Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies gevraagd

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 okt 2022 13:37

TS vindt het ws overbodig om te reageren.....one hit wonder
Dogma F

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1324
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 okt 2022 13:45

Nog wat vroeg voor die conclusie. Lijkt me eerder dat TS iemand is die niet dagelijks op het forum kijkt.

JonasGG
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2022 16:49

JonasGG 06 okt 2022 23:50

HarryuitHilversum schreef: 06 okt 2022 12:59 In plaats van DI2 kun je zeker ook kijken naar SRAM. Ik heb de indruk dat SRAM op dit moment beter leverbaar is. Ik ken veel mensen die met de Force Axs rijden en erg tevreden zijn. Als ik de testen mag geloven, is de Rival AXS net zo goed, alleen een stukje zwaarder. Ook mijn LBS zweert bij SRAM.
Als je voorkeur een Trek Emonda is (goede fiets overigens!) en wat voordeliger uit wil zijn, dan zou ik kijken naar vergelijkbare fietsen van de internetmerken. Die bieden het meeste waar voor hun geld, zeker in het middensegment! Bij Canyon is de Ultimate een uitstekende keuze, de Rose X-lite is ook erg goed. Ook is wellicht de Storck Fascenario voor jou een interessante fiets.
Lcsmet schreef: 05 okt 2022 21:26 In plaats van dat wij hier allemaal merken en types gaan opnoemen.
Wat is jouw budget?
Di2 heb je al aangegeven.
Aero frame of toch meer all round?
Endurance geometrie of kan je wel diep zitten?

Van welke fiets/merk/type gaat jouw hart sneller slaan?
Ben je gebonden aan een fietsenmaker in je buurt of mag wat verder af of het internet ook?
Vind je de garantie termijn op het frame belangrijk?
Wil je de fiets snel hebben of ben je je nu nog maar aan het oriënteren?
Bedankt voor de reacties
Mijn budget ligt maximum 5000 euro. Liefst wat minder.
Als ik kon kiezen ging ik voor de Trek Emonda Sl6 Di2 (met een shimano 105 Di2).
Daarom mijn post omdat ik ook eens de vergelijkbare modellen van andere merken wil bekijken. Omdat er hier personen zijn die veel meer ervaring hebben of mij hecht ik veel belang aan anderen hun mening hieromtrent.

De Canyons vind ik qua kleur persoonlijk minder en heel spijtig dat er geen fysieke winkels van bestaan.. (toch nie in België). Ik koop graag een fiets waar ik eerst eens opgezeten heb voor ik betaal, zeker over zo´n bedragen.

Het type endurance (in Trek ´Domane´) lijkt mij aangenaam aangezien de wegen in België vaak in slechte staat zijn, toch in vergelijking met Nederland. Maar kan dit volgens mij wel wat compenseren om een dikkere band in een Emonda (meer Allround fiets) te steken bijvoorbeeld om ook zo minder schokken te ervaren.

Tubeless velgen lijken mij ook zeer interessant.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 okt 2022 00:37

Deze al bekeken?
Met Ultegra Di2
Persoonlijk spreekt de fiets me aan, met uitzondering van de kleur (of het gebrek eraan)
https://www.giant-bicycles.com/be/tcr-advanced-disc-0

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 okt 2022 11:58

JonasGG schreef: 06 okt 2022 23:50
...

Het type endurance (in Trek ´Domane´) lijkt mij aangenaam aangezien de wegen in België vaak in slechte staat zijn, toch in vergelijking met Nederland. Maar kan dit volgens mij wel wat compenseren om een dikkere band in een Emonda (meer Allround fiets) te steken bijvoorbeeld om ook zo minder schokken te ervaren.

Tubeless velgen lijken mij ook zeer interessant.
Laat je niet te veel leiden door benamingen als 'endurance', 'allround', of wat dan ook.
Zolang je geen wedstrijden rijdt maakt het allemaal niet veel uit (en zelfs dan nog...). Zorg gewoon voor een fiets die je past.

De gemiddelde schijfrem fiets laat tegenwoordig 28-32mm banden toe. Maar ook dunner kan je rijden met minder lucht in voor meer comfort (met een groter risico op lek rijden).

En iedere fietswinkel zal je wel willen helpen voor dat bedrag ;-).
'Als ik kon kiezen...': doen zou ik zeggen ;-). Als ik kon kiezen voor dat bedrag zou ik iets kopen dat wat unieker is dan grote merken... Of iets dat veel goedkoper is en een maand extra onbetaald verlof nemen om te gaan fietsen ;-).

