Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Non-tubeless band toch tubeless? En preventief velglint?

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 okt 2022 00:15

Zoals de titel zegt!

Ik heb Mavic Ksyrium UST velgen, deze zijn speciaal gemaakt voor tubeless banden, hebben een flinke rand waar de band goed achter blijft haken en een glad velgbed.
Ik heb laatst continental contact urban banden gekocht en had deze met een binnenband op de velgen gemonteerd. Een tijdje later bij het wisselen viel het me op dat deze nog steeds knettervast zaten aan de velg, ondanks dat ik de lucht er volledig uit had gelaten. Met moeite kreeg ik ze los van de rand.

Ik vroeg me dus af: zou het mogelijk zijn om deze eens tubeless te proberen?
Ondanks dat het dus geen tubeless of tubelessready banden zijn?
(Ik heb een tirebooster/tubeless pomp die ik kan gebruiken om ze er op te knallen wellicht)
Het zijn vrij dikke 40mm’s dus lijkt me een mooie band om tubeless mee te rijden.

Tweede vraag:
Stel, ik krijg een toch lekke band of er gaat iets mis onderweg waardoor ik toch met binnenband moet rijden, kan ik dan alvast een velglint in de velg monteren?
In de Mavics zit geen velglint aangezien het een tubeless velg is, maar er zitten wel een paar braampjes en scherpe oneffenheden op het velgbed.

- weekt het velglint niet los door de latex als ik een band tubeless heb gemonteerd?
- is het in die zin beter om tubeless velglint gebruiken als preventief middel?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 okt 2022 06:33

Het gaat je waarschijnlijk niet lukken om een niet tubeless band dicht te krijgen. Meeste tubeless banden hebben iets van een coating aan de binnenzijde om luchtdicht te houden. Het ene merk iets meer dan het andere merk.

Maar probeert het eens, ik ben wel benieuwd 👍🏼

Antwoord op vraag 2 : ik zou geen velglint gebruiken. Eventueel de braampjes die jij noemt verwijderen en dan een dunne tubeless rimstrip plakken van Stans oid.

Zelf rij ik mijn Fulcrum Wind C40 tubeless, terwijl het geen tubeless wielen zouden zijn. Dunne rimstrip ingeplakt , en dan goede tubeless ready banden gebruikt- werkt tot dusver perfect. Amper bijpompen. Banden blijven perfect op druk.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2022 08:35

Vroeger op de mtb in het begintijdperk van tubeless werd dit wel gedaan.

Maar je moet dit echt niet willen, tenzij je graag een nieuw gebit wil.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 okt 2022 09:38

Bangmakerij! Kan vaak prima. Mijn ervaring is dat een niet tubeless band op een tubeless velg prima tubeless te krijgen is (wel wat, soms veel, meer sealant nodig), een tubeless band op een niet tubeless velg gaat ook nog wel (inmiddels ruim 12k km op de teller met deze setup op mijn commuter; Junior heeft met deze combi op zijn MTB-tje de nodige stevige downhills in bike-parks gereden zonder problemen). Niet tubeless banden op niet tubeless velgen is een klein drama, maar als je ze eenmaal op druk hebt, dan valt er prima mee te rijden. Je moet de bandendruk wel wat vaker op peil brengen, maar dat is een kleine moeite.

Tubeless voor fietsen is voor het eerst toegepast in de MTB wereld idd, en bedacht door de community. Dus lang voordat er iets als tubeless ready velgen of banden of sealants op de markt waren; Google maar eens op Getto Tubeless.
De industrie heeft het daarna overgenomen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 okt 2022 12:34

Dat is ook zo voor de MTB.
En ik die tijd heb ik er toch ook wel eens een af zien knallen.

Het kan ook wel goed gaan, maar ook fout.
Ik zou dat risico niet nemen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 okt 2022 13:56

In de MTB is de bandendruk zodanig laag dat het goed kan gaan. Maar soms ook niet.

