Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 32002
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2022 13:44

Dat was een lelijk hok en werd volledig misbruikt. Werd gekocht voor de bijtellingkorting en vervolgens 100% benzine gereden. Je zag die dingen zelden aan een laadpaal staan.

Maar meer on topic:
Met het voorstel van gisteren om gas- en stroomprijzen te bevriezen op een maximaal plafond is de hele discussie om gasloos te gaan van tafel geveegd.
Met de gestelde normen is het de optie om je huis te verwarmen met gas weer vele, heel veel malen meer interessant geworden.
Hebben ze weer goed over nagedacht in Den Haag :-)
People listen to reply, not to understand

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13457
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2022 13:49

Met die extreem hoge stroomprijs is het voor mensen met wat overschot op de zonnepanelen wel slapend rijk worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 32002
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2022 13:50

Ja, maar dat zijn niet de mensen die als eerste in de problemen komen met deze energieprijzen....
People listen to reply, not to understand

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9439
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2022 13:56

Nou inderdaad Daniel........ redelijk bizar.
Gas wordt na drie maanden weer de voordeligste verwarmer.

Goed verhaal......... en de grens 1200m3 en 2400kw is ook wat bizar.....
Ik zit inderdaad rond de 1200m3, maar wel op 5500kw zonder de EV.

Maar ik snap de Den Haag gedachte wel, steeds meer EV,s die worden per kilometer ook duurder dan de benzine auto.
(voor zolang deze prijzen blijven)

zeg even 1 op 5 a 6 voor de ondoordachte EV die je momenteel koopt en 1 op 15 voor de gemiddelde auto.
Wat zijn de gemiddelde EV concepten slecht bedacht, leuke auto's hoor, daar niet van, maar het slaat nergens op

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 5406
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 sep 2022 13:58

daniel1975 schreef: 21 sep 2022 13:44 Dat was een lelijk hok en werd volledig misbruikt. Werd gekocht voor de bijtellingkorting en vervolgens 100% benzine gereden. Je zag die dingen zelden aan een laadpaal staan.

Maar meer on topic:
Met het voorstel van gisteren om gas- en stroomprijzen te bevriezen op een maximaal plafond is de hele discussie om gasloos te gaan van tafel geveegd.
Met de gestelde normen is het de optie om je huis te verwarmen met gas weer vele, heel veel malen meer interessant geworden.
Hebben ze weer goed over nagedacht in Den Haag :-)
Je vergeet nu wel een aantal zaken:

Warmtepompen, zonnepanelen, laten isoleren door bedrijven, aanleg van nieuwe stroomgroepen/krachtstroom, stek gecertificeerde installateurs, etc. kennen allemaal een wachttijd van enkele maanden, soms zelf meer dan een jaar.

Mensen die in huurhuizen wonen die slecht geïsoleerd zijn hebben geen invloed op wat de verhuurder gaat doen (of beter nalaat) aan isolatie.

Niet iedereen heeft geld voor grote investeringen in de woning qua energie.
Leave the gun, take the cannoli

t2300
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

t2300 21 sep 2022 14:00

Ernie C. schreef: 21 sep 2022 13:49 Met die extreem hoge stroomprijs is het voor mensen met wat overschot op de zonnepanelen wel slapend rijk worden.
Is dat zo?
Tegenwoordig levert terug leveren na saldering niet veel meer op.

Ik krijg nog maar 9 ct terug.
Dat was 10 jr geleden nog 1 op 1 aan de kosten stroom per kWh. Toen iets van 19ct.

Tenminste, zo snel zie ik nergens meer dan die 9ct. Of mis ik ergens iets?!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9439
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2022 14:01

En let wel he! Met het energie plafond staan er krantekoppen dat het ruim 2000 euro scheelt.
Maar het echte verhaal is dat je ongeveer 2 tot 3x zoveel kwijt bent dan in september 2021 en alles ervoor, ook met het plafond!

