Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 sep 2022 21:49

havana schreef: 21 sep 2022 19:42 Ook ik ben begonnen aan Join.

Deels om een review te schrijven. Deels om te gebruiken als voorbereiding op Mallorca 312 op 29 april 2023 !
Wordt het een N=1 of neem je ook Xert en Trainerroad mee om te vergelijken?

Bij N= 1 ben je af :lol:

Nu al een vraag... klopt het dat ik alleen voor de huidige week mijn beschikbaarheid kan opgeven?
Dit vind ik ook een gemis ten opzichte van Trainerroad. Daar kan je lekker op de website met je agenda erbij alles er inzetten (of er uithalen).


Maar Join heeft weer andere voordelen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 25 sep 2022 22:24

mhr-zip schreef: 25 sep 2022 21:49
havana schreef: 21 sep 2022 19:42 Ook ik ben begonnen aan Join.

Deels om een review te schrijven. Deels om te gebruiken als voorbereiding op Mallorca 312 op 29 april 2023 !
Dit vind ik ook een gemis ten opzichte van Trainerroad. Daar kan je lekker op de website met je agenda erbij alles er inzetten (of er uithalen).


Maar Join heeft weer andere voordelen.
Wat zijn de voordelen van Join tov Trainerroad? Ik heb Trainerroad nooit gebruikt, ben wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 sep 2022 22:37

Ik weet nooit lang van te voren hoe mijn week eruit ziet. 2 dagen zijn vast qua fietsen maar de rest verschilt ontzettend door sociale "verplichtingen", partner moet soms in de avond werken of sporten, weekend is altijd anders. Soms moet er iets harder gewerkt worden om opdrachten af te ronden.

Dan vind ik het wel makkelijk dat ik zondag avond pas mijn beschikbaarheid hoef aan te geven. En deze ook kan aanpassen gaandeweg de week. Je moet alleen wel voor jezelf in de gaten houden dat je de gewenste uurtjes maakt.

Als ik tussendoor een lange rit met een groep maak, zet ik dat neer op die dag, met het verwachte aantal uren. Je kunt ook aangeven hoe belangrijk die rit is, dan houdt Join hier rekening mee door het arbeid de dagen ervoor anders in te delen.

Als je op een dag een training hebt. het loopt toch anders en je fietst gewoon ipv de voorgesteld training, ook even goede vrienden. Je kunt dat opnemen in je schema achteraf met de optie "voorgestelde training" uit. Dan neemt ie dat ook mee richting de dagen daarop.

Het is wennen dat je geen vast schema hebt voor de komende 16 weken. Maar eenmaal gewend is het fijn dat je niet in een harnas zit qua planning. Door de vaak veranderende weken hier, raakte ik soms gefrustreerd omdat mijn schema weer niet klopte.

Ik heb nu mijn eerste blok van 16 weken achter de rug en voor mij was join erg prettig met behoorlijk wat vooruitgang.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 25 sep 2022 22:40

@Richard84: Schema wordt dynamisch aangepast, er wordt rekening gehouden met andere activiteiten op Strava (bijvoorbeeld hardlopen), als je een rit doet die niet in je schema staat kan je die gewoon meenemen, en niet geheel onbelangrijk: een stuk goedkoper (en zo zijn er nog wel meer). TrainerRoad aan de andere kant geeft wat meer data / instructies en lijkt over het algemeen wat heer 'hardcore' terwijl Join op mij wat toegankelijker overkomt - al heb ik TrainerRoad de afgelopen 2 jaar niet gebruikt dus wellicht heb ik het mis.

Uiteindelijk is het ook een deel persoonlijke voorkeur en waar je naar op zoek bent. Wat voor sommigen een nadeel is is voor een ander een voordeel. Het wekelijks aangeven van beschikbaarheid bevalt mij uitstekend omdat ik toch zelden goed langer vooruit kan kijken, zoals je kan lezen is dat voor anderen juist een nadeel. Gewoon wat free trials doen voordat je je committeert aan een app.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 sep 2022 23:06

Philippos schreef: 25 sep 2022 22:37 Ik weet nooit lang van te voren hoe mijn week eruit ziet. 2 dagen zijn vast qua fietsen maar de rest verschilt ontzettend door sociale "verplichtingen", partner moet soms in de avond werken of sporten, weekend is altijd anders. Soms moet er iets harder gewerkt worden om opdrachten af te ronden.

Dan vind ik het wel makkelijk dat ik zondag avond pas mijn beschikbaarheid hoef aan te geven. En deze ook kan aanpassen gaandeweg de week. Je moet alleen wel voor jezelf in de gaten houden dat je de gewenste uurtjes maakt.

Als ik tussendoor een lange rit met een groep maak, zet ik dat neer op die dag, met het verwachte aantal uren. Je kunt ook aangeven hoe belangrijk die rit is, dan houdt Join hier rekening mee door het arbeid de dagen ervoor anders in te delen.

Als je op een dag een training hebt. het loopt toch anders en je fietst gewoon ipv de voorgesteld training, ook even goede vrienden. Je kunt dat opnemen in je schema achteraf met de optie "voorgestelde training" uit. Dan neemt ie dat ook mee richting de dagen daarop.

Het is wennen dat je geen vast schema hebt voor de komende 16 weken. Maar eenmaal gewend is het fijn dat je niet in een harnas zit qua planning. Door de vaak veranderende weken hier, raakte ik soms gefrustreerd omdat mijn schema weer niet klopte.

Ik heb nu mijn eerste blok van 16 weken achter de rug en voor mij was join erg prettig met behoorlijk wat vooruitgang.
Het is niet zo dat het bij Trainerroad ver van te voren moet. Je kan ook gewoon instant een rit inplannen of er uit halen.
Maar vind het gewoon fijn om van te voren mijn trainingsdagen die ik niet kan, er uit te halen (kan ik kijken of ik het zo laat of dat ik iets ga doen om ze in te halen). Ik vind het gewoon overzichtelijker, maar misschien is dat persoonlijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 sep 2022 07:35

Rootland schreef: 25 sep 2022 22:40 @Richard84: Schema wordt dynamisch aangepast, er wordt rekening gehouden met andere activiteiten op Strava (bijvoorbeeld hardlopen), als je een rit doet die niet in je schema staat kan je die gewoon meenemen, en niet geheel onbelangrijk: een stuk goedkoper (en zo zijn er nog wel meer). TrainerRoad aan de andere kant geeft wat meer data / instructies en lijkt over het algemeen wat heer 'hardcore' terwijl Join op mij wat toegankelijker overkomt - al heb ik TrainerRoad de afgelopen 2 jaar niet gebruikt dus wellicht heb ik het mis.

Uiteindelijk is het ook een deel persoonlijke voorkeur en waar je naar op zoek bent. Wat voor sommigen een nadeel is is voor een ander een voordeel. Het wekelijks aangeven van beschikbaarheid bevalt mij uitstekend omdat ik toch zelden goed langer vooruit kan kijken, zoals je kan lezen is dat voor anderen juist een nadeel. Gewoon wat free trials doen voordat je je committeert aan een app.
Trainerroad is tegenwoordig ook dynamisch. Dat is een wezenlijke verschil met een paar jaar terug.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 sep 2022 07:37

mhr-zip schreef: 25 sep 2022 23:06 Het is niet zo dat het bij Trainerroad ver van te voren moet. Je kan ook gewoon instant een rit inplannen of er uit halen.
Maar vind het gewoon fijn om van te voren mijn trainingsdagen die ik niet kan, er uit te halen (kan ik kijken of ik het zo laat of dat ik iets ga doen om ze in te halen). Ik vind het gewoon overzichtelijker, maar misschien is dat persoonlijk.
Het gebrek aan overzicht was voor mij in het begin ook de grootste euvel. Geen zicht hebben op de totale "rit" van 16 weken.
Uiteindelijk wen je er aan en is het eigenlijk prima zo, vooral als je weken niet in steen gehouwen zijn qua planning.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 26 sep 2022 07:45

Zo’n vastgesteld schema als Trainerroad is voor mij de reden dat ik hiervoor nooit met gestructureerde training aan de slag ben gegaan. Join past zich gewoon aan als er bijvoorbeeld ineens in de middag iemand appt voor een rondje MTB of andere onvoorziene dingen dat is voor mij wel prettig. Zelfde redenen als Philippos dus.

Verder heb ik de extra indoor spullen van TR niet nodig, voorlopig fiets ik nog buiten en als ik straks toch naar binnen ga werk ik de trainingen liever met Zwift af.

Nu twee weken Join in gebruik en het bevalt me eigenlijk wel. Nog wel benieuwd wat er met mijn lopende schema gebeurt als ik mijn abbonnement laat verlopen om vervolgens direct een abbonnement via fietssport te starten.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 26 sep 2022 08:27

1094 schreef: 22 sep 2022 15:46 Heb dat ook nog nooit gedaan maar zou wel handig zijn als je met de rondeknop oid naar een volgende blok kon springen
Op een wahoo fietscomputer gaat dit erg makkelijk! Pauzeren, terug, vooruit, het kan allemaal tijdens de intervallen. Ik pauzeer de rust blokken dus wel eens, en zet dan net na een stoplicht bijvoorbeeld het volgende snelle interval aan.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 sep 2022 11:54

Kluus schreef: 26 sep 2022 07:45 Zo’n vastgesteld schema als Trainerroad is voor mij de reden dat ik hiervoor nooit met gestructureerde training aan de slag ben gegaan. Join past zich gewoon aan als er bijvoorbeeld ineens in de middag iemand appt voor een rondje MTB of andere onvoorziene dingen dat is voor mij wel prettig.
Niet om reclame te maken voor TR, maar TR is nu ook al een tijdje adaptief.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 26 sep 2022 14:48

mhr-zip schreef: 26 sep 2022 11:54
Kluus schreef: 26 sep 2022 07:45 Zo’n vastgesteld schema als Trainerroad is voor mij de reden dat ik hiervoor nooit met gestructureerde training aan de slag ben gegaan. Join past zich gewoon aan als er bijvoorbeeld ineens in de middag iemand appt voor een rondje MTB of andere onvoorziene dingen dat is voor mij wel prettig.
Niet om reclame te maken voor TR, maar TR is nu ook al een tijdje adaptief.
Ja klopt, dat is op zich mooi, maar hoe meer je van het adaptieve gebruik maakt hoe minder nauwkeurig je vooruit kan kijken lijkt me? Dus dan vervalt dat voordeel van TR ook weer een beetje, je kan dan wel weken vooruit kijken maar waarschijnlijk lijkt dat dan helemaal niet op wat je uiteindelijk gaat doen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 sep 2022 14:23

Kluus schreef: 26 sep 2022 07:45 Nu twee weken Join in gebruik en het bevalt me eigenlijk wel. Nog wel benieuwd wat er met mijn lopende schema gebeurt als ik mijn abbonnement laat verlopen om vervolgens direct een abbonnement via fietssport te starten.
Zolang je gebruikt van dezelfde JOIN gebruiker (en er is geen reden dit niet te doen), zul je gewoon in hetzelfde schema blijven. Abonnement en schema is van elkaar gescheiden, behalve dat je zonder abonnement je schema niet kunt gebruiken.

Plaats reactie