Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 sep 2022 10:52

Ik denk dat ik vooral even moet vaststellen wat voor meter er in de woning zit. Want die is van 2007.., het zou gek zijn als die geen slimme meter heeft toch?
En verder zal ik binnenkort eens mijn licht opsteken bij Eneco zelf. Áls zij wel automatisch meer data krijgen van mij, dan wil ik het ook in hun app kunnen zien. Áls ze dat niet krijgen, ben ik heel benieuwd hoe ze afrekenen.

tot afgelopen juni heb ik altijd met jaarcontracten, of zelfs 2 of 3 jarige contracten gewerkt. Dus het hele variabele tarieven domein is nieuw voor mij.

Ok, volgens de eneco klantenservice chat persoon:
- verbruik van het hele jaar, delen door 12. En dan wordt die hoeveelheid per tariefperiode (kwartaal of half jaar..) afgerekend tegen de tarieven van die periode.

áls dat klopt dan is duur gas in de winter minder in mijn nadeel. Omdat ik bij de afrekening niet mijn werkelijke verbruik van de wintermaanden afreken, maar het gemiddelde over het hele jaar.
Ik kan bijsturen door vaker zelf de meterstanden door te geven (maar in de stijgende markt is dat dus niet slim om te doen)

Ik twijfel nog enigszins aan de uitleg. want ik zie nu in de eneco app dat na het doorgeven van de meterstanden eind mei, er een verbruik per maand van het jaar ervoor is geplubiceerd met de opmerking dat dit niet gemeten, maar berekend is. Dus waarom zouden ze dat niet doen voor je eindafrekening?
Laatst gewijzigd door MarkVeenstra op 23 sep 2022 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2022 11:42

Er is ook nog een meter geleverd tussen de draaischijf en slimme meter.
Die zat in ons huis van 2003.

Een soort digitale meter maar niet met communicatie

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2022 11:50

MarkVeenstra schreef: 22 sep 2022 10:52 Ik denk dat ik vooral even moet vaststellen wat voor meter er in de woning zit. Want die is van 2007.., het zou gek zijn als die geen slimme meter heeft toch?
En verder zal ik binnenkort eens mijn licht opsteken bij Eneco zelf. Áls zij wel automatisch meer data krijgen van mij, dan wil ik het ook in hun app kunnen zien. Áls ze dat niet krijgen, ben ik heel benieuwd hoe ze afrekenen.

tot afgelopen juni heb ik altijd met jaarcontracten, of zelfs 2 of 3 jarige contracten gewerkt. Dus het hele variabele tarieven domein is nieuw voor mij.
Bij mij zijn de tarieven nu iedere maand anders. Ik ben ook heel benieuwd hoe dat berekend gaat worden. Mogen ze creatief boekhouden en eerst de duur teruggeleverde kw's solderen? Nemen ze het gemiddelde?

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de hoge stroomprijs in het prijsplafond hier iets mee te maken heeft.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2022 14:13

Ik begrijp van sommige (vrienden en kenissen) dat Eneco bij een aantal half jaarlijks de tarieven vaststeld.
Maar we zijn er nog niet achter waarom dat bij een aantal zo is.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 22 sep 2022 14:30

MarkVeenstra schreef: 22 sep 2022 10:52 En verder zal ik binnenkort eens mijn licht opsteken bij Eneco zelf. Áls zij wel automatisch meer data krijgen van mij, dan wil ik het ook in hun app kunnen zien. Áls ze dat niet krijgen, ben ik heel benieuwd hoe ze afrekenen.
Eneco en data in hun app,
Kreeg dit begin september voorgeschoteld.
Meer teruggeleverd dan opgewekt.
Direct gevraagd hoe dat mogelijk is, nooit meer iets vernomen.

Overigens is het totaal irrelevant wat ik opwek, en kan Eneco ook niet eens weten. Ze hebben geen inzicht in mijn opwekking. Wel wat ik uiteraard teruglever. Laat dan deze statistieken ook achterwege. Helemaal als t nergens op slaat.
974F854B-5D3C-4FC3-A4F8-ECA554D83D8E.jpeg

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 sep 2022 15:12

Op websites al umeter.nl en slimmemeter.nl kun je je eigen energieverbruik volgen. De cijfers worden via je netbeheerder door hen uitgelezen. De cijfers zijn identiek aan de verbruikscijfers van je leverancier.
Ik gebruik ze om de vinger een beetje aan de pols te houden
hun fietsen.

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 22 sep 2022 16:23

BertL schreef: 22 sep 2022 15:12 Op websites al umeter.nl en slimmemeter.nl kun je je eigen energieverbruik volgen. De cijfers worden via je netbeheerder door hen uitgelezen. De cijfers zijn identiek aan de verbruikscijfers van je leverancier.
Ik gebruik ze om de vinger een beetje aan de pols te houden
Bedankt, heb mij aangemeld bij umeter.nl - verificatie duurt nog 5 dagen maar de demo omgeving geeft een duidelijk beeld van de rapportage mogelijkheden, zelfs per uur.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 22 sep 2022 16:34

Je kan ook zelf de meter uitlezen met behulp van een P1 lezer

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 sep 2022 18:35

Dat laatste zou ook mijn advies zijn. Hebben wij ook en is, samen met het uitlezen van de opgewekte elektriciteit via de omvormer, een hele goede indicator van verbruik.
Je kunt direct real time zien wat het effect is van bepaalde apparaten in- en uitschakelen.
Er zijn verschillende versies voor de generaties meters.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 sep 2022 18:43

Ik zie geen verschil tussen een P1 meter thuis en een website die achterlangs via de netbeheerder de cijfers uitleest. Ik krijg alle cijfers met een dag vertraging. Vandaag dus de cijfers van gisteren.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 sep 2022 19:16

BertL schreef: 22 sep 2022 18:43 Ik zie geen verschil tussen een P1 meter thuis en een website die achterlangs via de netbeheerder de cijfers uitleest. Ik krijg alle cijfers met een dag vertraging. Vandaag dus de cijfers van gisteren.
Dat jij dat niet ziet begrijp ik niet want dat werd net nog uitgelegd, n.l. met een P1 meter (extra optie) heb je meteen je verbruik in beeld en via de website met een dag vertraging. Dat is het verschil.! :roll: ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 sep 2022 19:59

Direct real time uitlezen geeft je de mogelijkheid het effect van 1 of meer stroomverbruikers uit te lezen. Met een dag vertraging weet je echt niet meer wanneer je wat aan/uit hebt gezet.
Of zien of je netto levert of verbruikt.
Het is echt niet dat je er elke dag hele studies van maakt, maar het biedt wel degelijk iets extra's. Of je dat nuttig vindt of niet is natuurlijk persoonlijk.

Plaats reactie