Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 15:08

gede schreef: 27 sep 2022 14:26
fiedoo schreef: 27 sep 2022 14:14 Ik denk dat de media in veel landen in Europa dit kan schelen. Trouwens op wat je eerder zei, schadevergoeding wordt niet op de kinderen verhaald maar op de ouders, een jurist zal u dat bevestigen.
Een rechter zal niet snel overgaan tot het opleggen van een geldelijke boete aan minderjarigen. Hun minderjarigheid zal bijna steeds een verzachtende omstandigheid zijn. Laat het los mensen, VDP gaat daar echt niet aan beginnen, ook al omdat dit kansloos is. Een rechter kijkt ook niet zozeer naar het gevolg van een actie, wel naar welke wetten door de actie werden overtreden. Dat valt in dit geval nogal mee... Denk in dit verband maar even aan het 'eierschedelarrest', dat in NL nog vaak als jurisprudentie wordt gebruikt. Iemand die door een mep op zijn hoofd stierf, maar de dokters konden aantonen dat hij een 'zwakke' hersenpan had. Degene die sloeg werd niet veroordeeld voor doodslag omdat de redenering was dat deze niet kon weten dat zijn slachtoffer deze afwijking bezat. In deze VDP-zaak kan heel gemakkelijk worden geargumenteerd dat belletje-trek weliswaar stout is, maar geen inbreuk is op het strafrecht, dat is eerder iets voor het burgerlijk recht, het verstoren van de nachtrust. Voor storen van iemands nachtrust kan je geen waanzinnig hoog bedrag eisen hoor. De meiden zullen nooit veroordeeld kunnen worden voor het missen van een wereldtitel, ook al omdat dat laatste nooit kan aangetoond worden.
Natuurlijk is er strafrechterlijk geen zaak mogelijk maar wel burgerlijk. Je kunt niet gaan bewijzen dat je WK zou geworden zijn maar wel dat je als topfavoriet zwaar geïnvesteerd hebt maar door het verstoren van je nachtrust je reële kansen op een titel niet had kunnen verdedigen zelfs al had hij niet gereageerd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 sep 2022 15:14

:lol: :lol:
En dan zeggen ze dat zijn begeleiding niet top is.

(was een reactie op de post van RobertvD)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 15:16

gede schreef: 27 sep 2022 14:37 Het toeval wil dat mijn achterburen zaterdagavond én -nacht een tuinfeestje hadden. Ze hadden een tentje gezet en grote luidsprekers buiten. Ik heb er slecht van geslapen en de wekker stond om 6u om te gaan Zwiften tijdens het WK. Daardoor had ik een wat brakke zondag, waardoor een belangrijke meeting in Brussel die ik maandag had niet echt ideaal kon voorbereid worden. Ik denk dat ik ook maar eens een schadeclaim ga indienen. Toch nuttig geweest, dit forum ;-).
Euh, stond er voor jou een paar miljoen euro op het spel? Je kon ook gaan vragen, of nee politie bellen want zelf reageren is blijkbaar fout, om de muziek wat stiller te zetten. Als je niet beseft hoe belangrijk nachtrust is voor n topsporter begrijp ik waar het bij jou is mis gelopen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 15:26

Ernie C. schreef: 27 sep 2022 14:35
fiedoo schreef: 27 sep 2022 14:14 Ik denk dat de media in veel landen in Europa dit kan schelen. Trouwens op wat je eerder zei, schadevergoeding wordt niet op de kinderen verhaald maar op de ouders, een jurist zal u dat bevestigen.
Er is geen aantoonbare schade en die meiden zijn niet verantwoordelijk voor de nachtelijke opsluiting en het niet kunnen slapen na de vrijlating.

Waar moet je ze dan nog voor aanklagen? Het beroven van 2 uurtjes slaap? Als dat een substantieel bedrag oplevert, ga ik nog rijk worden.

Het plaatsen van de video is wellicht niet handig maar als je hoort wat voor bak stront die meiden over zich heen krijgen ook wel begrijpelijk. Dan weten we tenminste een beetje waar het over gaat.

Die kinderen konden passend gestraft worden op het moment dat Mathieu, of nog liever zijn vriendin het gedrag waren gaan melden bij de receptie.

Op het moment dat je overreageert, is die kans redelijk verkeken (alhoewel het goed mogelijk is dat die kinderen thuis nog wel een gepaste straf hebben gekregen).