De hieldraad van een tubeless band is anders van ontwerp en verstevigd juist zodat deze op zijn plek blijft zitten zonder biba. De kans dat een clincher er af knalt is reëel en geen bangmakerij.

Ik heb klasgenoten gehad op school die met brommers experimenteerden en een aantal heeft alle tanden moeten vervangen na een aantal kaak operaties. Dat wens ik niemand toe. Dit is misschien wel bangmakerij, maar ook de realiteit. Vallen kan altijd maar door materiaal verkeerd te gebruiken vergroot je wel de kans op een ongeluk.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 okt 2022 14:12

Ik vind dit toch wel een interresant idee. Wanneer werkt tubeless nu echt goed?

- Tubeless velgen en tubelss banden? Natuurlijk....daar is het voor ontworpen
- Tubeless velgen en non-tubelss banden? Dat lijkt dus een kwalijke zaak vanwege een andere hieldraard
- non-tubeless velgen en tubelss banden? Zou dat kunen werken? Dit lijkt me verreweg de goedkoopste optie. Nieuw wielen kopen om tubeless te kunnen gaan is veel duurder dan tubeless banden kopen en die op een bestaande non-tubeless velg leggen
- non-tubeless velgen en non-tubelss banden? Het zou wat zijn als dat zou werken. Wat praat de fietsen industrie ons dan toch aan?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 okt 2022 14:55

Philippos schreef: 03 okt 2022 13:56 In de MTB is de bandendruk zodanig laag dat het goed kan gaan. Maar soms ook niet.

De hieldraad van een tubeless band is anders van ontwerp en verstevigd juist zodat deze op zijn plek blijft zitten zonder biba. De kans dat een clincher er af knalt is reëel en geen bangmakerij.

Ik heb klasgenoten gehad op school die met brommers experimenteerden en een aantal heeft alle tanden moeten vervangen na een aantal kaak operaties. Dat wens ik niemand toe. Dit is misschien wel bangmakerij, maar ook de realiteit. Vallen kan altijd maar door materiaal verkeerd te gebruiken vergroot je wel de kans op een ongeluk.
TS heeft het over 40mm banden hè? Dan kom je al redelijk richting MTB ballpark. Je gaat ze in ieder geval niet keihard oppompen (hoop ik)

toevoeging: een beetje gezond verstand is wel handig natuurlijk. Aals een band heel los rond de velg ligt, dan is het misschien een minder strak plan om er tubeless mee te rijden (maar dan kan het ook met een biba nog mis gaan...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 okt 2022 15:40

Ha bedankt voor de reacties allen, er worden goede dingen gezegd die heel aannemelijk zijn inderdaad.
Op de velgen zaten eerst ook de tubeless mavic pro ust banden, die 'speciaal' gemaakt zijn voor perfecte sluiting met de velg.
Ik moet echt moeite doen om de continentals van de velg af te krijgen, evenveel druk en gesjor/geduw als de mavic tubeless banden, die rand en band zitten muurvast.
Ik was inderdaad niet van plan om ze keihard op te pompen, integendeel, 3.5 bar bijv.
Maar goed.... ALS het dan een keer fout gaat (n keer lekker hard naar beneden over asfalt met 60kpu bijv) en je band vliegt eraf.... die gedachte zorgt al voor genoeg angst.
Aan de andere kant, de band zit met een binnenband ook even vast aan de velg toch? Ik bedoel, 3.5 bar is 3.5 bar, binnenband of niet... (?)

Wellicht een niet onbelangrijk detail:
De Continental Contact Urbans kwamen niet opgevouwen aan, maar in ronde vorm, dus een groot pakket met de banden gewoon zoals ze zijn. Er staat ook: Rigid in de beschrijving, en "wire" in de beschrijving. Wat dat betreft dus wel een stevige hiel lijkt me?
https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/con ... dor_search
Bijlagen
Screenshot 2022-10-03 at 15.48.38.png

Plaats reactie