Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 sep 2022 18:30

pino schreef: 18 sep 2022 16:17
senior schreef: 18 sep 2022 16:07 @Ramon73 & Pino: overal zijn wel mensen te vinden waarover gekankerd kan worden. Om daar hele groepen aan op te hangen gaat mij veel te ver. Er zullen vast ook wel verjaardagen zijn waar gesproken wordt over slachtoffers van strava-coureurs. En dat is niet bedoeld om jullie persoonlijke ervaring te bagatelliseren. Wat e-bikes aangaat: Rubrik geeft eigenlijk aan wat ik er ook van denk. Als mensen het kunnen betalen moeten ze het vooral doen. Rijden ze in ieder geval geen auto (zo'n ding komt nog heel wat harder aan bij een aanrijding :oops: )
De oorspronkelijke vraag was: SiO2 schreef:
Waarom rijden mensen op een E-MTB? Wat is er leuk aan om daarmee een MTB-route te rijden?

Mijn antwoord: luiheid De Nederlandse parcoursen zijn er niet voor gemaakt, ze rijden met een andere snelheid dan de meeste andere gebruikers waardoor meer conflictsituaties ontstaan en ze de routes naar de filistijnen helpen (remknippen o.m.). Dat doen ze omdat het " makkelijker" is. Voordeel is dat ze die route op 20km ook kunnen gaan rijden zonder de auto te pakken.
Ik wens ze allemaal een accu in het verkeerde dal toe.
Ik reageerde dus niet op de oorspronkelijke vraag maar op jouw verhaal van dat slachtoffer. Maar laat maar zitten verder als je zo begint.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 sep 2022 18:53

Rubik schreef: 18 sep 2022 15:45
NuitKor schreef: 18 sep 2022 13:19 [...]

Ik vind het zorgwekkend dat tegenwoordig iedereen op een E-bike zit. Wij zijn net 3 weken bij Riva del Garda geweest en je ziet daar praktisch geen gewone fietsen en of MTB's meer. Zelfs op de vlakke fietspaden is het alleen meer E. Dit zal in de toekomst echt problemen geven qua gezondheid. [...]
Ik zie niet hoe het toenemende gebruik van e-bikes in de toekomst gezondsheidsproblemen gaat geven. Volgens mij is allang bewezen dat bewegen gezond is, maar dat op hogere intensiteit sporten niet direct een verbeterde gezondheid geeft.
Ik denk dat e-bikes, zeker in bergachtige gebieden, mensen uit de auto weten te lokken. Prima dus!
Wanneer schoolkinderen van 14 jaar allemaal massaal op een E-bike zitten waar wij vroeger in grote groepen met normale fietsen 15km enkel reis deden zie ik wel degelijk een problemen in de toekomst ontstaan voor de gezondheid.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 18 sep 2022 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5730
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 18 sep 2022 19:22

Schoolkinderen van 14.......
Laatst ging ik mijn kleindochter van de basisschool halen en daar kwamen er twee van groep 8 met hun e-bike van het schoolplein af.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 sep 2022 19:27

Theo V schreef: 18 sep 2022 19:22 Schoolkinderen van 14.......
Laatst ging ik mijn kleindochter van de basisschool halen en daar kwamen er twee van groep 8 met hun e-bike van het schoolplein af.
Bizar.

Ik denk dat het ook invloed gaat hebben op mogelijk verloren potentieel voor topsport.

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 sep 2022 20:56

NuitKor schreef: 18 sep 2022 19:27
Theo V schreef: 18 sep 2022 19:22 Schoolkinderen van 14.......
Laatst ging ik mijn kleindochter van de basisschool halen en daar kwamen er twee van groep 8 met hun e-bike van het schoolplein af.
Bizar.

Ik denk dat het ook invloed gaat hebben op mogelijk verloren potentieel voor topsport.
Weet je wát pas bizar is? Kindertjes die een paar straten verderop wonen maar gebracht en gehaald worden met de auto!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 18 sep 2022 21:14

Dat zie ik in mijn omgeving ook heel veel.
7km fietsen naar de middelbare school moet met een e-bike.
Regen dan met de auto.

Dochter van mijn buren woont hemelsbreed 200m bij ons vandaan en die komt minstens de helft van de tijd met de auto.
Haar zus die op 600m bij ons vandaan woont idem dito.

