Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2022 08:40

Mijn dochter kreeg een ebike toen ze naar de middelbare school ging.

-11km enkele reis en geen dorpsgenoten op dezelfde school dus altijd alleen

-Ik kocht de fiets nagenoeg ongebruikt voor een prijs waarvoor je net aan een fatsoenlijke normale fiets hebt.

-Papa kon zo mooi leren hoe zo'n ding in elkaar steekt. Eens fietsenmaker geweest, blijf je dat altijd een beetje.

-Destijds draaide ze op hoog niveau mee in de Limburgse atletiek. Dus beweging kreeg ze genoeg.

Al met al redenen genoeg om een kwart tot een derde van de reistijd af te halen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2022 08:43

Die MTB's zijn trouwens hele leuke dingen om op vakantie te huren. Met het hele gezin (een gedeelte van) het rondje dat papa gemaakt heeft doen, zonder gezeur dat het zo steil en zo zwaar is. En ook niet lui om het zwembad hangen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 sep 2022 09:11

Mijn zoon coacht jonge sporters bij een studenten sportvereniging. Elke jaar een nieuwe lichting achttienjarigen. Ze zien het atletisch startniveau al dalen en wijten dat aan de e-fiets. Kinderen gaan op de e-fiets naar school.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2022 09:16

Ik kijk dan eerder richting de spelcomputer en telefoon. Wij waren vroeger altijd buiten aan het voetballen, basketballen en vechten. Nu zit het de hele dag met een schermpje voor de neus.
Ik ben opgegroeid in een dorp met alle middelbare scholen van de regio dus het soort fiets had dan echt niks uitgemaakt. Hetzelfde geldt voor alles wat in de stad woont. Als het daar echt lui is, gaat het wel met de bus.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 19 sep 2022 09:56

Ernie C. schreef: 19 sep 2022 09:16 Ik kijk dan eerder richting de spelcomputer en telefoon. Wij waren vroeger altijd buiten aan het voetballen, basketballen en vechten. Nu zit het de hele dag met een schermpje voor de neus.
Ik ben opgegroeid in een dorp met alle middelbare scholen van de regio dus het soort fiets had dan echt niks uitgemaakt. Hetzelfde geldt voor alles wat in de stad woont. Als het daar echt lui is, gaat het wel met de bus.
Zo zie ik het ook. En dan heb ik liever dat ze met de e-bike rijden, dan gans de dag voor een scherm te zitten.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 sep 2022 11:09

Cijfers weerspreken dat. Schermpjes zijn er al langer. De trend om een tiener op een e-fiets naar de middelbare school te sturen is van enkele jaren terug.

De lagere atletische vaardigheden zijn ook van recent. Bij de schaats- en wielerverenigingen en hun kader hoor je hetzelfde. “Sinds de e-fiets is doorgebroken…”
hun fietsen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 sep 2022 11:12

En op de lange termijn gaan kinderen, die nu hun lichaam niet opbouwen, problemen krijgen. De basis wordt minder en dan .....
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 sep 2022 11:13

JPAR schreef: 19 sep 2022 11:12 En op de lange termijn gaan kinderen, die nu hun lichaam niet opbouwen, problemen krijgen. De basis wordt minder en dan .....
Precies.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 sep 2022 11:14

Ze wennen niet meer aan “tegen de wind in” fietsen door de E-bike. Dat maakt volgens mij erg veel uit. De E-biker heeft altijd de wind in de rug.

Dat vind ik op de racer ook fijn, maar wind tegen maakt sterker ;-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2022 11:31

De hoeveelheid dat er achter de schermpjes wordt doorgebracht, stijgt wel. Het heet tegenwoordig ook "e-sports"...
Bovendien hoeft het merendeel helemaal niet zover te fietsen.
Ook stappen de ebikende kinderen minder snel over naar de brommer volgens mij.

Specifiek voor de schaats- en wielerverenigingen kan ik mij er nog wel iets bij voorstellen, zeker in het noorden van het land. Maar ik geloof niet dat dat effect ook maar in de buurt komt van het gebrek aan ouderwets buitenspelen.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 19 sep 2022 11:45

Misschien sluit het ene, het andere niet uit en is het de combinatie van die factoren en nog wel enkele meer.
Ik vind zelf ook wel dat we gemiddeld "meer lui" geworden zijn. Mijn vrouw (30jaar) zal je bv. ook niet meer de gewone fiets zien nemen om een kort stukje te verplaatsen, met de e-bike doet ze dat wel.
Hoe langer hoe meer wordt zweten ook iets uit den boze en moet iedereen zich minstens 1 keer per dag wassen. Nu wil ik niet zeggen dat we terug moeten naar 100jaar geleden, maar een bezweet t-shirt op een terrasje tijdens een recreatieve fietstocht vind ik nu niet direct iets schaamtelijks/opmerkelijk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 sep 2022 11:50

Mijn vrouw fietst op een gewone fiets ochtends 14km naar haar werk. Daarna fietst ze vanuit haar werk naar de sportschool 6km en dan weer terug naar huis 10km. Ik zie dat met E-bikes weinig mensen doen.

Als ze op de racefiets naar haar werk fietst is dat standaard met een omweg zodat ze op +/- 28km komt enkel reis.

Ze fietst vroeger ook 10km enkele reis naar school of haar werk in een supermarkt. Het heeft echt te maken met opvoeding en mentaliteit.

Plaats reactie