Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2022 10:30

Met kinderen die ieder een uurtje mogen gamen en iemand die graag wielrennen kijkt, vind ik dat best netjes.

'S avonds staat hij dan weer meestal uit hier.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 sep 2022 14:42

Zonder EV hebben we zo rond de 5500 - 6000kw per jaar.
Daar helpen 3 PS5 en monitoren niet bij. Hier gamen ze echt wel veel ook.

Zeker op regendagen zomaar een uurtje of vier tot zes en anders kijken ze wel TV.

Tuinverlichting kan ik ook wel op besparen, maarja zijn 20 lampjes van 2 watt en die staan gemiddeld over het jaar gezien 4 uur per dag aan.

Ik wil ook wel comfort en gezelligheid, maar daar binnen is ook nog veel te halen.
Die grote TV,s gebruiken ook gewoon 100 a 400 watt per uur afhankelijk van je instellingen. HDR gaat het bv zomaar x2

i-mac

i-mac 16 sep 2022 14:51

1094 schreef: 15 sep 2022 14:19
i-mac schreef: 15 sep 2022 13:28 Ik heb op diverse stopcontacten een zogenaamde slimme stekker. Nu heb ik wel geen idee of die effectief veel energie besparen. Iemand die dit weet?
Hangt er van af of ze uit gaan en wat er in zit wat aan zou kunnen staan. Sommige slimme stekkers houden ook energieverbruik bij dus dat zou je dan kunnen checken
vandaag staat er toevallig een artikel (achter de betaalmuur) die het over de slimme stekkers heeft. De goedkoopste, die van de Action, daar kan je het stroomverbrui,; iet mee meten. Maar ondanks dat is een goed toestel, omdat je de grote energie verbruikers die erop zijn aangesloten, kan uitzetten. En met de app werkt dat goed.

Ik heb deze morgen eens gekeken wat we op een jaar tijd aan elektricteit hebben verbruikt. 1879kwh tijdens de piekuren, 1358 tijdens de daluren. Gas : 1155m3 (13398kwh)

Volgende week eens luisteren naar de voor en de nadelen van zonnepanelen.

Dit zag ik vorige week passeren. https://shop.hln.be/product/speedcomfor ... gn=content

Misschien koop ik er wel een paar om even te proberen.
test:
https://www.eigenwijsblij.nl/gadgets-sh ... eedcomfort

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2022 15:03

i-mac schreef: 16 sep 2022 14:51
...
Misschien koop ik er wel een paar om even te proberen.
test:
https://www.eigenwijsblij.nl/gadgets-sh ... eedcomfort
om energie te besparen door 'sneller' te verwarmen is dat nutteloos: het is eventueel sneller, maar je verbruikt ook meer energie. Netto is het resultaat nul.
Je kan er wel mee besparen als je gelijktijdig je verwarmingsketel zijn ingestelde temperatuur verlaagd. Dan zal de ketel aan hogere rendementen draaien en bespaar je.
En voor de mensen die aan een warmtepomp denken is het mogelijk een oplossing. Al vervang je dan beter je radiator door eentje die een hogere energieafgite heeft bij lagere temperaturen (met ook al dan niet geforceerde luchtverplaatsing).

Walter

i-mac

i-mac 20 sep 2022 07:18

Gisterenavond een verkoper over de vloer gehad die eens rustig alles heeft uitgelegd over zonnepanelen (denk ik toch). Uiteraard zijn de (Sunpower van 405Wp) panelen die zij verkopen bij de betere op de markt. Na wat opzoekwerk op het www, komen ze er idd best goed uit. Ze hebben nog een betere en duurdere versie, maar die werden omwille van de meerkost afgeraden. De geschatte opbrengst is natuurlijk een beetje gissen, en op basis van hetgeen we momenteel verbruiken. Ik ga nu nog eens rustig andere prijzen bekijken. Via een groepsaankoop kan ik een stuk goedkoper, maar ik wil graag eerst wat meer info. Die panelen zijn 390Wp. De geschatte opbrengst is ongeveer 200Kwh minder.

Eerste aanbod : 10 panelen, hybride omvormer, alles geinstalleerd : €6000
Via de groepsaankoop €5100

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 sep 2022 08:47

Op zich nette prijzen die 5100€ ligt ongeveer gelijk met de grote internetaanbieders hier in NL.

Maar veel belangrijker vind ik vertrouwen in de installateur. Zit je een paar maanden in de zomer met een defecte omvormer, dan verdwijnt de eventuele winst bij een goedkope aanbieder waarbij je niet meer bent dan een klantnummer soms als sneeuw voor de zon.

