Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 10:27

wmc schreef: 13 sep 2022 09:52 Helemaal mee eens, goed isoleren is in elke situatie aan te raden, maar geen noodzakelijke vereiste om een warmtepomp te kunnen installeren. Dat gezegd hebbende, zal de hoeveelheid energie significant afnemen als je goed isoleert. Andersom gezien, een goed geisoleerd huis is niet noodzakelijk direct geschikt voor een warmtepomp. Vaak is het afgiftesysteem uitgelegd op hoge temperatuur verwarming, waardoor je met een warmtepomp en lage temperatuurverwarming dus niet genoeg warmte in de woning krijgt. TNO heeft een tijdje terug een rapport opgesteld, waar dit deels in beschreven staat https://repository.tno.nl/islandora/obj ... 7ea7d84092

Het experimenteren met de warm water cyclus moet ik nog mee spelen, ik heb ook nog geen grafiekjes gemaakt van het temperatuurverlies over tijd, daar ben ik wel benieuwd naar. De tijden die je noemt lijkt me echter ook wel voldoende voor ons.

De hoge temperaturen zijn inderaad minder efficient dan lage temperaturen, zeker met de backup verwarming aan (een weerstand). Mijn punt was echter dat het niet volledig verloren gaat, ookal is het minder efficient.
Gaat inderdaad zeker niet verloren, maar is zoals gezegd heel duur. Als het verwarmingselement moet bijspringen, gebruik je 1 kWh stroom om 1 kWh warmte te maken. De warmtepomp maakt grof gezegd 3 kWh warmte voor 1 kWh elektricteit.

De temperatuur die de warmtepomp moet maken is echt cruciaal voor het rendement. Een warmtepomp installeren heeft eigenlijk geen zin indien je 'klassieke' radiatoren hebt hangen; Die radiatoren hebben water van 50 °C nodig om goed te kunnen warmen en dat is nefast voor het rendement van de warmtepomp. Er zijn dan 2 oplossingen:

- Vloerverwarming installeren. Met vloerverwarming kom je met water van 30°C-35 °C toe. Betekent in een bestaande woning echter veel breekwerk.
- Radiatoren vervangen door moderne vintilo convectoren. Die convectoren bevatten een ventilatorbank om de warmte-overdracht van de radiator fel te verbeteren, zodat hij ook kan werken op een veel lagere temperatuur.

Bijkomend voordeel dat soms wordt vergeten: Met een geschikte warmtepomp kan je in de zomer ook je huis koelen, wat in sommige gevallen het installeren van een airco overbodig maakt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2022 20:10

Veel nieuwbouwhuizen hebben dat, het nadeel is wel dat je niet even snel je woning van bv 19 naar 21 graden kan zetten dat duurt soms 2 dagen.
Daarnaast is de klacht dat het dan vaak op de slaapkamers te warm blijft, ondanks dat je deze apart kan ingegeven werkt dat nog niet altijd goed.

Ik denk zelf dat je een soort boiler systeem moet kunnen maken wat veel zuiniger is dan de huidige dan kan je gewoon je normale radiatoren houden.
Persoonlijk vind ik de waardes van de huidige systeem moeilijk te geloven. Ik denk dat het zomaar een factor 3 zuiniger kan.
Dan is de investering veel lager en het verbruik ook.

Een accu thuis vind ik het slechtste idee, dat is een enorme extra milieu belasting en in de winter heb je er niets aan.
Gewoon je EV als accu gebruiken. Je zou een oude ev accu kunnen gebruiken die niet meer geschikt voor in een auto, maar echt een oplossing vind ik dat ook niet.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 sep 2022 21:27

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2022 20:10 Veel nieuwbouwhuizen hebben dat, het nadeel is wel dat je niet even snel je woning van bv 19 naar 21 graden kan zetten dat duurt soms 2 dagen.
Daarnaast is de klacht dat het dan vaak op de slaapkamers te warm blijft, ondanks dat je deze apart kan ingegeven werkt dat nog niet altijd goed.

Ik denk zelf dat je een soort boiler systeem moet kunnen maken wat veel zuiniger is dan de huidige dan kan je gewoon je normale radiatoren houden.
Persoonlijk vind ik de waardes van de huidige systeem moeilijk te geloven. Ik denk dat het zomaar een factor 3 zuiniger kan.
Dan is de investering veel lager en het verbruik ook.

