! hoe het exact zit met die specifieke isolatie en ventilatie kun jij vanop afstand onmogelijk beoordelen toch?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2022 18:29

Wat er snel inkomt, gaat er ook weer snel uit, zo simpel is het.

Ik heb hier bv een windhoek op het westen, toen het deze zomer overdag warm was en snachts koel was het in de ochtend gewoon 21 graden beneden.
Maar zodra het buiten warmer werd schoor het omhoog naar 24 graden, omdat inderdaad zoals enzzo aangeeft de massa ook warm is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 18:36

Enzzo schreef: 11 okt 2022 18:26 Een paar keer "dom" in je relaas en nog wat andere -als absolute waarheid geformuleerde- uitspraken maken jouw visie ook niet echt betrouwbaar...
Als iemand warmte ervaart in een ruimte dan is het daar gewoon warm, punt! hoe het exact zit met die specifieke isolatie en ventilatie kun jij vanop afstand onmogelijk beoordelen toch?
Absoluut wel; er is gewoon de bouwfysica. En die zegt hoeveel energie er door een muur gaat in welke omstandigheden.
Ik betwijfel helemaal niet dat het ergens te warm wordt. Waar lees je dat?
En de bouwfysico zegt dat met goede isolatie, zon buiten houden het echt niet te warm wordt (of omgekeerd; als het wel te warm wordt is er niet goed geisoleerd en/of komt er teveel zon binnen.. ). Het is niet zo moeilijk.... maar er wordt graag onzin over verteld (zoals dat de warmte domweg niet buitenkan met isolatie...).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 okt 2022 18:45

Enzzo schreef: 11 okt 2022 17:54 Het hangt er ook vanaf hoeveel massa je huis heeft. Een serre zaaltje met veel glas op het zuiden zal vast rap naar de 25 graden gaan zolang het niet in een volledig open verbinding met de rest van het huis staat. Mocht je 50cm dikke natuurstenen muren hebben dan ga je die opwarming nooit halen in het late naseizoen.
Wij hebben in Frankrijk van die dikke muren en dat houdt het huis zomers met buitentemperaturen van 30+ graden heerlijk koel. Andersom is het 's winters een kwestie van even flink stoken en dan kun je er een paar dagen tegen zonder heel veel hout te verstoken.
Massa is idd ook een oplossing. En ook; die Zuiderse huizen hebben ook niet veel ramen waar de zon rechtstreeks kan binnenschijnen of je sluit de buitenluiken.

Plaats reactie