Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werkverkeer 50 km fietskeuze

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 sep 2022 16:50

Ik heb enkele jaren regelmatig "achter Leuven-brussel" gedaan, 45km enkel.
Zelf zag ik mezelf dat enkel doen met de koersfiets. Lichten met batterijen de fiets op, het minimum in een kleine rugzak (sleutels, portefeuille, regenjas, reparatieset,...), heel zelden een pc. Tegen regen kan je je kleren maar dagen én koud én nat reed ik niet.
Weinige keren dat ik het 2 keer deed per week (daarnaaste fietste ik ook in groep en andere dagen is het met fiets 12km naar het treinstation). En soms met fiets op en OV terug en omgekeerd. Maar veelal plande ik gewoon een fietsdag met beide heen en weer. Maar ik fietste enkel om fit te zijn om in de zomer te kunnen genieten van bergop rijden. Om het zuiver als Woon-Werk te zien nam het teveel tijd in beslag (met fiets 12km naar station en trein ben ik op 45-50min op mijn bureau).
Voor mij is een gravel bike met spatborden, bagagedrager, tas... te traag tov koersfiets voor die afstand.

Heb je grotere doelen met fietsen zoals sommige collega's hebben is het meerdere keren per week lang fietsen naar het werk natuurlijk wel iets dat kan passen in trainingen.

hayes

hayes 29 sep 2022 10:43

De afstand is idd niet min. Dus denk er wel goed over na hoe veel je dit zou doen.
Als er wat materiaal mee moet, zou ik idd opteren voor fietstassen. Een rugzak wordt snel te zwaar met laptop enz... Het is even wennen aan het gewicht die lager en achteraan hangt, maar eigenlijk fietst dat best fijn.

Ik heb nu een goedkope koersfiets als winterfiets maar ga die vervangen door een lease gravelbike. Spatborden en babagedrager incluus.
Bij mooi weer en zonder laptop neem ik nu meestal de carbon fiets. Maar nu het weer snel verandert, komt de winterfiets weer buiten.
btw ik doe 21 km enkele reis, 3-4 keer per week en dat voel je wel in het weekend. Ik ben iets minder fris dan vroeger.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2022 11:04

hayes schreef: 29 sep 2022 10:43 ...
btw ik doe 21 km enkele reis, 3-4 keer per week en dat voel je wel in het weekend. Ik ben iets minder fris dan vroeger.
Dan fiets je te snel ;-)

hayes

hayes 29 sep 2022 15:04

Ik hou me betrekkelijk rustig, maar ik voel wel dat de benen minder fris zijn. Op zich vind ik dat niet erg. gemiddeldes zeggen me minder en minder.
Wel heb ik meer uithouding en kan ik langer diep gaan. Maar het frisse, dartele is er minder.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 sep 2022 15:33

Vermoeidheid bouw je zeker en vast op door woon werk fietsen. Zal ook wel te maken hebben met vroeg opstaan en moe van het werk alweer direct de fiets op.
De vraag is dan of je daar echt beter van wordt, je wil van A naar B rijden op een manier dat het toch nog wat opschiet maar je wil ook niet afgepeigerd aankomen. Als je dat telkens herhaalt zal dat zeker niet de beste training zijn.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2022 15:58

Ik deed wat woon-werk fietsen, en toen een aantal keren met iemand die merkelijk trager fietste; mijn conditie werd opeens beter... ;-). En toen begreep ik wat duurtraining was...

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 29 sep 2022 16:44

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat je 50km met huidig weer niet wil heen en weer rijden. Een te grote aanslag op je gestel als je ook nog fatsoenlijk wil werken. Ik zou de enkele reis overwegen. De jouw voorgestelde fiets is wel een mooie om het te doen. Komt in de buurt van wat ik heb.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 sep 2022 16:53

Ik zou zoals hierboven aangegeven op éen dag heen fietsen en dan terug met OV en de andere dag andersom. Voor de fiets zou ik iets kiezen dat zoveel mogelijk onderhoudsarm is. Dichte kettingkast, Rohloff of Allfine, beltdrive, spatborden. Dat wordt wel een aanslag op het budget. Hopelijk betaalt je werkgever.
hun fietsen.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 29 sep 2022 16:57

De OP geeft aan dit 1 tot 2 keer in de week te doen. Denk dat dat wel haalbaar is. Kun je ook mooi die ene mooie dag van de week uitkiezen. Ik zie het probleem niet zo.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 30 sep 2022 05:10

Edit: ik zie dat je enkel bij mooi weer dit denkt te doen en maximum 2 x per week,

Goede gravelbike met montagemogelijkheden voor spatbordjes, en indien je veel bagage nodig hebt afneembaar bagagerek, naafdynamo is zeker ook een plus (maar anders degelijke verlichting kopen).

Reken best wel afhankelijk van je getraindheid een 4 a 6 uur heen en terug / dag dat je fietst incl. douchen en omkleden.

Haalbaarheid zal van jezelf afhangen, ikzelf zou er 2 x per week een 14 a 15 uur werkdag hebben (vaak iets van overuren nog dagelijks) wat toch iets moeilijker verteerd tov. 20 jaar geleden bij mijzelf.

Der Hanzelmann
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2017 21:51

Der Hanzelmann 30 sep 2022 08:35

Ik doe 55 km enkele reis woon-werk regelmatig op de fiets. Gewone racefiets met bij twijfelachtig weer of nat wegdek een achterspatbordje dat met een riempje vastzit aan zadelpen. Rugzak met laptop. Op kantoor zijn douches met kleedruimte. Liefst combineer ik het met ov over 2 dagen. Dan rij ik op de terugweg vaak een leuke langere route voor de afwisseling. Als het qua weer, wind of afspraken zo uitkomt ook heen en weer op een dag. Op kantoor heb ik kleding en schoenen, in het rugzakje schone onderkleding. Als ik combineert met ov verschoon ik ook meteen de bovenkleding. Ik stop ermee als ik vertrek (rond 06:30) èn op kantoor aankom in het donker. Dan vind ik het niet meer leuk.

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 30 sep 2022 11:36

Oke, 

bedankt iedereen voor de info, hier kan ik zeker mee verder... Hoe ik het voorlopig zie, zal het deze worden https://www.bergamont.com/nl/en/product ... rance-rd-7 en twijfel ik enkel nog of ik mijn huidige Gravel (rose dx cross) ga bijhouden voor het weekend (ik woon op een appartement dus is niet heel handig) ofwel eens kijken of ik de Bergamont snel kon omvormen om in het weekend rustig met de vrienden te fietsen. Het kan ook zijn dat ik toch voor de Scott Addict 20 kies aangezien het enkel met goed weer zou zijn.

Het is een lease fiets dus op het gebied van onderhoud moet ik me niet persé zorgen maken + ik denk dat de Bergamont hier wel op voorzien is. Voorlopig zal het dan ook 1 x op met de fiets en terug met OV zijn en visa-versa

Edit:
De Scott Addict 20

Plaats reactie