Een accu thuis vind ik het slechtste idee, dat is een enorme extra milieu belasting en in de winter heb je er niets aan.
Gewoon je EV als accu gebruiken. Je zou een oude ev accu kunnen gebruiken die niet meer geschikt voor in een auto, maar echt een oplossing vind ik dat ook niet.
Ik begrijp echt niet goed wat je hier allemaal mee bedoelt...

1) Nieuwbouwhuizen moeten tegenwoordig serieus geventileerd worden. Dat zorgt ervoor dat de temperatuur in alle kamers min of meer gelijk is. Dat heeft niets met het verwarmingssysteem op zich te maken. Als je vloerverwarming bedoelt: het is niet slim om een slaapkamer met vloerverwarming uit te rusten, dat klopt.

2) Een boilersysteem maken dat veel zuiniger is?? Vertel, want dan heb je het gat in de markt gevonden.

3) Een oude EV batterij? Waar vind je die? Waar vind je een passende omvormer? Waarom zou een afgedankte autobatterij nog werken? (De milieubelasting valt dankzij de recyclage van lithiumbatterijen erg mee. Ook dat milieu-aspect is zo'n hardnekkige roddel die - naar ik vermoed - door olie-adepten werd verspreid).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 sep 2022 08:16

1.) In Nieuwbouwhuizen in NL zijn meestal alle verdiepingen voorzien van VV. Dus er valt weinig te kiezen. Ik hoor nu nog te veel wisselende verhalen.
Probleem is dat bv een kind die op zijn kamer is overdag het bv 20 graden wil hebben en s nachts wat koeler, dat gaat dus niet.

2.) Ik vind de uitleg van die markt nu te simpel. Ik denk dat je met wat kleine boilers heel makkelijk een heel goed systeem kan maken.
Maar ik ben te lang uit de electro om echt de berekeningen en laatste stand der techniek erin mee te nemen.

Ik vind de uitleg van de markt nu te simpel. Waarom wel douchen uit een boiler en niet de CV verwarmen?
Zal eens zoeken er zijn best mensen die met dit soort projecten bezig zijn.
Als je het slim instelt hoeven de boiler niet continu op tempratuur te staan en met slimme inregeling kan je ze in tegenstelling tot douchwater veel meer laten fluctueren.

3.) Eens met hetgeen dat je een oude batterij goed kunt recyclen en dat ze er bijna (nog) niet zijn.
een extra batterij zijn gewoon grondstoffen, dus waarom die paar KW niet uit je EV halen?

Waarom een batterij die in een auto niet meer voldoet het in een huis nog prima kan doen:
Als een battrij slechter worde gebeuren er twee dingen de capaciteit neemt af en de laad en ontlaad capaciteit neemt af.
Beide zijn niet belangrijk in een huis, meer dan een KW of 15 heb je niet nodig en de ontlaadstroom zal nooit in de buurt komen van dat van een auto.

Ik vind een extra accu nogsteeds geen goed idee. twee accu,s zijn altijd slechter dan 1.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2022 08:22

Heel veel nieuwbouwhuizen hebben boven geen VV.

Bij mij is dat niet anders.

Bij ombouw naar warmtepomp heb ik de radiatoren boven zo gelaten. Waarom? Omdat ik ze toch zelden tot nooit gebruik en ze 11 maanden per jaar dicht staan (en de overige maand misschien op standje 2). Ombouwen naar speciale convectie radiatoren kan altijd nog maar denk niet dat ik dit ga doen.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 14 sep 2022 08:53

havana schreef: 14 sep 2022 08:22 Heel veel nieuwbouwhuizen hebben boven geen VV.

Bij mij is dat niet anders.

Bij ombouw naar warmtepomp heb ik de radiatoren boven zo gelaten. Waarom? Omdat ik ze toch zelden tot nooit gebruik en ze 11 maanden per jaar dicht staan (en de overige maand misschien op standje 2). Ombouwen naar speciale convectie radiatoren kan altijd nog maar denk niet dat ik dit ga doen.
Er bestaan tegenwoordig blijkbaar ook (hoewel ik ze nog niet zag) ventilatiebanken zodat je van je klassieke radiator 'min of meer' op een goedkope manier een ventilo kan maken.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 14 sep 2022 08:58

wasbeer2006 schreef: 14 sep 2022 08:16 1.) In Nieuwbouwhuizen in NL zijn meestal alle verdiepingen voorzien van VV. Dus er valt weinig te kiezen. Ik hoor nu nog te veel wisselende verhalen.
Probleem is dat bv een kind die op zijn kamer is overdag het bv 20 graden wil hebben en s nachts wat koeler, dat gaat dus niet.

