Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ander model derailleurpad

SATMarco
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2012 20:51

SATMarco 04 okt 2022 16:40

Hallo,

Er zit een Union gh-058 derailleur pad op mijn fiets.
Maar nu heb ik laatst mijn achter derailleur moeten vervangen, door het nieuwste model Ultegra.
Alleen is deze iets anders van opbouw waardoor mijn achterwiel er niet heel makkelijk meer uit te halen is.
Ik zoek nu dus eigenlijk een ander model derailleur pad met dezelfde frame bevestiging maar waarmee de derailleur een aantal millimeter verder naar achter komt te staan.

Iemand bekend met dit probleem en hoe het beste op te lossen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 okt 2022 16:52

Ja dat klopt, je hebt een derailleurhanger nodig voor direct-mount. Die zorgt ervoor dat de derailleur iets verder naar achter scharniert waardoor je het achterwiel zonder probleem kan wisselen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

SATMarco
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2012 20:51

SATMarco 05 okt 2022 13:35

Dat wist ik niet, bedankt!
Weet jij toevallig ook welk type ik dan nodig heb zodat ik dezelfde aansluiting op het frame heb als de Union gh-058.
Heb al een tijdje zitten zoeken en vergelijken op bv de site van MARWI maar kan nog geen goed model vinden.

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 okt 2022 15:12

Het is niet nodig om een andere derailleurpad te monteren voor een Ultegra derailleur uit de 8000 of 8100-serie. Deze derailleurs worden standaard geleverd met de vereiste b-link om de derailleur te gebruiken met een normale derailleurpad. Wat wel kan, is een andere "direct mount" pad monteren waardoor je deze extra b-link kan verwijderen. Zie dit Shimano-document: https://bike.shimano.com/en-US/technolo ... lleur.html

Ik snap echter niet zo goed wat het probleem is: als de pad werkte met de vorige derailleur zal deze ook met de nieuwe Ultegra werken want die derailleurs staan door de extra b-link zowieso meer naar achter. Ik gok erop dat je de derailleur niet juist gemonteerd hebt, de extra b-link moet quasi horizontaal naar achter wijzen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 okt 2022 15:13

Ik denk dat je een gewone derailleur moet gebruiken, geen direct mount type. Het spijt me, maar Dat Union type zegt wel heel weinig, Er zijn meer dam 600 types derailleurhangers.

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 okt 2022 15:17

Plaatje voor de duidelijkheid:
effe.png

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 okt 2022 15:57

abdr schreef: 05 okt 2022 15:12 Het is niet nodig om een andere derailleurpad te monteren voor een Ultegra derailleur uit de 8000 of 8100-serie. Deze derailleurs worden standaard geleverd met de vereiste b-link om de derailleur te gebruiken met een normale derailleurpad. Wat wel kan, is een andere "direct mount" pad monteren waardoor je deze extra b-link kan verwijderen. Zie dit Shimano-document: https://bike.shimano.com/en-US/technolo ... lleur.html

Ik snap echter niet zo goed wat het probleem is: als de pad werkte met de vorige derailleur zal deze ook met de nieuwe Ultegra werken want die derailleurs staan door de extra b-link zowieso meer naar achter. Ik gok erop dat je de derailleur niet juist gemonteerd hebt, de extra b-link moet quasi horizontaal naar achter wijzen.
Helaas, want toen ik de overstap maakte van RD6800 naar RD8050 Di2 werd ik met hetzelfde fenomeen geconfronteerd, kreeg het achterwiel (bijna) niet uit het frame. De derailleur kwam niet voldoende naar achteren om het wiel te verwijderen, deze was door mij gemonteerd als "standard mount".
Na informatie via het topic "Vandaag geklust" kreeg ik van @Scottpch de tip dat een direct-mount derailleurhanger het probleem kan oplossen. ;) Maar dan moet je idd wel weten welke derailleurhanger je nodig hebt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 okt 2022 17:04

Het zal vast wel zo zijn maar ik begrijp het toch niet. Ik heb eens wat plaatjes van het internet gehaald, dan lijkt het toch alsof je met een RD-8000 serie meer plaats hebt.
derailleurs.jpg
Ik heb zelf wel gemerkt met mijn Ultegra RX-800 derailleur dat die scharnier (S) bij de direct mount derailleurs wel serieus vast kan zitten omdat die tijdens het schakelen niet beweegt.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 05 okt 2022 20:51

Je hebt inderdaad niet een andere derailleurpad nodig... maar als er een direct mount derailleurpad voor jouw fiets bestaat dan helpt dat wel ;-).

Zelf heb ik overigens ook geen direct mount derailleurpad, op geen van mijn fietsen.

CyclingTips schreef een paar jaar geleden iets over de toename in het aantal direct mounts: https://cyclingtips.com/2019/07/theres- ... e-but-why/
(die heeft Orlok ook zelf al genoemd in de andere thread zie ik)
When a standard rear derailleur hanger is used – as shown here on this Deceuninck-Quick Step team bike – an additional aluminum link is required, which theoretically decreases system stiffness and makes it harder to get a wheel in and out.
It’s not hard to see how Direct Mount can speed up a rear wheel change given how much more room there is for the rear hub to basically just fall out of the frame.
@SATMarco - plaats ook nog even een foto van de derailleur en derailleurpad, genomen vanaf de zijkant. In dit soort gevallen is het fijn om te controleren of de derailleur wel goed geinstalleerd is - het is heel makkelijk subtiel fout te doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 okt 2022 10:15

Aan een fotootje van opzij om te zien of de derailleur goed is geïnstalleerd heb je niets als je niet kan zien hoe hij het anders moet monteren op zo'n standaard derailleurpad.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 06 okt 2022 11:27

Op mijn fiets kan ik de b-link op 2 manieren bevestigen: naar beneden of naar achter wijzend.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 06 okt 2022 15:46

Je kan hard roepen dat je daar niks aan hebt, maar dat is gewoon niet in alle gevallen waar.

ABDR heeft helemaal gelijk en de derailleur zo installeren komt vaker voor dan je denkt.

We hebben het hier niet over het specifieke Orlok geval waar je het, zeg je zelf, maar op 1 manier kunt doen, dus laten we het daar ook niet over hebben :).

Bij de meeste fietsen kan je dit namelijk wel heel makkelijk fout doen.

Plaats reactie