Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 14 sep 2022 16:44

gede schreef: 14 sep 2022 16:30
wmc schreef: 14 sep 2022 13:56 De tussenoplossing is alijd nog een hybride warmtepomp, maar vaak hebben die niet voldoende vermogen bij lage temperaturen en kunnen ze geen warm water (voor de douche) maken. Bijkomend nadeel is dat je alsnog het vastrecht betaalt voor de gasaansluiting.
Dit systeem is qua investering het duurste...

Wat u zegt over 'vaak niet voldoende vermogen', is niet helemaal juist. Dit is allemaal een kwestie van het juiste ontwerp. Het idee van dit type is dat de gasketel en de warmtepomp beide apart voor de volledige voorziening kunnen instaan en dat het systeem automatisch die optie kiest die op dat moment de laagste kostprijs oplevert. Indien we zouden aannemen dat de gasprijzen in de toekomst nooit meer naar de 'oude' lage niveau's zouden gaan, dan zou ik adviseren: Laat dat dure hybride systeem, je gasketel zal zo weinig lopen dat de kosten (investering, vastrecht, onderhoud) niet lonend is.
Punt is wel dat een hybride warmtepomp op een hogere temperatuur (45-55 graden) kan dan een full-electric warmtepomp (35-45 graden). Veel mensen kiezen voor een hybride warmtepomp omdat ze niet op lage temperatuur kunnen verwarmen. In onze woning (uit 1997) ligt geen vloerverwarming en ik heb "traditionele" radiatoren, dus full-electric warmtepomp gaat niet lukken (tenzij ik bereid ben mijn vloer eruit te slopen) maar hybride warmtepomp wel (en heeft met de huidige prijzen voor gas en stroom een terugverdientijd van ca. 4,5 jaar). Netto investering is 4.400 euro voor ons.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 14 sep 2022 16:56

SiO2 schreef: 14 sep 2022 16:44
gede schreef: 14 sep 2022 16:30
wmc schreef: 14 sep 2022 13:56 De tussenoplossing is alijd nog een hybride warmtepomp, maar vaak hebben die niet voldoende vermogen bij lage temperaturen en kunnen ze geen warm water (voor de douche) maken. Bijkomend nadeel is dat je alsnog het vastrecht betaalt voor de gasaansluiting.
Dit systeem is qua investering het duurste...

Wat u zegt over 'vaak niet voldoende vermogen', is niet helemaal juist. Dit is allemaal een kwestie van het juiste ontwerp. Het idee van dit type is dat de gasketel en de warmtepomp beide apart voor de volledige voorziening kunnen instaan en dat het systeem automatisch die optie kiest die op dat moment de laagste kostprijs oplevert. Indien we zouden aannemen dat de gasprijzen in de toekomst nooit meer naar de 'oude' lage niveau's zouden gaan, dan zou ik adviseren: Laat dat dure hybride systeem, je gasketel zal zo weinig lopen dat de kosten (investering, vastrecht, onderhoud) niet lonend is.
Punt is wel dat een hybride warmtepomp op een hogere temperatuur (45-55 graden) kan dan een full-electric warmtepomp (35-45 graden). Veel mensen kiezen voor een hybride warmtepomp omdat ze niet op lage temperatuur kunnen verwarmen. In onze woning (uit 1997) ligt geen vloerverwarming en ik heb "traditionele" radiatoren, dus full-electric warmtepomp gaat niet lukken (tenzij ik bereid ben mijn vloer eruit te slopen) maar hybride warmtepomp wel (en heeft met de huidige prijzen voor gas en stroom een terugverdientijd van ca. 4,5 jaar). Netto investering is 4.400 euro voor ons.
Afhankelijk van de buitentemperatuur haalt mijn warmtepomp die 55 °C ook. Als hij het niet haalt, is er een hydraulische unit (klinkt chique, maar zit simpel in elkaar) met een elektrische weerstand om bij te verwarmen. Het is uiteraard wel dom om dit te gaan combineren met klassieke radiatoren. De elektrische weerstand is veel te duur in verbruik om continu te laten bijspringen.

PS: Zoals eerder al gezegd: je hoeft bij een renovatie niet de vloer te slopen, je kan in plaats van vloerverwarming ook ventilo convectoren overwegen in combinatie met een warmtepomp.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 sep 2022 22:58

Ik heb een hybride pomp die de boiler tot 50 graden verwarmd. Het laatste stukje legionella veiligheid gebeurt op gas

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2022 22:59

Die dagen dat je de de 55 graden niet haalt, zijn met een beetje pech nu net de dagen waarop je 1/4 tot 1/3 van je jaarlijkse energieverbruik voor verwarming hebt. Heeft je systeem juist dan slechts 1/3 van de efficiëntie, dan ben je terug bij af.
Ik heb een boerderij uit begin 1900 met een goed geïsoleerd dak, dubbel glas maar geen geïsoleerde vloer en de "muurisolatie" is 2x een steense muur met een kleine spouw.
Aangezien ik nauwelijks muuroppervlak in de woonruimten heb, is isoleren verder redelijk zinloos.
Vanwege de houtkachel, zonneboiler en 29 zonnepanelen kom ik met een variabel energiecontract op 100€ in de maand en dat is inclusief 20.000km auto rijden.
Wil ik naar een warmtepomp, dan kan ik voor een dikke 50.000€ gaan verbouwen. Een hybride warmtepomp zou ik zo kunnen installeren en terug kunnen verdienen.
Op de echt koude dagen kan ik dan de gasketel gebruiken om wat bij te verwarmen en om af en toe het vocht uit het huis te stoken.

En zo is bij iedereen de situatie anders. Er is geen oplossing die bij iedereen werkt. Wil je echt goed verduurzamen, dan moet je jezelf erin verdiepen en de zaken uitkiezen die bij jouw huis, gezien en werksituatie passen.
Luister naar de adviezen van mensen op fora, van de experts en zorg ervoor dat je er zelf genoeg van weet voordat je een beslissing maakt en maak die beslissing ook echt zelf.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 sep 2022 00:34

Ernie C. schreef: 14 sep 2022 22:59
En zo is bij iedereen de situatie anders. Er is geen oplossing die bij iedereen werkt. ...
Maar de oefening is altijd dezelfde; hoeveel energie heb ik nodig wanneer, hoe kan ik ze in de ruimtes afgeven.

En ook heb je geen vloerverwarming, je kan de radiatoren vergroten, gaan naar radiatoren die nog wel het nodige vermogen halen bij de leverbare temperatuur van je verwarmingssysteem.

En voor nieuwbouw kunnen we al jaren huizen neerzetten die met 10W/m toekomen of 15kwh/m2 per jaar. In verbouwingen is dat ook dikwijls haalbaar.

En geen vloerisolatie; net ideaal om die eens te plaatsen en ineens vloerverwarming te voorzien ;-).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2022 08:32

Maar bij 100€ aan kosten voor verwarming in de maand en maximaal 20% warmteverlies door de vloer, verdient het geheel uitbreken van de vloer en opnieuw storten zich niet terug.

Het zal vast ooit gebeuren maar de prioriteit is momenteel laag.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 sep 2022 09:13

En als ik dan schrijf dat klimaatdoelstellingen handenvol geld kosten ben ik aan het zeveren. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 sep 2022 09:33

Lcsmet schreef: 15 sep 2022 09:13 En als ik dan schrijf dat klimaatdoelstellingen handenvol geld kosten ben ik aan het zeveren. :mrgreen:
Inderdaad, omdat dit met de huidige discussie niets te maken heeft. Bovendien, in een tijd waar de prijzen van fossiele brandstoffen gezinnen de strop omdoen, nogal bizar om te zeggen!!

En dat we initieel moeten investeren om van fossiele brandstoffen weg te gaan, dat klopt. Maar op termijn loont zich dat. Je moet verder kunnen kijken dan vandaag of morgen. Als we nog lang blijven zeuren en zagen, mogen we binnen 15 jaar achterop gaan lopen en mogen we de technologie in China gaan kopen.

Vergis je niet: Ik zit nogal diep in het bedrijfsleven: Alle 'majors' ter wereld zijn extreem aan het bekijken hoe ze kunnen verduurzamen en investeren volop in alternatieve energie. Laten we die boot niet missen.
Laatst gewijzigd door gede op 15 sep 2022 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 sep 2022 09:38

Lcsmet schreef: 15 sep 2022 09:13 En als ik dan schrijf dat klimaatdoelstellingen handenvol geld kosten ben ik aan het zeveren. :mrgreen:
Jij kunt er ook wat van. Ja het kost geld, er zijn overheids keuzes die soms "bijzonder" zijn, maar je kunt ook alles bij het oude laten en maar zien wanneer de bom barst.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 sep 2022 11:43

Zuinig met energie thuis omgaan als particulier, laat ik het zo noemen is een maatregel om aan de klimaatdoelstellingen te gaan voldoen.

De keuze en oplossing kunnen nogal verschillen.
Ik heb twee jaar terug een heel huis verbouwd nieuwe ketel etc, wat ik tegen kwam beter isoleren. Zonnepanelen.
Maar een warmtepomp heb ik bewust niet genomen vanwege de extra tijd tijdens de verbouwen, de kosten en het systeem wat nog niet ideaal was, zeker toen niet.

Het gaat erom dat we slim met energie omgaan. Ik denk dat we gemiddeld zomaar 20% kunnen besparen zonder comfort verlies en met bij na 0 euro aan investering.

Bv Nieuwe vaatwasser, boekje gelezen. de eco stand duurt 4 uur, maar bespaart 300w per beurt en 12 liter water.
tenzij je echt hele vieze vaat hebt gaat dat prima. Staat zeker 300x per jaar op eco. Scheelt 100kw. makkelijk verdient.
Is net geen 2% van het totaal, toch fors voor 1 apparaat.

Moet je bv met thuiswerken altijd twee (of drie) schermen aan, gaan ze snel op stand-by etc. Zeker die 4K schermen pakken zomaar 100w per.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 15 sep 2022 12:05

Trek ‘s nachts stekkers uit het contact van apparaten die op stand-by staan. Dat bleken er hier best veel te zijn, zoals tv, tv-ontvanger, laptops, beeldscherm, printer etc.
Nu zijn alleen de cv-ketel, de koelkast en de vriezer nog over en is het nachtelijk verbruik gedaald tot 80watt/uur.

Via de slimmemeter app kun je op kwartierbasis je verbruik zien. Wasmachine en vaatwasser gaan aan als de zon op z’n hoogst staat. Zonnestroom is hier gratis.
hun fietsen.

i-mac

i-mac 15 sep 2022 13:28

BertL schreef: 15 sep 2022 12:05 Trek ‘s nachts stekkers uit het contact van apparaten die op stand-by staan. Dat bleken er hier best veel te zijn, zoals tv, tv-ontvanger, laptops, beeldscherm, printer etc.
Nu zijn alleen de cv-ketel, de koelkast en de vriezer nog over en is het nachtelijk verbruik gedaald tot 80watt/uur.
Ik heb op diverse stopcontacten een zogenaamde slimme stekker. Nu heb ik wel geen idee of die effectief veel energie besparen. Iemand die dit weet?

Plaats reactie