2.) Ik vind de uitleg van die markt nu te simpel. Ik denk dat je met wat kleine boilers heel makkelijk een heel goed systeem kan maken.
Maar ik ben te lang uit de electro om echt de berekeningen en laatste stand der techniek erin mee te nemen.

Ik vind de uitleg van de markt nu te simpel. Waarom wel douchen uit een boiler en niet de CV verwarmen?
Zal eens zoeken er zijn best mensen die met dit soort projecten bezig zijn.
Als je het slim instelt hoeven de boiler niet continu op tempratuur te staan en met slimme inregeling kan je ze in tegenstelling tot douchwater veel meer laten fluctueren.

3.) Eens met hetgeen dat je een oude batterij goed kunt recyclen en dat ze er bijna (nog) niet zijn.
een extra batterij zijn gewoon grondstoffen, dus waarom die paar KW niet uit je EV halen?

Waarom een batterij die in een auto niet meer voldoet het in een huis nog prima kan doen:
Als een battrij slechter worde gebeuren er twee dingen de capaciteit neemt af en de laad en ontlaad capaciteit neemt af.
Beide zijn niet belangrijk in een huis, meer dan een KW of 15 heb je niet nodig en de ontlaadstroom zal nooit in de buurt komen van dat van een auto.

Ik vind een extra accu nogsteeds geen goed idee. twee accu,s zijn altijd slechter dan 1.
1) Dan is dat een ontwerpfout. VV in een slaapkamer leggen is nooit verstandig. De slaapkamer verwarm je bijna nooit, het is gezonder om zonder verwarming te slapen. En wanneer je ziek ik bed kruipt en het koud hebt, is VV veel te traag. Je hebt geen zin om 6 u te wachten dan tot het warmer wordt. Kortom: VV is gewoon fout en niet doordacht.

2) Ik weet nog steeds niet wat je bedoelt. Ik ben zelf héél erg bezig geweest met het optimaliseren van mijn eigen systeem... En wat bedoel je met 'de uitleg van de markt' ?? Ik heb overigens een grote boiler voor sanitair warm water (bad, douche) en een klein buffervat van 100 l voor de verwarming. Het is onverstandig om sanitair warm water te gebruiken voor de verwarming, zoals u lijkt te suggereren.

3) Ik had al gezegd waarom je je EV niet als batterij kan gebruiken: Overdag ben je meestal weg met je batterij en je wil hem 's nachts ook niet leegtrekken. Je wil de volgende dag weer gewoon kunnen rijden.

Ik herhaal nog eens dat je niet zomaar een EV batterij als thuisbatterij kan installeren naar eigen goeddunken... De batterij moet daarvoor geschikt zijn en je hebt een omvormer nodig. Als je een batterij wil, koop je gewoon een thuisbatterij, anders knutseloplossingen lijken me niet verstandig.

Je mag een accu geen goed idee vinden, maar dat zie ik dan liever becijferd. Zo is het nogal een kwalitatieve uitspraak, geen kwantitatieve.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2022 10:23

Wat kost een thuisbatterij per kwh? 800€?
Bij 200 dagen 100% gebruik (niet haalbaar en niet verstandig vanwege overmatige slijtage) en 40 cent verschil tussen stroom die je zelf gebruikt en teruglevering, zonder salderingsregeling, kun je 80€ per jaar besparen. Dan komt je terugverdientijd al akelig dicht bij de verwachtte levensduur te liggen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 sep 2022 10:40

gede schreef: 14 sep 2022 08:58
3) Ik had al gezegd waarom je je EV niet als batterij kan gebruiken: Overdag ben je meestal weg met je batterij en je wil hem 's nachts ook niet leegtrekken. Je wil de volgende dag weer gewoon kunnen rijden.

Ik herhaal nog eens dat je niet zomaar een EV batterij als thuisbatterij kan installeren naar eigen goeddunken... De batterij moet daarvoor geschikt zijn en je hebt een omvormer nodig. Als je een batterij wil, koop je gewoon een thuisbatterij, anders knutseloplossingen lijken me niet verstandig.

