Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 sep 2022 10:59

VDP en planning dat is geen match. Waarom die mixed relay daar nog bijnemen is voor mij ook al een raadsel. Maar het is en blijft een klasbak.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 15 sep 2022 11:12

Was het niet VDP die voor het WK veldrijden ook plannen had om deel van de jetlag al op te vangen door thuis al wat slaapritme aan te passen? Misschien is zijn slaappatroon standaard al wat anders "in de goede richting" dan de gemiddelde prof?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 sep 2022 19:25

De mixed relay deed hij juist om nog een flinke “trainingsprikkel” te krijgen. Hij heeft natuurlijk vrij weinig wedstrijdhardheid opgedaan de laatste maanden.

i-mac

i-mac 15 sep 2022 19:43

Ernie C. schreef: 15 sep 2022 09:14 Niet omdat hun loon lager is maar omdat ze niet voor die ene specifieke werkdag alle energie er tot de laatste druppel uit moeten persen.
Met 1% minder wordt je geen kampioen terwijl bij die normale werknemer 20% minder niet gemerkt wordt en met 50% minder het werk zelfs meestal nog wel afkomt (met dank aan de collega's).
Je kan een topsporter niet vergelijken met iemand op de werkvloer. In de zorg kan 20% of meer dodelijk zijn voor patiënten. Mensen die in shiften werken (vroeg, laat, nacht, weekend, feestdagen), die doen gans hun leven topsport. Zeker als je ouder wordt, is dat soms loodzwaar. En dat wordt soms onderschat door buitenstaanders die (met alle respect trouwens) van 9 tot 5 werken.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 15 sep 2022 20:37

Goed verwoord!

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 sep 2022 20:40

Lcsmet schreef: 15 sep 2022 09:09 Wat doen mensen in ploegen die op vrijdag nog de vroege hebben gedaan en 2 dagen later met de nachtploeg op moeten?
Of die op zaterdagmorgen de laatste van 7 nachten afkomen en woensdagmorgen terug moeten beginnen aan 7 vroeges?
Of die om de andere dag wisselen.
Er is nog een verschil tussen in dezelfde tijdzone je bioritme wisselen, of in een totaal andere tijdzone terechtkomen.
Het eerste gaat me ook goed af, het tweede prima zolang het westwaarts is (dus de klok terug), oostwaarts heb ik er meer last van.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2022 21:26

i-mac schreef: 15 sep 2022 19:43
Ernie C. schreef: 15 sep 2022 09:14 Niet omdat hun loon lager is maar omdat ze niet voor die ene specifieke werkdag alle energie er tot de laatste druppel uit moeten persen.
Met 1% minder wordt je geen kampioen terwijl bij die normale werknemer 20% minder niet gemerkt wordt en met 50% minder het werk zelfs meestal nog wel afkomt (met dank aan de collega's).
Je kan een topsporter niet vergelijken met iemand op de werkvloer. In de zorg kan 20% of meer dodelijk zijn voor patiënten. Mensen die in shiften werken (vroeg, laat, nacht, weekend, feestdagen), die doen gans hun leven topsport. Zeker als je ouder wordt, is dat soms loodzwaar. En dat wordt soms onderschat door buitenstaanders die (met alle respect trouwens) van 9 tot 5 werken.
Wat eet een zorgmedewerker dan als hij 5 dagen achter elkaar dezelfde prestatie levert als de winnaar van een WK wielrennen?
Alle respect voor die mensen maar de fysieke piekbelasting komt niet in de buurt van topsport. Juist voor die piek moet je die ene dag helemaal top zijn en een jetlag kan dan het verschil maken.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 15 sep 2022 21:55

Er zijn veel dagen waar we tijdens het werk geen tijd hebben om te eten. En als je mijn vorige post goed hebt gelezen, zal je zien dat ik Topsporters en iemand op de werkvloer niet wou vergelijken.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 15 sep 2022 23:04

Ik heb heel veel gereisd voor me werk, tot wel 15-20 keer per jaar naar Noord Amerika, Azië en Australië. Een goede planning van je slaapritme, ruime zit/ligplekken in vliegtuig maakt een een groot verschil in jetlag. Als je goed plant kun je met een paar dagen gewoon in ritme zijn.

Mijn recept was altijd 3 dagen voor je reis jezelf goed uitputten, 2 dagen voor de reis leven naar de tijdzone waar je naar toe gaat, zowel slapen, werken en eten.
Bij terugkeer thuis niet toegeven aan ritme van je reis, maar even dagje doorzetten. Al is de jetlag thuis wel veel lastiger dan als je op je reis gelijk aan de bak moet, psychisch is het heel zwaar om niet toe te geven aan je vermoeidheid.

Ik draai storingsdiensten 1 nacht per week en 1x per 4 weekenden. Dit vind ik zwaarder dan jetlag.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 sep 2022 06:18

Met alle respect voor onze werkenden en ik heb ook nog in 3shiften gewerkt maar als je echt wil vergelijken met een topwielrenner en het WK moet je het stellen of je die bepaalde dag moet bewijzen dat je de beste bent van al de personen ter wereld die dezelfde job doen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 sep 2022 07:16

Waarom zou je een topsporter willen vergelijken met een werknemer.

Met alle respect feit is dat renners een luxeleven leiden in vergelijking met sommige (niet alle) werknemers.

Ex-renners getuigen hierover dat het moeilijk is zich aan te passen aan het plots stoppen van het ritme van fietsen-eten-rusten en dat voor de rest alles voor je gedaan wordt. Je moet opnieuw je plaats in je eigen leven, in je eigen gezin zoeken.
Dit heeft dan ook zijn effect op de gezinssituatie waar de partner (en kinderen) jarenlang een praktische werking rondom het leven van de sporter hebben opgebouwd. Dat dit bij het einde van de sportcarrière (of langdurige inactiviteit) tot problemen leidt blijkt uit getuigenissen van rennersvrouwen (zie oa de podcast De Volgwagen).

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 sep 2022 08:23

Dat topsporters n luxeleven leiden is natuurlijk onzin. Als je 200 dagen per jaar van huis bent, is dat voor sommigen misschien luxe… dat zegt meer iets over de thuissituatie ;-)

Verder ga ik mn vingers niet branden wie in deze wereld nou het zwaarst heeft en wie de meeste luxe leventje heeft. Onbegonnen discussie. Waar zeker MvdP-topic van verschoond zou moeten blijven.

MvdP pas zaterdag naar AUS. En dan woensdag met oa AvV willen knallen. Ambitieus plan…

Plaats reactie