Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur schakelt niet van klein naar groot

Robert76
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2022 22:00

Robert76 01 okt 2022 22:03

Op de fiets van mijn dochter een probleem waar ik zo niet uitkom. De ketting ligt achter op het kleine kransje maar bij schakelen beweegt de derailleur niet, zodat 'ie niet naar een groter blad loopt. Als ik de boel handmatig op een groter blad leg, kan ik soepel stap voor stap naar een kleiner blad schakelen. Maar de andere kant op doet 'ie niets.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2022 08:01

Stelschroefje op de derailleur is helemaal ingedraaid of er zit iets tussen de stelschroef en aanslag?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 okt 2022 10:52

Kabelbreuk?

Robert76
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2022 22:00

Robert76 02 okt 2022 12:26

De kabel is het niet. Het gekke is dat schakelen van groot naar klein prima gaat, stap voor stap. Alleen de andere kant op doet 'ie niets.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2022 14:35

Dan zal het misschien in de shifter zitten. Even loshalen die kabel en testen of hij “loskomt” bij afschakelen
Do or don’t, there is no try

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 okt 2022 14:37

Hoe voelt het schakelen van klein naar groot? Gaat dat zwaar? Of voel je juist niets. Wellicht zwaar vervuild. Soms wel een flinke dot WD40 in het mechanisme wel eens helpen om of vuil weg te krijgen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 okt 2022 15:36

Robert76 schreef: 01 okt 2022 22:03 Op de fiets van mijn dochter een probleem waar ik zo niet uitkom. De ketting ligt achter op het kleine kransje maar bij schakelen beweegt de derailleur niet, zodat 'ie niet naar een groter blad loopt. Als ik de boel handmatig op een groter blad leg, kan ik soepel stap voor stap naar een kleiner blad schakelen. Maar de andere kant op doet 'ie niets.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Omdat het schakelen denk ik met een kabel gaat zal bij het handmatig verzetten naar het grootste kransje toe de kabel spanningsloos worden en zodra je de derailleur dan loslaat zal deze gewoon weer naar het kleinste kransje bewegen. M.a.w. als je zoals je zegt dat je dan soepel stap voor stap naar het kleiner blad kan schakelen betekent dit dat je met de 'shifter' de spanningsloosheid hebt opgelost, dus de 'versnellingsschakelaar' zal het m.i. dan wel doen. Dan blijft er m.i. één ding over n.l. dat de buitenkabel zover is ingesleten dat de binnenkabel in de bocht daardoor onder spanning (schakelen van klein naar groot) niet meer doorheen glijdt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 okt 2022 19:43

Mijn eerste reactie is dat wat je vertelt technisch niet kan... ;-).
Ik ben dus wel benieuwd naar een filmpje.
Welke groep is het juist?

Waarom in zou zeggen dat het niet kan: als je opschakelt, trekt de kabel de derailleur naar binnen; de derailleur moet opzij gaan als er meer spanning op de kabel komt. Dat kan niet anders, tenzij er veel te weinig spanning op de kabel staat. Maar je lijkt te zeggen dat er wel genoeg spanning is, want als je de derailleur met de hand helpt bewegen (ik vermoed terwijl je ook schakelt?), gaat het wel goed.
En als er veel te weinig spanning is, blijft de derailleur bij ronddraaien ketting niet op je grote krans liggen.

Heel misschien: bovenste derailleurwieltje kan eventueel tegen de cassette aanzitten; als je dan opschakelt wil de derailleur wel eens niet mee. Maar hij zou wel scheef getrokken moeten worden.

Kan je ergens aan de buitenkabel aan?
Je zou bij op- en afschakelen moeten voelen dat de kabel heen en weer gaat.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 03 okt 2022 09:48

Is het geen "Low Normal" of "Rapid Rise" derailleur? Die werken omgekeerd, dwz kabelspanning lossen is opschakelen naar groter kransje.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 okt 2022 12:08

Dat bestaat idd! Maar wordt dacht ik al +20jaar niet meer gemaakt?

Daarom dus: welke groep?
Maar het zou idd alles verklaren ;-).

En dan is de oplossing de kabelstaat en kabelroutering na te kijken.

Walter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 okt 2022 22:58

abdr schreef: 03 okt 2022 09:48 Is het geen "Low Normal" of "Rapid Rise" derailleur? Die werken omgekeerd, dwz kabelspanning lossen is opschakelen naar groter kransje.
Daar dacht ik dus ook aan. Ik heb diverse low normal derailleurs; volgens mij zijn die allemaal 9v. Zonder kabel gaan die derailleurs met de kabel los direct naar het grootste tandwiel en dan zet je hem vast. Het lastige is dat vaak/altijd de shifter er niet bij past. Er is zelfs een Batavus stadsfiets die dat heeft, maar ook daar werkt de shifter niet andersom. Heel verwarrend.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 okt 2022 16:19

Onze @Robert76 is nog steeds aan het denken "wat kan het zijn" verkeerde derailleur of verkeerde versteller of . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie