Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Token Ninja BB90 vraagje

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2022 19:55

Snuf schreef: 29 sep 2022 19:20 ... ik krijg de Ninja bb er op dit moment niet eens uit omdat ie meedraait, dus zowel vast als los draait ie mee… Dus ik zal sowieso een tweede tool moeten aanschaffen en daar iets bruikbaars van moeten maken.

...
Was eigenlijk wel te verwachten; het draait zot bij vastdraaien, dus ook bij losdraaien....
Als het de tool is van de laatste video; dat zal niet werken; die moet je door de bb duwen; zo 2 tools zitten in elkaars weg...

Volgens mij is niet zeer veel kracht nodig om alles los te draaien; heb je een of ander iets ik de garage dat net genoeg kracht kan zetten?

Ik denk bv aan een borgringtang.

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 29 sep 2022 21:57

Orlok schreef: 29 sep 2022 19:47 Als je deze video ziet zou je vlgns mij gewoon de lagers kunnen vervangen. Trouwens in deze video draai hij de lagerschalen met een speciale Token gereedschap vanuit de driveside erin/aan en houdt daarbij de andere kant met zijn hand vast. :roll:
Zo ging het bij mijn Domane ook, supersimpel en zonder problemen… exact dezelfde werkwijze bij de Checkpoint en ik zit met dit probleempje. Vandaar dat ik ook vrees dat de lagerschalen van mijn Checkpoint iets uitgesleten zijn.

walter- schreef: 29 sep 2022 19:55 Als het de tool is van de laatste video; dat zal niet werken; die moet je door de bb duwen; zo 2 tools zitten in elkaars weg...

Volgens mij is niet zeer veel kracht nodig om alles los te draaien; heb je een of ander iets ik de garage dat net genoeg kracht kan zetten?

Ik denk bv aan een borgringtang.
Ik zal de tweede tool ietwat moeten aanpassen inderdaad. Ik heb gelukkig een handige schoonvader met heul veul gereedschap. Ik zal eens vragen of hij een borgringtang heeft liggen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2022 06:50

Snuf schreef: 29 sep 2022 19:20
De piep heb ik wel gevonden: ik heb Garmin Rally pedalen en in combinatie met Shimano spd-plaatjes maakt dat een piepend geluid. Dus ik ga de meegeleverde spd-plaatjes van Garmin maar eens proberen.
Die pedalen heb ik ook. Piepen ook vaak, zelfs met de Garmin plaatjes.
Mijn oplossing is om dun likje vet op het metalen plaatje te doen.

Wat mij nog inviel: in het montage voorschrift van de rotor ubb4630 (zelfde systeem) wordt gesteld dat de drive side ingeperst moet worden. Dan zit de lagerbus ook echt vast
Dogma F

Gebruikersavatar
Snuf
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 08 jul 2011 12:32
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Snuf 09 okt 2022 11:25

Inmiddels een tweede tool besteld en “aangepast”, ofwel met een haakse slijper bewerkt. Ik heb de Ninja set nu goed vast kunnen zetten op correct moment. Wel viel me op dat de crank nu ietsje minder soepel draait, maar nog steeds beter dan met de originele Trek BB90 lagers.

Gister had ik een graveltocht in de planning en ik besloot niet daags voor die tocht de bottom bracket uit mn fiets te halen, met het risico op problemen en daarmee niet te kunnen fietsen. De tocht zelf (de Gooische 200) ging zonder problemen, de komende weken zal ik ‘m er eens uit proberen te halen en opnieuw te installeren.

Ramon73 schreef: 30 sep 2022 06:50 Die pedalen heb ik ook. Piepen ook vaak, zelfs met de Garmin plaatjes.
Mijn oplossing is om dun likje vet op het metalen plaatje te doen.

Goeie tip, gister het grootste deel van de tocht piepvrij kunnen fietsen! Uiteindelijk kwam het toch wel weer opzetten, maar dit werkt voor nu prima 👍

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 okt 2022 18:33

Snuf schreef: 09 okt 2022 11:25 Inmiddels een tweede tool besteld en “aangepast”, ofwel met een haakse slijper bewerkt. Ik heb de Ninja set nu goed vast kunnen zetten op correct moment. Wel viel me op dat de crank nu ietsje minder soepel draait, maar nog steeds beter dan met de originele Trek BB90 lagers.
All well that ends well.
BB lagers zijn wel vaker stroef in het begin. Probeer na 500km nog maar eens.
Dogma F

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 15 feb 2023 08:21

Snuf schreef: 09 okt 2022 11:25 Inmiddels een tweede tool besteld en “aangepast”, ofwel met een haakse slijper bewerkt. Ik heb de Ninja set nu goed vast kunnen zetten op correct moment. Wel viel me op dat de crank nu ietsje minder soepel draait, maar nog steeds beter dan met de originele Trek BB90 lagers.

Gister had ik een graveltocht in de planning en ik besloot niet daags voor die tocht de bottom bracket uit mn fiets te halen, met het risico op problemen en daarmee niet te kunnen fietsen. De tocht zelf (de Gooische 200) ging zonder problemen, de komende weken zal ik ‘m er eens uit proberen te halen en opnieuw te installeren.

Ramon73 schreef: 30 sep 2022 06:50 Die pedalen heb ik ook. Piepen ook vaak, zelfs met de Garmin plaatjes.
Mijn oplossing is om dun likje vet op het metalen plaatje te doen.

Goeie tip, gister het grootste deel van de tocht piepvrij kunnen fietsen! Uiteindelijk kwam het toch wel weer opzetten, maar dit werkt voor nu prima 👍
Hoe zijn je ervaringen nu?

Bij service aan mijn fiets crank schoongemaakt, als ik die nu terugplaats draait ie niet soepel. Wel als ik alleen de drive side plaats, maar zodra ik die wat aandruk tegen de lager en een klein beetje preload toepas aan de non drive side komt er een licht schurend geluid bij en lijkt ie niet meer goed vrij te draaien. Bekend?

En extra vraag: waar heb je de token tools vandaan? Lijken overal uitverkocht.

Plaats reactie