Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het "nieuwe" Puck Moonen topic

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 okt 2022 13:28

Klopt, DCRainmaker heeft een heel andere insteek. Im weet ook niet of hij betaald wordt, of alleen gratis spullen krijgt. En af en toe vind ie iets waardeloos en zegt dat ook. Ik zeg niet dat ie 100 procent onafhankelijk is en altijd geloofwaardig, maar wekt in ieder geval meer die indruk dan Puckie en JapkeJanneke.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 10 okt 2022 13:40

DC Rainmaker zegt daar zelf onder "Advertise" het een en ander over waardoor je wel kunt afleiden hoe hij zijn blog financiert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2022 13:53

DCR haalt de meeste inkomsten uit affiliate (bijv. Clever Training) en vooral het YouTube advertising programma. Dat laatste wordt steeds groter voor hem en vandaar dat je ook ziet dat hij steeds meer richting YouTube gaat. Zijn overige inkomsten

- advertenties op zijn site (deels geautomatiseerd)
- membership (zijn er niet zoveel geloof ik)
- give aways

Verder is hij vrij streng in de leer. Hij stuurt reviewproducten altijd terug naar de afzender en neemt sowieso geen geld voor het schrijven van reviews. Hij neemt zelfs geen geld aan voor reiskosten naar bijvoorbeeld een productlancering.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het affiliatemodel nog altijd een enigszins perverse prikkel kent. Positievere review = meer geld door affiliate. Wat niet wegneemt dat zijn reviews meestal wel kritisch zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2022 14:06

havana schreef: 10 okt 2022 13:53 en vandaar dat je ook ziet dat hij steeds meer richting YouTube gaat.
Ja, waardeloos.
Ik heb liever zijn goed geschreven reviews.
Less is bore

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 okt 2022 14:50

daniel1975 schreef: 10 okt 2022 12:55 Ik volg ze ook niet, maar zit mij er wel over te verbazen hoeveel domme mensen er zijn die daar zo in mee gaan en zich laten beinvloeden door een graatmager egocentrisch poppetje waar de reclame vanaf druipt.
doe mij dan maar een dcrainmaker, daar hebben de reviews tenmiste nog inhoud.
Voor de geïnteresseerden: er is best wat onderzoek beschikbaar over Insta gebruikers. Heb er een tijdje terug voor de zaak ook al eens naar gekeken.

De meeste zijn redelijk jong, goed opgeleid en komen uit de wat hogere inkomensgroepen https://blog.hootsuite.com/instagram-demographics/. Dik 60% zit in de 18-34 jaar. Dus een hoop jong volwassenen die nog erg beïnvloedbaar zijn en wat te besteden hebben. De millenials en generatie Z. De ideale doelgroep van onze fietsfluencers...

Het is hier al meer aangehaald, maar ik moet ook zeggen dat ik het zo zachtjes aan lachwekkend vind worden. Allemaal zo doorzichtig. En dat gezever hoe moeilijk ze het allemaal niet hebben, zoals J Janneke dat beschrijft. Jutta, Puck en tegenwoordig ook Irene Schouten die volgens mij de pot met geld op Insta heeft gevonden. Een tijdlijn vol met foto's van jezelf + een product van de sponsor op de achtergrond, in je handen of om je k*nt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2022 15:02

Ondanks dat Jutta absoluut mijn type niet is, heb ik wel respect voor haar;
- is absolute topsporter met een drive en doorzettingsvermogen waar velen van kunnen leren
- trainingsbeest
- commercieel erg slim: doet geen frutseltjes voor allerhande zooi, maar pakt gewoon een paar grote, duidelijke sponsordeals
- heel veel echte sportfotos (trainingen, wedstrijden)
- heel veel posts zonder uberhaupt reclame-tags
Less is bore

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 10 okt 2022 19:06

ik kan het allerlei sporters echt niet kwalijk nemen dat ze op de socials wat bijbeunen. Topsporter is een risico beroep....morgen lig je er uit (te oud, blessure, voorbij gestreefd) en het sporten gaat vrijwel altijd ten koste van je overige carrière pad. Het is een enkeling (de allergrootsten) die in een gespreid bedje terecht komt na zijn sport carrière. Ook voor een minder geslaagde topsporter die gekatapulteerd is tot bekendheid (om wat voor reden dan ook) vind ik het een logische stap.

Heb wel vreselijk veel medelijden met en vrees voor die generatie jongeren/kinderen die er aan komt die enkel 'influencer' wil worden, en die het nooit gaan worden, maar wel hun leven verkloten met allerlei domme filmpjes en onrealistische toekomst dromen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 10 okt 2022 19:29

Sulla schreef: 10 okt 2022 19:06
Heb wel vreselijk veel medelijden met en vrees voor die generatie jongeren/kinderen die er aan komt die enkel 'influencer' wil worden, en die het nooit gaan worden, maar wel hun leven verkloten met allerlei domme filmpjes en onrealistische toekomst dromen.
Is dit zo anders als de jeugd die vroeger maar prof-voetballer of popzanger (-es) wilde worden? Het gaat er m.i. vooral om dat ze op tijd wakker worden.

hayes

hayes 10 okt 2022 20:58

Waarom bespreken we hier dan ook niet de Van Aerts van deze wereld? Van Aert die best wel een flinke cent van Red Bull krigt, alhoewel ik serieus betwijfel of hij het ooit zelf drinkt.

En dat terwijl hij met JV al een 2 miljoen verdient.
Ik heb er niets op tegen, maar dan kan je kleinere sporters ook niet kwalijk nemen dat ze zo iets bijverdienen.

Ik ben zelf ambassadeur van Naroo Mask en nu ook van Erstwhile. Beide fijne merken. Ik krijg een paar producten gratis meer niet.
Bij Naroo heb ik na twee jaar zowat 200 euro gekregen in cash.
Dat is fijn, maar als ik het een rotproduct vond, zou ik het niet aanprijzen. Ik ga er van uit dat iedereen genoeg gezond verstand heeft om te oordelen of het z'n geld waard is. Meteen maak ik dan de bedenking dat het voor jongeren een andere zaak is. Maar dat is nu ook eenmaal de consumptiemaatschappij waarin we leven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2022 22:24

Sulla schreef: 10 okt 2022 19:06 ik kan het allerlei sporters echt niet kwalijk nemen dat ze op de socials wat bijbeunen. Topsporter is een risico beroep....morgen lig je er uit (te oud, blessure, voorbij gestreefd) en het sporten gaat vrijwel altijd ten koste van je overige carrière pad. Het is een enkeling (de allergrootsten) die in een gespreid bedje terecht komt na zijn sport carrière. Ook voor een minder geslaagde topsporter die gekatapulteerd is tot bekendheid (om wat voor reden dan ook) vind ik het een logische stap.

Heb wel vreselijk veel medelijden met en vrees voor die generatie jongeren/kinderen die er aan komt die enkel 'influencer' wil worden, en die het nooit gaan worden, maar wel hun leven verkloten met allerlei domme filmpjes en onrealistische toekomst dromen.
Als ze niet rond kunnen komen van hun insta account, kunnen ze altijd nog bijbeunen als topsporter :mrgreen: .

Ik geef iedereen groot gelijk om van die bedrijven te pakken wat er te pakken is. Nu is het tijdperk de bedrijven over elkaar heen buitelen voor een beetje zichtbaarheid op social media. Wat het kost, wat het oplevert en hoe goed de content is, het doet er niet toe, als je maar het idee hebt dat je gezien wordt.
Over een paar jaar zal dat allemaal wel wat kritischer worden.

Ondertussen mag ik hopelijk een beetje lachen en/of mijzelf een tikje masochistisch lopen ergeren aan de oppervlakkige, doorzichtige, amateuristische reclameteksten als ik eens een keer (via dit forum) Een kijkje neem op die socials.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 okt 2022 23:34

Iedereen valt op een of ander moment voor bepaalde reclameboodschappen. Zelfs diegenen die zo hard mogelijk roepen dat ze daar ongevoelig voor zijn. :shock: 8-)

i-mac

i-mac 11 okt 2022 06:05

senior schreef: 10 okt 2022 23:34 Iedereen valt op een of ander moment voor bepaalde reclameboodschappen. Zelfs diegenen die zo hard mogelijk roepen dat ze daar ongevoelig voor zijn. :shock: 8-)
Daar twijfel ik niet aan, wel integendeel. Maar toch merk ik op, dat met ouder te worden, bepaalde reclame spots bij mij het tegenovergestelde effect krijgen. Ik zeg hiermee niet dat meek x of y slecht is, dat is weer een ander punt. Maar ik ben kritischer geworden, en laat me niet alles klakkeloos op de mouw spellen.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat reclame ervoor zorgt dat je onbewust naar een bepaald product gaat kijken.

Plaats reactie