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 okt 2022 13:34

JonasGG schreef: 06 okt 2022 23:50 ......
Mijn budget ligt maximum 5000 euro. Liefst wat minder.
Als ik kon kiezen ging ik voor de Trek Emonda Sl6 Di2 (met een shimano 105 Di2)............
Voor een standaard fiets met 105Di2 afmontage ga je toch geen 5000 Euro betalen?
of voor 5000 Euro ga je toch geen genoegen nemen met een standaard frame en 105Di2 afgemonteerde fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 okt 2022 15:49

Ik ben het hier helemaal eens met Walter hierboven.

Endurance betekent vaak dat je iets rechter op zit maar er is geen norm. Wat bij de ene endurance is is bij een andere nog een race geometrie. Je moet dus kijken naar welke stack en reach het beste bij jou past.

Buiten de gebaande paden is er misschien wel iets veel leukers te koop voor je. Met dit budget en misschien wel een heel gangbare frame maat zou je zomaar verliefd kunnen worden op een fiets van een kleinere speler in de markt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 okt 2022 16:05

bartdr schreef: 06 okt 2022 13:45 Nog wat vroeg voor die conclusie. Lijkt me eerder dat TS iemand is die niet dagelijks op het forum kijkt.
Gelukkig niet inderdaad. Maar het gebeurt de laatste tijd wel erg vaak dat mensen zich registreren, vraag stellen en nooit meer reageren.
Deze keer gelukkig niet, fijn zo!
Dogma F

JonasGG
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2022 16:49

JonasGG 07 okt 2022 17:37

Lcsmet schreef: 06 okt 2022 09:31 Cube Agree C:62 Pro met Sram Rival AXS 2699 Euro
Afbeelding
Ik ben fietsen van 'Cube' verder beginnen onderzoeken. Wat ik merk is dat je bij cube een Shimano ultegra Di2 krijgt op een fiets met dezelfde prijs als een Trek waar shimano 105Di2 op zit? waar zit het prijsverschil dan?
deze Cube agree C:62 lijkt me inderdaad interessant. Maar zie niet juist in wat de verschillen zijn bij een SLT, SL, Pro, Race, ...
ik vermoed dat de onderdelen lagere kwaliteit hebben of zwaarder zijn. Of juist geen wielen uit carbon? of zie ik dit mis?
Er is zoveel om rekening mee te houden...

Dan heb je ook nog eens de Serie van SRAM. Welke verschillen heeft deze met shimano behalve dat SRAM draadloos is.

bedankt

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 okt 2022 17:59

Nu Intermarche-Wanty-Gobert ploeg wat begint te winnen zijn de Cube fietsen wat sexier aan het worden ;-).
Maar nog niet zoveel dat ze even duur kunnen zijn als de Trek fietsen -of beter, als bepaalde Trek fietsen...

Trek is duurder omdat er mensen ervoor willen betalen... Al maakt Trek in mijn ervaring nooit slechte fietsen. Maar ik zal ook geen 4.000 euro geven aan een fiets...

Ik ken de cube fietsen niet, maar vermoedelijk hetzelfde frame met altijd wat andere componenten van goedkoper tot duurder... (al kunnen er ook verschillende frames zijn ;-)).
Je zal zelf eens door hun catalogus moeten wandelen om de verschillen te begrijpen... ik ga beweren dat alles snel verkooppraat wordt...
Misschien hebben we hier wel ergens een Cube vraagstaart...

SRAM etap; Ik ben fan ;-).

Kleine opmerking ivm elektronisch: Met je vorige fiets reed je +15 jaar... probeer je even voor te stellen welke elektronische spullen je nog in huis hebt en gebruikt die 15+ jaar oud zijn en de uitdaging binnen 12 jaar als je lader van de batterijen de geest geeft. Of ook; hoe dikwijls je in die periode je batterijen zal moeten vervangen (bij campagnolo vind ik de batterijduurzaamheid bedenkelijk, shimano lijkt na 5 jaar toch ook problemen te hebben, bij sram heb ik nog geen batterij gezien die in kwaliteit minderde , maar dat kan ook toeval zijn...)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 okt 2022 22:44

Trek is gewoon vet overpriced. Gelukkig krijg je daar bij de meeste fietswinkels wel goede korting op.

Cube zijn gewoon prima fietsen, wellicht qua merk wat minder aansprekend, maar kwalitatief prima. Bij de variant hierboven zitten idd geen carbonwielen, maar die kun je er natuurlijk wel op laten zetten.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 18 okt 2022 23:26

Hou er rekening mee dat de Trek Egmonda redelijk agressief is qua Geometrie. Heb zelf een Emonda gehad 2021 model (fantastische fiets). Denk wel qua geo de meest sportieve die ik heb gehad.
SRAM eTap is echt fantastisch dat kan ik je blind aanraden. Schakelt zo intuïtief. Extra setje batterijen kopen en gewoon erin klikken. groot Fan van SRAM eTAp

Plaats reactie