Dus de echte armen hebben nog steeds een probleem.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9439
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2022 14:03

gede schreef: 21 sep 2022 13:08
raven14 schreef: 20 sep 2022 17:11
gede schreef: 20 sep 2022 15:58
Niet leuk?? Ga eens een eindje rijden met een i4 M50. Of als je dat niet lukt: Bekijk de reacties van de mensen op Youtube even...

Ik heb besteld ...
Los van het ontbreken van het geluid van een verbrandingsmotor... het ding (met M-ambities) kan zijn gewicht toch niet verbergen imho. Ik ben geen fan (maar om heel eerlijk te zijn, ik was ook geen fan van de vorige M4).
Ik vind dat de power (540 pk) het gewicht compleet opslorpt. Tenzij je op een circuit gaat racen, wat ik helemaal niet ga doen. Voor dagdagelijks gebruik een hemels goede vlotte auto.
Eens verruit, maar Raven woont volgens mij in de Ardennen en op die wegen is 300pk en een veel lichtere auto leuker.
Hier in de randstad....... doe mij met een I4 M50 oid. De enige leuke bochten zijn sommige afslagen op de snelweg in NL en alle andere leuke bochten en wegen liggen vol met verkeersdrempels.

gede
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 21 sep 2022 14:03

daniel1975 schreef: 21 sep 2022 13:34 Als je een hybride gebruikt zoals deze bedoelt is, is het best of both.
Mijn persoonljike situatie:
- woon-werkverkeer 35km, gelegenheid tot zeer goedkoop laden (laadpunten rechtstreeks aangesloten op de eigen WKK)
- binnen stadsomgeving waar luchtkwaliteit een issue is kun je electrisch rijden
- verre ritten en/of iets aan de trekhaak gebruik je benzine motor.

Collega van mij rijdt met zijn Passat GTE ca. 1/50 als je naar benzine kijkt.
Best of both?? Vanuit het 'eenzijdige' zicht van comfort misschien. Kijk je naar het verlagen van de CO2-uitstoot, waarvoor de dingen tenslotte toch gecreëerd zijn, dan is het complete nonsense.

t2300
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

t2300 21 sep 2022 14:04

wasbeer2006 schreef: 21 sep 2022 14:01 En let wel he! Met het energie plafond staan er krantekoppen dat het ruim 2000 euro scheelt.
Maar het echte verhaal is dat je ongeveer 2 tot 3x zoveel kwijt bent dan in september 2021 en alles ervoor, ook met het plafond!

Dus de echte armen hebben nog steeds een probleem.
Tuurlijk, maar die zijn wel al voor 1300.- dit jaar gecompenseerd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13457
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2022 14:29

t2300 schreef: 21 sep 2022 14:00
Ernie C. schreef: 21 sep 2022 13:49 Met die extreem hoge stroomprijs is het voor mensen met wat overschot op de zonnepanelen wel slapend rijk worden.
Is dat zo?
Tegenwoordig levert terug leveren na saldering niet veel meer op.

Ik krijg nog maar 9 ct terug.
Dat was 10 jr geleden nog 1 op 1 aan de kosten stroom per kWh. Toen iets van 19ct.

Tenminste, zo snel zie ik nergens meer dan die 9ct. Of mis ik ergens iets?!
Ik krijg 32ct terug. Netto terugleververgoeding is voor mij ook het belangrijkste tarief bij het uitzoeken van een leverancier.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2843
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 sep 2022 14:33

wasbeer2006 schreef: 21 sep 2022 14:03

Eens verruit, maar Raven woont volgens mij in de Ardennen en op die wegen is 300pk en een veel lichtere auto leuker.
Hier in de randstad....... doe mij met een I4 M50 oid. De enige leuke bochten zijn sommige afslagen op de snelweg in NL en alle andere leuke bochten en wegen liggen vol met verkeersdrempels.
Zo is dat. Ik begrijp dat zo'n I4 M50 voor sommigen een droomwagen is, maar kom me niet vertellen dat dat een sportwagen (of zelfs een sportieve coupé) is. Een Mazda MX-5 is veel sportiever en ook veel leuker om echt mee te rijden.
Afbeelding

Plaats reactie