Je mag een accu geen goed idee vinden, maar dat zie ik dan liever becijferd. Zo is het nogal een kwalitatieve uitspraak, geen kwantitatieve.
Dit is probleem denken. En dat gebeurt te veel. Het is niet zwart wit het gaat er ook om met elkaar ideen uit te wisselen.
In een aantal zal dit zeker gelden. appartementen, geen oprit met dedicated lader etc.
Maar dan komen we er nooit.

Ik ben tegen een accu omdat heel veel er al een hebben met een EV en waarom twee keer het milieu belasten.
Een accu kan, maar is niet altijd nodig. Je dekt niet alles af, het gaat om de gaten op te zoeken en die zijn groot. Ook in decentraal in wijken.

Als je dan een accu doet, doe dit dan centraal voor een blok of wijk, zodat je het optimaal kan benutten.

Ik ben vandaag niet thuis met mijn EV, maar mijn buurman wel, die knallen we vol ook met mijn energie.
De volgende dag is buurman X niet thuis en die stroom krijg ik weer.
De school is het weekend dicht en kan de zonnen energie aan de wijk leveren.

Je moet net als in de IT zaken virtueel gaan doen. Wie heeft er nog ruimte capaciteit en wie heeft wat nodig
Ik snap dat hier nog heel veel besluiten over genomen moeten worden, maar technisch geen enkel probleem.

Je blijft voorlopig altijd met de wintermaanden zitten als je het over zonne/licht energie hebt.
Maar kijk hoe snel de zonnepanenel gaan daar komt jaarlijks ook 10% bij.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 sep 2022 10:45

havana schreef: 14 sep 2022 08:22 Heel veel nieuwbouwhuizen hebben boven geen VV.

Bij mij is dat niet anders.

Bij ombouw naar warmtepomp heb ik de radiatoren boven zo gelaten. Waarom? Omdat ik ze toch zelden tot nooit gebruik en ze 11 maanden per jaar dicht staan (en de overige maand misschien op standje 2). Ombouwen naar speciale convectie radiatoren kan altijd nog maar denk niet dat ik dit ga doen.
Ik zou het ook niet doen overigens, maar een aantal projecten hier was de optie er gewoon niet.
Bij mij staat alleen de werkkamer boven aan, overige ruimtes ook amper, zeker niet de afgelopen winter.

Zolder wordt niet kouder dan 18graden bv.

Daarnaast is een airco die verwarmt dan ook een prima oplossing.
Je kan je zelfs gaan afvragen over in bepaalde gevallen op elke verdieping wel een cv nodig is.

Hele interessante onderwerpen!

Het probleem blijven natuurlijk wel de mensen met minder geld en (sociale) huurwoningen.
Die groep wordt nu ook keihard geraakt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2022 11:05

De accu van je EV inzetten is nog niet zo eenvoudig.
Of je komt 's avonds thuis en moet tegelijk laden en stroom afnemen, of je verdubbeld het aantal laadcycli van je accu waardoor de levensduur halveert.
Dan kun je dus net zo goed meteen 2 accu's inzetten.

Bovendien is de infrastructuur om vanuit je auto naar het net te leveren vooralsnog ingewikkelder en duurder dan een lader en accu toevoegen aan je omvormer.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 sep 2022 11:14

Ernie C. schreef: 14 sep 2022 11:05 De accu van je EV inzetten is nog niet zo eenvoudig.
Of je komt 's avonds thuis en moet tegelijk laden als stroom afnemen, of verdubbeld het aantal laadcycli van je accu waardoor de levensduur halveert.
Dan kun je dus net zo goed meteen 2 accu's inzetten.
Dat is erg afhankelijk van hoe je leeft natuurlijk. Voor de auto-eigenaar die voornamelijk thuiswerkt (toch meer en meer gangbaar) is dit wel een goeie oplossing. Ook zorgt, bij complexer gebruik, AI ervoor dat het systeem je gebruikspatronen aanleert om zo de goeie mix van leveren en laden te vinden.

Wanneer deze technologie op punt staat, is dat voor mij 1 van de grootste argumenten om voor een elektrische wagen te gaan.
Afbeelding

Plaats reactie