Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Patrick Lefevere topic

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 13:39

Maar ze heeft dan 12 maanden aan uitkering als loon gekregen? Ze kunnen haar toch niet kosteloos laten werken?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 12 sep 2022 13:50

JPAR schreef: 12 sep 2022 13:39 Maar ze heeft dan 12 maanden aan uitkering als loon gekregen? Ze kunnen haar toch niet kosteloos laten werken?
Eenmaal de vooropzeg start, gaat de betaalregeling ook van start. Dat kan dus jammer genoeg wel. En dat is volledig wettelijk geregeld. We hebben daarvoor aangeklopt bij de overheid, en bij de vakbond. Dat ene jaar laat idd een bittere smaak achter.

We voelden de bui al een tijde hangen toen we het nieuws vorig jaar kregen. Dus kwam de klap niet zo hard aan. Het blijft natuurlijk een harde noot om kraken, maar mijn vrouw is eentje die niet bij de pakken blijft zitten, en al direct rondkeek voor andere werkaanbiedingen. En die kwamen heel vlug. Ze is dus 34 jaar verantwoordelijk geweest voor de winkel, en ze deed dat heel er goed (punctueel). Zoiets weten andere werkgevers ook wel. Zeker de dag van vandaag, waar ze amper nog personeel vinden.


Langs de andere kant, tijdens de eerste corona golf, moest de winkel van overheidswege dicht, en kreeg mijn vrouw (en haar collega) gewoon haar loon gestort. En dat toch ettelijke maanden. Dat siert de firma dan wel.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 13:51

i-mac schreef: 12 sep 2022 13:35
daniel1975 schreef: 12 sep 2022 13:23 Waardeloos dit :(
Mag hopen dat dit in Belgie ook goed geregeld is met ontslagvergoedingen? Hier in NL krijg je dan nog wel een aardig bedrag mee, al is het niet meer zo riant als vroeger.
Maak je geen zorgen, dat is goed geregeld. Alleen heeft het bedrijf het leep gespeeld. Per jaar dat je werkt voor het bedrijf, krijg je een maand loon extra uitbetaald. Dus in theorie 34 maanden loon. Maar ze maakten het vorig jaar al bekend (wat wettelijk kan) dat de zaak dicht ging. Maar de winkel ging pas effectief een jaar later dicht. Dus krijgt ze "maar" 22 maanden effectief uitbetaald. Dat ene jaar heeft ze er moeten werken. Nog dicht, voor de pensioenregeling moet ze zich de volgende 22 maanden geen zorgen maken. Dat is allemaal in orde.

Ze gaat nu eerst anderhalve maand vakantie nemen, en dan gaat ze flex jobs doen. Ze kreeg al meerdere aanvragen hiervoor, dus dat zit wel goed.

Enfin, tot zo ver off-topic ...
Leep gespeeld? Ik snap volledig uw negatieve emotie, echt waar...

Maar leep vind ik het niet. Als je dit vroegtijdig aankondigt, kunnen mensen ook op zoek naar iets anders. Het jaar dat ze werkte, is ze ook gewoon uitbetaald geweest...

Ik weet dat dat negatief klinkt, maar we leven ook in een economische werkelijkheid. De 'manager' is ook geen sinterklaas. Als iets verlieslatend of onvoldoende winstgevend is, dan kan je het gewoon niet open houden. De (inter)nationale concurrentie en de trend naar online, is iets waar je als bedrijf niet van weg komt.

Maar dat zeg ik algemeen, zonder iets van uw specifieke zaak te willen zeggen. Uiteraard zijn er *ssholes van managers, net zoals er ook *ssholes onder elke groep zijn.

i-mac

i-mac 12 sep 2022 13:56

Je kan idd op zoek gaan naar ander werk, maar dan verlies je wel die extra maanden als de zaak dicht gaat.

De precieze cijfers ken ik niet, maar ze willen alleeen nog leveren aan winkels. En geen eigen zaken meer hebben. Dat kost teveel. Wij begrijpen dat zeker. Maar het is de manier waarop sommige zaken geregeld werden, die tegen de borst stoten. Daar kan ik wel geen details over geven, dat moet je begrijpen.

En wees maar zeker, het zijn nog steeds geen rode cijfers, wel integendeel.

Voor ons is het hoofdstuk al afgesloten. Een nieuwe uitdaging kan ook boeiend zijn.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 14:07

i-mac schreef: 12 sep 2022 13:56 Je kan idd op zoek gaan naar ander werk, maar dan verlies je wel die extra maanden als de zaak dicht gaat.

De precieze cijfers ken ik niet, maar ze willen alleeen nog leveren aan winkels. En geen eigen zaken meer hebben. Dat kost teveel. Wij begrijpen dat zeker. Maar het is de manier waarop sommige zaken geregeld werden, die tegen de borst stoten. Daar kan ik wel geen details over geven, dat moet je begrijpen.