Zelf heb ik bij mijn laatste set wel voor een grote, goedkope aanbieder gekozen. Dat was nauwelijks duurder dan zelf leggen en hetzelfde systeem (SolarEdge) heb ik zelf al achter op de overkapping geïnstalleerd. Eventueel de omvormer, een optimizer of paneel vervangen kan in geval van nood dus ook zelf.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 09:01

Via welke heb jij dat gedaan ErnieC? Ik zie door de bomen het bos niet meer en vrees dat er hier en daar wel wat rotte takken tussen zitten.
Less is bore

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 20 sep 2022 09:05

i-mac schreef: 20 sep 2022 07:18 Gisterenavond een verkoper over de vloer gehad die eens rustig alles heeft uitgelegd over zonnepanelen (denk ik toch). Uiteraard zijn de (Sunpower van 405Wp) panelen die zij verkopen bij de betere op de markt. Na wat opzoekwerk op het www, komen ze er idd best goed uit. Ze hebben nog een betere en duurdere versie, maar die werden omwille van de meerkost afgeraden. De geschatte opbrengst is natuurlijk een beetje gissen, en op basis van hetgeen we momenteel verbruiken. Ik ga nu nog eens rustig andere prijzen bekijken. Via een groepsaankoop kan ik een stuk goedkoper, maar ik wil graag eerst wat meer info. Die panelen zijn 390Wp. De geschatte opbrengst is ongeveer 200Kwh minder.

Eerste aanbod : 10 panelen, hybride omvormer, alles geinstalleerd : €6000
Via de groepsaankoop €5100
Ik vind het relatief doenbaar, maar niet goedkoop.. Ik heb 2 jaar geleden 24 panelen gelegd (360 Wp), met een driefasen omvormer voor 6.500E... Wel alles zelf geïnstalleerd.

De opbrengst is overigens geen giswerk. Er zijn modellen voorhanden, waarbij op basis van de woonplaats en oriëntatie van het dak een behoorlijke nauwkeurige berekening van de opbrengst gemaakt kan worden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 09:07

gede schreef: 20 sep 2022 09:05 2 jaar geleden
Die 3 woorden zeggen alles.....
Prijzen zijn de bocht uit gevlogen, net als met alles.
Less is bore

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 sep 2022 09:15

Ik heb zo goed als blind mee gedaan aan de groepsaankoop van Vereniging Eigen Huis. De panelen lagen er in een halve middag op. De enige fout die ik gemaakt heb was een denkfout door uit te gaan van het huidige verbruik. Omdat je in de toekomst meer electrisch gaat doen met bijv een warmtepomp moet je nu overdimensioneren. Ben je in een keer klaar. Laat die mannen gelijk ook je groepenkast aanpassen naar 3x25A. Ben je gelijk btw-vrij klaar voor meer parallel gebruik van toestellen, e-fornuis, warmtepomp en e-auto.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 sep 2022 09:26

daniel1975 schreef: 20 sep 2022 09:01 Via welke heb jij dat gedaan ErnieC? Ik zie door de bomen het bos niet meer en vrees dat er hier en daar wel wat rotte takken tussen zitten.
Zonpa, die konden deze lente nog binnen een paar weken installeren. Er kwamen een paar aardige jongens uit Letland die heel netjes hebben gewerkt. Ze hadden de verkeerde panelen meegenomen uit Schiedam en kwamen gewoon op zondag terug om de fout goed te maken. Ook was de elektromonteur zo aardig om kosteloos de B-karakteristiek 3-fasegroep voor een C die we al klaar hadden liggen te vervangen t.b.v. de laadpaal (En dat was voordat de fout ontdekt werd).
Nog geen garantie hoeven te claimen maar qua installeren een hele goede ervaring.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 sep 2022 09:42

BertL schreef: 20 sep 2022 09:15 Ik heb zo goed als blind mee gedaan aan de groepsaankoop van Vereniging Eigen Huis. De panelen lagen er in een halve middag op. De enige fout die ik gemaakt heb was een denkfout door uit te gaan van het huidige verbruik. Omdat je in de toekomst meer electrisch gaat doen met bijv een warmtepomp moet je nu overdimensioneren. Ben je in een keer klaar. Laat die mannen gelijk ook je groepenkast aanpassen naar 3x25A. Ben je gelijk btw-vrij klaar voor meer parallel gebruik van toestellen, e-fornuis, warmtepomp en e-auto.
Hier ligt het complete schuine dak en garagedak vol met zonnepanelen waar wij zo'n 6500 kWh mee opwekken. Wij verbruiken maar zo'n 2000 kWh, maar met een terugleververgoeding van 21ct per kWh levert het meer geld op dan op mijn bankrekening. Garagedak heb ik zelf bijgelegd trouwens. Het ligt er nu 6 jaar en de kosten zijn net terugverdiend.

Plaats reactie