Dat degenen die thuis vroeger lijfstraffen hebben ondergaan ze hier ook weer prediken, zegt genoeg over de schadelijkheid ervan. Het is geen 1960 meer en als we alles wat toen normaal was nu nog zouden doen, zal de wereld er echt niet beter op worden.
We gebruiken geen geweld meer tegen onze kinderen maar onze jeugd gebruikt wel messen in vechtpartijen en kopschoppen op een gevallen slachtoffer is kering en inslag. Pesten op de school was nooit zo erg , sociaal zijn is de meesten vreemd maar we zijn goed bezig met de opvoeding van onze jeugd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 27 sep 2022 15:35

fiedoo schreef: 27 sep 2022 15:26
We gebruiken geen geweld meer tegen onze kinderen maar onze jeugd gebruikt wel messen in vechtpartijen en kopschoppen op een gevallen slachtoffer is kering en inslag. Pesten op de school was nooit zo erg , sociaal zijn is de meesten vreemd maar we zijn goed bezig met de opvoeding van onze jeugd.
Laten we inderdaad nog een paar algemeenheden over de balk gooien... 'Onze' jeugd, alsof het om een 'pars pro toto' gaat, een deel dat u observeert en wat dan zogezegd de hele jeugd moet voorstellen.

Wat wil je nu zeggen, dat we dus wel 'geweld' (jouw woorden) tegen kinderen moeten gebruiken en dat dat dan het geweld uit de straat gaat helpen? Ik verschil dan grondig van mening.

In mijn ogen zijn er heel andere dingen de oorzaak van de problemen die u opsomt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2022 15:45

Sterker nog, ik ben opgegroeid in een wijk waar geweld aan de orde van de dag was en daar zag je dat voornamelijk de slachtoffers van huiselijk geweld de daders waren op straat.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 15:49

@gede: u draait de zaken om, kinderen opvoeden met heel zelden eens n tik zou OH zo fout geweest zijn terwijl de realiteit dit alleinst aantoont. Als ik wat algemeen spreek is dat omdat ik hier geen 5 gedetailleerde blz ga typen. Een gedeelte bedoel ik dus 😉
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 15:56

Ernie C. schreef: 27 sep 2022 15:45 Sterker nog, ik ben opgegroeid in een wijk waar geweld aan de orde van de dag was en daar zag je dat voornamelijk de slachtoffers van huiselijk geweld de daders waren op straat.
Misschien juist omdat zij gewelddadig waren dat ze ook harder aangepakt werden? Ik kom ook uit een arbeiderswijk waar wel eens regelmatig gevochten werd maar uit het zelfde gezin waren er gewelddadig en waren er de braafste sullen, dus een zekerheid is uw bewering niet. Ik heb 2 keer n serieuze mep gehad van mijn vader en 2 keer had ik de meer dan verdiend. Voor de rest was het de braafste mens die ik ken.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 27 sep 2022 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 27 sep 2022 15:56

fiedoo schreef: 27 sep 2022 15:49 @gede: u draait de zaken om, kinderen opvoeden met heel zelden eens n tik zou OH zo fout geweest zijn terwijl de realiteit dit alleinst aantoont. Als ik wat algemeen spreek is dat omdat ik hier geen 5 gedetailleerde blz ga typen. Een gedeelte bedoel ik dus 😉
Ik ben van mening dat ELKE vorm van fysieke handeling tegenover iemand anders fout is, wie dan ook. Het is niet omdat er op straat hier en daar mensen zijn die met een knuppel te werk gaan, dat ik daarom een opvoedkundige klap verantwoord zou vinden. Ik vind dat afzonderlijke zaken die ik allebei, om een andere reden, veroordeel. Ik ben mijn vader dankbaar dat hij dat nooit heeft gedaan. Ik vind dat niemand een klap 'verdient'. Ik vind dat er perfect andere vormen van straf denkbaar zijn, waar je een adolescent ook mee op het spoor kan houden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2022 16:03

gede schreef: 27 sep 2022 15:56
fiedoo schreef: 27 sep 2022 15:49 @gede: u draait de zaken om, kinderen opvoeden met heel zelden eens n tik zou OH zo fout geweest zijn terwijl de realiteit dit alleinst aantoont. Als ik wat algemeen spreek is dat omdat ik hier geen 5 gedetailleerde blz ga typen. Een gedeelte bedoel ik dus 😉
Ik ben van mening dat ELKE vorm van fysieke handeling tegenover iemand anders fout is, wie dan ook. Het is niet omdat er op straat hier en daar mensen zijn die met een knuppel te werk gaan, dat ik daarom een opvoedkundige klap verantwoord zou vinden. Ik vind dat afzonderlijke zaken die ik allebei, om een andere reden, veroordeel. Ik ben mijn vader dankbaar dat hij dat nooit heeft gedaan. Ik vind dat niemand een klap 'verdient'. Ik vind dat er perfect andere vormen van straf denkbaar zijn, waar je een adolescent ook mee op het spoor kan houden.
Okee ik zie ook een tik als zeker te vermijden maar wat als praten niet helpt? Ooit een 14-jarige pestkop van mijn 8-jarige dochter tot 3 maal toe gevraagd van te stoppen, met zijn ouders gaan praten en toch slaagde hij er in van daarna nog met een blaaspijp met pijpjes met een naald op in haar benen en armen te blazen. En hoe los jij dat dan op?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 27 sep 2022 16:11