En wees maar zeker, het zijn nog steeds geen rode cijfers, wel integendeel.

Voor ons is het hoofdstuk al afgesloten. Een nieuwe uitdaging kan ook boeiend zijn.
Heel veel succes dan met het nieuwe verhaal. Soms kan dat ook heel goed uitdraaien om iets helemaal nieuw te proberen...

Ik denk overigens dat we het laatste nog lang niet gezien hebben. De nieuwe inflatiecijfers en de nakende recessie vrezend, denk ik soms dat we aan de vooravond van een sociaal bloedbad staan. Ik hoop dat ik er compleet naast zit.

i-mac

i-mac 12 sep 2022 14:19

gede schreef: 12 sep 2022 14:07 denk overigens dat we het laatste nog lang niet gezien hebben. De nieuwe inflatiecijfers en de nakende recessie vrezend, denk ik soms dat we aan de vooravond van een sociaal bloedbad staan. Ik hoop dat ik er compleet naast zit.
Ik vrees vooral de torenhoge energieprijzen. Veel mensen hebben nog niet door wat hen staat te wachten deze winter. En voor bedrijven zal dit nog een pak erger zijn.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 14:40

i-mac schreef: 12 sep 2022 13:50
JPAR schreef: 12 sep 2022 13:39 Maar ze heeft dan 12 maanden aan uitkering als loon gekregen? Ze kunnen haar toch niet kosteloos laten werken?
Eenmaal de vooropzeg start, gaat de betaalregeling ook van start. Dat kan dus jammer genoeg wel. En dat is volledig wettelijk geregeld. We hebben daarvoor aangeklopt bij de overheid, en bij de vakbond. Dat ene jaar laat idd een bittere smaak achter.

We voelden de bui al een tijde hangen toen we het nieuws vorig jaar kregen. Dus kwam de klap niet zo hard aan. Het blijft natuurlijk een harde noot om kraken, maar mijn vrouw is eentje die niet bij de pakken blijft zitten, en al direct rondkeek voor andere werkaanbiedingen. En die kwamen heel vlug. Ze is dus 34 jaar verantwoordelijk geweest voor de winkel, en ze deed dat heel er goed (punctueel). Zoiets weten andere werkgevers ook wel. Zeker de dag van vandaag, waar ze amper nog personeel vinden.


Langs de andere kant, tijdens de eerste corona golf, moest de winkel van overheidswege dicht, en kreeg mijn vrouw (en haar collega) gewoon haar loon gestort. En dat toch ettelijke maanden. Dat siert de firma dan wel.
Ok. Daarin verschilt de Belgische wetgeving van de Nederlandse. Bijzondere constructie overigens. Zo pak je als bedrijf een 'gratis' jaar.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 14:42

Wel fijn dat ze zicht op wat anders heeft. Eerst even bijkomen van deze afwikkeling lijkt me logisch.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 14:43

i-mac schreef: 12 sep 2022 14:19
gede schreef: 12 sep 2022 14:07 denk overigens dat we het laatste nog lang niet gezien hebben. De nieuwe inflatiecijfers en de nakende recessie vrezend, denk ik soms dat we aan de vooravond van een sociaal bloedbad staan. Ik hoop dat ik er compleet naast zit.
Ik vrees vooral de torenhoge energieprijzen. Veel mensen hebben nog niet door wat hen staat te wachten deze winter. En voor bedrijven zal dit nog een pak erger zijn.
Veel bedrijven hebben zakelijke energie contracten. Die steken anders in elkaar. Het kan zelfs zo zijn dat ze minder gaan betalen ipv meer. De lasten komen vooral bij de consument te liggen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 12 sep 2022 14:51

JPAR schreef: 12 sep 2022 14:43
i-mac schreef: 12 sep 2022 14:19
gede schreef: 12 sep 2022 14:07 denk overigens dat we het laatste nog lang niet gezien hebben. De nieuwe inflatiecijfers en de nakende recessie vrezend, denk ik soms dat we aan de vooravond van een sociaal bloedbad staan. Ik hoop dat ik er compleet naast zit.
Ik vrees vooral de torenhoge energieprijzen. Veel mensen hebben nog niet door wat hen staat te wachten deze winter. En voor bedrijven zal dit nog een pak erger zijn.
Veel bedrijven hebben zakelijke energie contracten. Die steken anders in elkaar. Het kan zelfs zo zijn dat ze minder gaan betalen ipv meer. De lasten komen vooral bij de consument te liggen.
Voor grote bedrijven zal dit zeker zo zijn. Maar in België zijn er nu veel kleinere bedrijven (hotel, restaurants, uitbaters sportcentra, bakkers, beenhouwers, frituur, enz ...) die alarm slaan. Sommigen hebben hun zaak al gesloten na het krijgen van hun nieuw te betalen voorschot.

In België betaal je maandelijks een voorschot. Eenmaal per jaar krijg je dan een eindafrekening. Dan zie je wat je hebt verbruikt op één jaar, en of je moet bijbetalen, of terug krijgt.

In mijn geval betaald ik voor gas en elektriciteit een maandelijks voorschot van €200, dat was altijd meer dan voldoende (en ik kreeg op het eind altijd terug). Intussen heb ik dat voorschot opgetrokken naar €300. Mijn energieleverancier adviseert om dat op te trekken naar ... €846 :shock: En dan weten dat we niet bijster veel gas en electriciteit verbruiken. Zonnepanelen, die komen er wel nog, dus daar gaan wel nog iets op besparen. Maar ik verwarm op gas, en de CV is nog geen 5 jaar oud. Wat kan ik nog meer doen?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 sep 2022 15:07

i-mac schreef: 12 sep 2022 14:51
JPAR schreef: 12 sep 2022 14:43
i-mac schreef: 12 sep 2022 14:19
Ik vrees vooral de torenhoge energieprijzen. Veel mensen hebben nog niet door wat hen staat te wachten deze winter. En voor bedrijven zal dit nog een pak erger zijn.
Veel bedrijven hebben zakelijke energie contracten. Die steken anders in elkaar. Het kan zelfs zo zijn dat ze minder gaan betalen ipv meer. De lasten komen vooral bij de consument te liggen.
Voor grote bedrijven zal dit zeker zo zijn. Maar in België zijn er nu veel kleinere bedrijven (hotel, restaurants, uitbaters sportcentra, bakkers, beenhouwers, frituur, enz ...) die alarm slaan. Sommigen hebben hun zaak al gesloten na het krijgen van hun nieuw te betalen voorschot.

In België betaal je maandelijks een voorschot. Eenmaal per jaar krijg je dan een eindafrekening. Dan zie je wat je hebt verbruikt op één jaar, en of je moet bijbetalen, of terug krijgt.

In mijn geval betaald ik voor gas en elektriciteit een maandelijks voorschot van €200, dat was altijd meer dan voldoende (en ik kreeg op het eind altijd terug). Intussen heb ik dat voorschot opgetrokken naar €300. Mijn energieleverancier adviseert om dat op te trekken naar ... €846 :shock: En dan weten dat we niet bijster veel gas en electriciteit verbruiken. Zonnepanelen, die komen er wel nog, dus daar gaan wel nog iets op besparen. Maar ik verwarm op gas, en de CV is nog geen 5 jaar oud. Wat kan ik nog meer doen?
Dat werkt hier in Nederland ook zo. Wij hebben het geluk dat we overschot hebben op onze zonnepanelen. Ik krijg daar dus geld terug en het tarief maakt dan niet uit. Verwarmen doen we middels stadsverwarming, dat ligt altijd voor een jaar vast. Ik heb nu boven op de kamers van mijn dochters en de studeerkamer elektrische radiatoren. Kunnen zij in de warmte huiswerk maken en wij werken. Dat kan met het overschot van de panelen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 12 sep 2022 15:19

JPAR schreef: 12 sep 2022 14:43
i-mac schreef: 12 sep 2022 14:19
gede schreef: 12 sep 2022 14:07 denk overigens dat we het laatste nog lang niet gezien hebben. De nieuwe inflatiecijfers en de nakende recessie vrezend, denk ik soms dat we aan de vooravond van een sociaal bloedbad staan. Ik hoop dat ik er compleet naast zit.
Ik vrees vooral de torenhoge energieprijzen. Veel mensen hebben nog niet door wat hen staat te wachten deze winter. En voor bedrijven zal dit nog een pak erger zijn.
Veel bedrijven hebben zakelijke energie contracten. Die steken anders in elkaar. Het kan zelfs zo zijn dat ze minder gaan betalen ipv meer. De lasten komen vooral bij de consument te liggen.
Ik ga weer te grof zijn, maar je kan het toch niet lezen schijnbaar: Als je zoiets zegt, weet ik wel heel zeker dat je weinig met bedrijfsvoering hebt. Niets is minder waar namelijk. 'Zakelijke' contracten bestaan uiteraard, maar ik kan u uit eerste bron zeggen dat die 'zakelijke afnemers' momenteel even hard bloeden. Er zijn grote bedrijven die concrete discussies voeren over het stoppen van fabrieken. Zeebrugge gas staat momenteel 250 E/MWh. Dat was een dik jaar geleden 20E. Zakelijke klanten betalen die rekening ook. Geen enkele gasleverancier draagt zelf het risico op serieuze prijsstijgingen. Er zijn altijd mechanismen om die prijs door te rekenen, al dan niet met wat vertraging.

Ik krijg enorm veel kritiek dat ik te grof ben, maar ik word er lastig van wanneer mensen uitspraken lanceren waarvan je in 3 seconden door hebt dat dit uit de lucht gegrepen is en ze niet in de sector zitten. Moest dat laatste het geval zijn, zou die uitspraak er niet gekomen zijn. Spreek enkel over dingen waar je iets vanaf weet.

Plaats reactie