Andere uiterste is mijn jeugd. 16km fietsen enkele reis naar school op een Sparta met 3 sturmey-archer versnellingen.
Dat is wel echt te veel vind ik. En een Tom Dumoulin ben ik er ook niet van geworden.

0475
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 sep 2022 21:21

bakboord1 schreef: 18 sep 2022 21:14 Andere uiterste is mijn jeugd. 16km fietsen enkele reis naar school op een Sparta met 3 sturmey-archer versnellingen.
Dat is wel echt te veel vind ik. En een Tom Dumoulin ben ik er ook niet van geworden.
wel bammetjes pindakaas?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 sep 2022 22:53

senior schreef: 18 sep 2022 20:56
Weet je wát pas bizar is? Kindertjes die een paar straten verderop wonen maar gebracht en gehaald worden met de auto!
Kunnen de kinderen nog niks aan doen, is luiheid / drukte / gebrek aan planning van de ouders.
Ouders willen én kinderen én tijd voor zichzelf én een goed leventje. Dus pa en ma moeten beide werken, sporten, sociale contacten onderhouden. Die tijd kunnen ze niet de kinderen verzorgen, dus dat doet de bso / nanny / oppas. Dat kost ook weer een sloot geld, nog harder/meer werken, nog minder tijd. Vicieuze cirkel.

Het zit volgens mij erin dat mensen niet meer willen kiezen tussen tijd voor jezelf, liefde van en voor kinderen, 1x per jaar op vakantie of meerdere keren, regelmatig een nieuwe auto etc maar men wil alles en niet slechts een deel.
Zo hol je je leven wel uit en geef je heel makkelijk toe aan kinders wil.
Ken enkele ouderparen die zo zijn, meer/duurder/vaker etc en die lopen continue op hun tandvlees. Ken er ook die redelijk traditioneel zijn, het een of het ander. Nieuwe keuken? Dan doen we 3 jaar langer met deze auto.
De laatste zijn een stuk relaxter en de kinderen zijn ook leuker.

Tjonge, eBike als graadmeter voor geluk.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 18 sep 2022 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 sep 2022 23:01

bakboord1 schreef: 18 sep 2022 21:14 Dat zie ik in mijn omgeving ook heel veel.
7km fietsen naar de middelbare school moet met een e-bike.
Regen dan met de auto.

Dochter van mijn buren woont hemelsbreed 200m bij ons vandaan en die komt minstens de helft van de tijd met de auto.
Haar zus die op 600m bij ons vandaan woont idem dito.

Andere uiterste is mijn jeugd. 16km fietsen enkele reis naar school op een Sparta met 3 sturmey-archer versnellingen.
Dat is wel echt te veel vind ik. En een Tom Dumoulin ben ik er ook niet van geworden.
Hier ook 15km enkele reis naar school. Maar er werd gefietst in grote groepen van denk wel 30 man. 2 aan 2. Elke ochtend verzamelen op vast punt.

Als in winter echt koud en nat was ging ik trouwens met de bus.

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 sep 2022 23:27

Bofkonten. Ik hoefde weliswaar niet zover maar ik moest wel gewoon lopen. :cry: Pas vanaf een jaar of 12 een fiets met maar één versnelling.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5290
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 sep 2022 08:10

Ik fietste altijd 10 km enkele reis naar school en 2x in de week nog 10 km enkele reis om anderhalf uur te trainen. Op een fiets met drie versnellingen. Niks mis mee. En als het echt slecht weer was kon ik met de bus, maar anders gewoon een regenpak etc. Mijn kinderen fietsen altijd. Wij brachten ze toen ze klein waren lopend of op de fiets weg. En er zijn hier heel veel ouders die lopend kunnen, maar de kinderen met de auto brengen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 sep 2022 08:19

Mijn neefje gaat sinds deze maand naar de middelbare school, 10 km van huis. Bij heeft ook een e-bike gekregen. Ik lobbyde de hele tijd al dat het geld voor de accu en motor beter in een betere fiets gestopt konden worden. Maar ja iedereen in het groepje had een etiket, dus dan moet je mee. Na een week gaf m'n zus me gelijk, hij is zo snel heen en weer, en meestal fietst hij alleen omdat de anderen zo langzaam gaan.

Plaats reactie