Ik heb cantilever remmen nooit echter begrepen...
Is het de bedoeling dat je ze altijd kan openen?
Ik heb nu een breder wiel geïnstalleerd; na afstellen kan ik de rem niet meer 'openen' - dus de ene kant van de kabel uit de houder nemen, omdat de remmen niet genoeg ingeduwd kunnen worden.
Om wiel uit te nemen of te plaatsen moet in daarom de banden aflaten.
Is er een optie ze te regelen zodat in de rem wel kan openen? Of is er gewoon een beperking op de breedte van het wiel.
Met cantilevers is me dat ook niet duidelijk trouwens....
Walter
Cantilever remmen openen
Bij mijn weten kun je bij cantilevers de afstand van de blokjes tot de velg (beperkt) instelllen. Bij de alleroudste waren het gewoon blokjes met een alu staafje zonder schroefdraad en was het een kwestie van schuiven (een crime om te installeren en af te stellen, alles beweegt alle kanten op):
.
De fancier modellen hebben vulringen van een aantal maten bijgeleverd:
Maar uiteindelijk zal de beperking zitten in de plaats van de nokken op het frame, als die dicht bij elkaar staan houdt het een keer op bij bredere velgen.
.
De fancier modellen hebben vulringen van een aantal maten bijgeleverd:
Maar uiteindelijk zal de beperking zitten in de plaats van de nokken op het frame, als die dicht bij elkaar staan houdt het een keer op bij bredere velgen.
je kunt dus je rem niet meer openen?
ik heb wel mijn cantilever wat meer vrije slag gegeven voordat ze de velg raken. kwa rem gevoel maakte het mij iets uit. zodat je net wel de quick release kan gebruiken.
andere oplossingen zijn een extra inline adjuster plaatsen shimano SM-CB70 of SM-CB90 (die laatste werd ook wel bij de bottom bracket wegremmen gebruikt)
er zijn wel meer inline adjusters, 2 verschillende typen: voor rem of voor schakel kabeltjes (diameter is verschillend)
dus je schroeft ze een beetje uit elkaar, stelt je remmen af. wil je je wiel verwijderen dan schroef je ze bij een. tel het aantal slagen/markeren, zodat je na het wiel plaatsen weer gelijk afstelt.
iets meer vrije slag is normaal bij cantilevers, blokjes horen ook iets verder van de velg te staan ivm modddddddr.
ik heb wel mijn cantilever wat meer vrije slag gegeven voordat ze de velg raken. kwa rem gevoel maakte het mij iets uit. zodat je net wel de quick release kan gebruiken.
andere oplossingen zijn een extra inline adjuster plaatsen shimano SM-CB70 of SM-CB90 (die laatste werd ook wel bij de bottom bracket wegremmen gebruikt)
er zijn wel meer inline adjusters, 2 verschillende typen: voor rem of voor schakel kabeltjes (diameter is verschillend)
dus je schroeft ze een beetje uit elkaar, stelt je remmen af. wil je je wiel verwijderen dan schroef je ze bij een. tel het aantal slagen/markeren, zodat je na het wiel plaatsen weer gelijk afstelt.
iets meer vrije slag is normaal bij cantilevers, blokjes horen ook iets verder van de velg te staan ivm modddddddr.
Ik denk dat je op zoek bent naar zoiets als dit.
Er zijn ook uitvoeringen die geschikt zijn voor de achterrem.
Let er wel op dat de kabelloop bij de oude versies gevaarlijk kan zijn.
Als de hoofdkabel breekt hapt de centerpull kabel in de buitenband en dat kan nare gevolgen hebben.
Er zijn ook uitvoeringen die geschikt zijn voor de achterrem.
Let er wel op dat de kabelloop bij de oude versies gevaarlijk kan zijn.
Als de hoofdkabel breekt hapt de centerpull kabel in de buitenband en dat kan nare gevolgen hebben.
- Bijlagen
-
- dia_compe_qr_cable_hanger_front_1254.jpg (34.24 KiB) 2697 keer bekeken
Inderdaad, goeie, die heb ik inderdaad ook op de Vittorio traktors zitten.NicoNB schreef: ↑28 sep 2022 10:39 Ik denk dat je op zoek bent naar zoiets als dit.
Er zijn ook uitvoeringen die geschikt zijn voor de achterrem.
Let er wel op dat de kabelloop bij de oude versies gevaarlijk kan zijn.
Als de hoofdkabel breekt hapt de centerpull kabel in de buitenband en dat kan nare gevolgen hebben.
Het is op een woon-werk fiets... modder komt er niet op. Adjuster zou een oplossing zijn, maar ik hoopte dat er een algemene oplossing was als je dit tegenkomt.TKMP schreef: ↑28 sep 2022 09:27 je kunt dus je rem niet meer openen?
ik heb wel mijn cantilever wat meer vrije slag gegeven voordat ze de velg raken. kwa rem gevoel maakte het mij iets uit. zodat je net wel de quick release kan gebruiken.
andere oplossingen zijn een extra inline adjuster plaatsen shimano SM-CB70 of SM-CB90 (die laatste werd ook wel bij de bottom bracket wegremmen gebruikt)
er zijn wel meer inline adjusters, 2 verschillende typen: voor rem of voor schakel kabeltjes (diameter is verschillend)
dus je schroeft ze een beetje uit elkaar, stelt je remmen af. wil je je wiel verwijderen dan schroef je ze bij een. tel het aantal slagen/markeren, zodat je na het wiel plaatsen weer gelijk afstelt.
iets meer vrije slag is normaal bij cantilevers, blokjes horen ook iets verder van de velg te staan ivm modddddddr.
Ook bij V-brakes is het openen van de rem soms moeilijk... Misschien is er daar een rechtlijn?