fiedoo schreef: 27 sep 2022 16:03
gede schreef: 27 sep 2022 15:56
fiedoo schreef: 27 sep 2022 15:49 @gede: u draait de zaken om, kinderen opvoeden met heel zelden eens n tik zou OH zo fout geweest zijn terwijl de realiteit dit alleinst aantoont. Als ik wat algemeen spreek is dat omdat ik hier geen 5 gedetailleerde blz ga typen. Een gedeelte bedoel ik dus 😉
Ik ben van mening dat ELKE vorm van fysieke handeling tegenover iemand anders fout is, wie dan ook. Het is niet omdat er op straat hier en daar mensen zijn die met een knuppel te werk gaan, dat ik daarom een opvoedkundige klap verantwoord zou vinden. Ik vind dat afzonderlijke zaken die ik allebei, om een andere reden, veroordeel. Ik ben mijn vader dankbaar dat hij dat nooit heeft gedaan. Ik vind dat niemand een klap 'verdient'. Ik vind dat er perfect andere vormen van straf denkbaar zijn, waar je een adolescent ook mee op het spoor kan houden.
Okee ik zie ook een tik als zeker te vermijden maar wat als praten niet helpt? Ooit een 14-jarige pestkop van mijn 8-jarige dochter tot 3 maal toe gevraagd van te stoppen, met zijn ouders gaan praten en toch slaagde hij er in van daarna nog met een blaaspijp met pijpjes met een naald op in haar benen en armen te blazen. En hoe los jij dat dan op?
Nogmaals naar de ouders gaan en met klem aangeven dat hier iets aan moet gebeuren. Ik ga zeker NIET een 14-jarige een tik geven als volwassene, daar komen enkel problemen van, zelf als je zou vinden dat het 'verdiend' is. Ik heb in mijn leven nooit een klap van betekenis gehad en ik leid mijn leven tot nu toe ook zonder enige politionele aanvaring. Ik ben absoluut van het principe dat ik nooit mijn hand tegen iemand mag gebruiken. (Tenzij het gaat om een echt noodsituatie, waarbij iemand wordt aangevallen ofzo, dat vind ik dan weer wat anders, we hebben het hier over wat jullie zouden noemen 'corrigerende tikken').

Een 'corrigerende tik' vind ik vooral het bewijs van de zwakte van de volwassene dat hij intellectueel niet in staat is om een wat geraffineerdere straf in elkaar te steken dan dat. Een ex-vriendin van mij was letterlijk getraumatiseerd door het feit dat haar vader vroeger onder invloed van werkstress wel eens compleet door het lint ging en begon te slaan bij een 'overtreding'. Complete zwakte van de volwassene dus om z'n emoties in de hand te houden. Zij is daar altijd mentaal de gevolgen van blijven houden.
Laatst gewijzigd door gede op 27 sep 2022 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2022 16:15

fiedoo schreef: 27 sep 2022 15:56
Ernie C. schreef: 27 sep 2022 15:45 Sterker nog, ik ben opgegroeid in een wijk waar geweld aan de orde van de dag was en daar zag je dat voornamelijk de slachtoffers van huiselijk geweld de daders waren op straat.
Misschien juist omdat zij gewelddadig waren dat ze ook harder aangepakt werden? Ik kom ook uit een arbeiderswijk waar wel eens regelmatig gevochten werd maar uit het zelfde gezin waren er gewelddadig en waren er de braafste sullen, dus een zekerheid is uw bewering niet. Ik heb 2 keer n serieuze mep gehad van mijn vader en 2 keer had ik de meer dan verdiend. Voor de rest was het de braafste mens die ik ken.
Ik heb het oa over jongens van de basisschoolleeftijd die ernstig mishandeld werden en op hun 14e al geharde criminelen waren.
Ook bij ons in de wijk woonden enkele brave jongetjes met nette ouders en vanalles ertussen.
De parallel tussen de hoeveelheid geweld in de jeugd en het aantal geweldsmisdrijven op de kerfstok nu is beangstigend groot.

Niet dat iedereen die zijn kind een keer een tik heeft gegeven er een crimineel van maakt maar de mens heeft nu eenmaal moeite om maat te houden.
Hoe wil je in hemelsnaam gepast geweld door ouders/burgers gaan reguleren?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie