Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Meerdaagse cyclo's voor de racefiets

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 sep 2022 15:58

Ik heb zelf twee keer deelgenomen aan de Tour Transalp en ben nu aan het kijken naar TRANSPYR Coast to Coast of de Paris-Nice cyclo. Zijn er forumleden die wel eens hebben deelgenomen aan deze meerdaagse cyclo's? Of eventuele andere meerdaagse cyclo's? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2022 16:15

Haute Route heb ik gedaan. Vond het erg goed georganiseerd. Wel tamelijk prijzig, maar daar krijg je wel veel voor!

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 05 sep 2022 18:13

Nooit meegedaan maar goeie dingen gehoord over de Giro delle Dolomiti en de Giro di Sardegna.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2022 19:15

Merk op dat beide slechts delen van het parcours getimed hebben.

Heel fijn is dat je maar 1 standplaats hebt.

Aan dit rijtje kun je de Giro della Sicilia trouwens ook toevoegen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 sep 2022 19:36

Tour de Kaernten in Karinthië, ik was ingeschreven maar door omstandigheden niet kunnen meedoen (2019).

Dicht bij huis, in Wallonië, heb je de LCMT. Onstaan als MTB meerdaagse (Low Countries Mountainbike Tour), maar ondertussen kan je ook voor de wegversie of zelfs een MTB/weg combinatie gaan. Kleinschalige competitie met een familiaal sfeertje. Zelf al eens meegedaan, in 2016; heel leuk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 05 sep 2022 19:41

Ja, die was ik vergeten te vermelden. Zelf ook twee keer deelgenomen aan de Giro Sardegna. Erg leuk. En ook de Forest'Cime is een leuke meerdaagse. Maar eigenlijk ben ik vooral op zoek naar een meerdaagse van ongeveer een week met veel km en zeker veel hm. Haute Route is zeker een optie, maar de prijs vind ik persoonlijk een beetje te zot.
Laatst gewijzigd door Goudhaantje op 06 sep 2022 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CycloWorld.cc
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2022 09:58

Gebruikersavatar CycloWorld.cc 06 sep 2022 07:56

Wat een leuke vraag :)

Er zijn niet heel veel meerdaagse cyclo's in Europa. Of etappekoersen zoals wij het op onze site noemen. Als ik filter op Europa zijn het er maar 29. Daarvan komen er 5 uit de koker van Haute Route.

Op zich is dat ook best logisch. Een etappekoers kost heel veel werk om te organiseren en niet veel mensen hebben het er voor over om een week op pad te gaan. Om nog maar te zwijgen over de fysieke conditie die je moet bezitten.

Je kan van Haute Route veel zeggen over de prijs maar een feit is dat deze evenementen heel goed georganiseerd zijn. Alles is tot in de puntjes geregeld.

Behalve de namen die hierboven al genoemd zijn zou je ook Trilogie de Maurienne kunnen overwegen. Leuke, kleinschalige etappekoers met heel veel klimwerk. En dicht bij huis heb je nog de Riderman, een echte hardrijders (m/v) koers.

Over TransPortugal horen wij ook goede verhalen.

Nog wat inspiratie

- Verslag Tour de Kärnten
- Kort verslag Giro delle Sicilia
- Kort verslag Haute Route Alpes 2021
- 6 delig verslag Giro delle Dolomiti
- Verslag Riderman 2021
- driedelig verslag Haute Route Ventoux deel 1 deel 2 deel 3
If you can't find a gran fondo on CycloWorld.cc , it doesn't exist.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 sep 2022 17:24

Dank voor alle reacties tot nu toe. Zie veel bekende namen voorbijkomen. Maar helaas (nog) geen ervaringen met TRANSPYR Coast to Coast of de Paris-Nice cyclo.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 09 sep 2022 21:00

havana schreef: 05 sep 2022 16:15 Haute Route heb ik gedaan. Vond het erg goed georganiseerd. Wel tamelijk prijzig, maar daar krijg je wel veel voor!
Haute Route Alps: € 285 per dag. :shock: Krijg ik daarvoor een persoonlijke motard? :lol: En dan moet ik nog de overnachtingen boeken. En alleen als ik dat via de organisatie doe, wordt mijn bagage van hotel naar hotel gebracht. Anders moet ik het zelf ergens ophalen elke dag. Ik heb best wel wat te besteden, maar ik vind dit toch echt wel heel veel geld. Ik ben ook wel een beetje verbaast dat er zoveel wielrenners dit geld hiervoor over hebben.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2022 06:51

Het is zeker niet gratis nee. Maar je krijgt er wel heel veel voor terug. Er zit bijvoorbeeld ook altijd een maaltijd bij na de race, en een massage. Het is allemaal van een heel hoog niveau. Ook het 3 gangen welkomstdiner en de afterparty zit allemaal bij de prijs in.

Overigens moet je niet overschatten hoeveel mensen daadwerkelijk dit geld neertellen hoor. Aan een gemiddeld HR event doen 400 man mee, dus dat is 2000 per jaar van wie er zeker 20% meerdere events doet. Het is dus echt wel een nicheproduct.

HR richt zich niet op de massa, maar op een kleine groep vermogende fietsers die niet kijken op een paar centen. Er doen vrijwel geen NL'ers mee, hoe zou dat nu komen :lol: Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Nederlanders vinden dit concept gewoon véél te duur. Totdat ze een keer meedoen. Dan zeggen ze achteraf allemaal: "het was duur maar zeker het geld waard".

Overigens kun je bij HR best wel wat besparen door vroeg in te schrijven.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 sep 2022 17:21

Ik heb ook 2x meegedaan met Haute Route, en sluit mij aan bij Havana. Top geregeld.

Niet zozeer een cyclo maar wel meerdaagse en echt het aanraden waard: 4-daagde van de L’Ardechoise. De prijs ligt aanzienlijk lager en er is geen masseur. 😅

Meerdaags en wedstrijdelement? Ga eens kijken in de hoek van Ultra evenementen. Ik heb recent de Badlands gereden. ‘Aardige’ uitdaging in een spectaculaire, maar ook vijandige omgeving.

Er wordt nog gewerkt aan het bocht tot bocht verslag.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2022 17:44

Tour Transalp is ook een goede optie. Maar die had je al gereden.

Overigens is TTA helemaal niet zoveel goedkoper dan HR!

Het punt bij die meerdaagsen is gewoon dat ze heel veel staff nodig hebben om het mogelijk te maken. En dat kost geld.

Plaats reactie