Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in het donker

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2022 20:29

Ik wil nu het eerder donker wordt toch ook doordeweeks blijven fietsen.
Ruimte voor een smarttrainer heb ik niet dus moet ik misschien wel in het donker gaan fietsen.
Gisteravond was het nog vrij druk rond de schemering maar ik vraag me af hoe fijn het is om bijvoorbeeld over een maandje de hele rit in het donker te moeten fietsen.
Zijn er mensen die door blijven fietsen of gaat iedereen binnen fietsen?

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 08 sep 2022 20:32

Buiten in het donker is heerlijk!
Vooral als het helder is en de weg droog.
Ik reed voorheen minimaal 3 maal per weer in het donker.
Goede verlichting en een bekend rondje zijn dan wel aan te raden.
Opgeven is geen optie!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 sep 2022 20:47

bakboord1 schreef: 08 sep 2022 20:29 Ik wil nu het eerder donker wordt toch ook doordeweeks blijven fietsen.
Ruimte voor een smarttrainer heb ik niet dus moet ik misschien wel in het donker gaan fietsen.
Gisteravond was het nog vrij druk rond de schemering maar ik vraag me af hoe fijn het is om bijvoorbeeld over een maandje de hele rit in het donker te moeten fietsen.
Zijn er mensen die door blijven fietsen of gaat iedereen binnen fietsen?
Ik doe bij droog weer de ritten van 2-3u buiten in het donker. Zelfs tot 5 graden, maar zorg dan wel voor voldoende warme kleding mee ingeval van pech. Je zou dan nog kunnen kiezen voor een rondje van max 30km rond je woonplaats die je dan 2-3x doet zodat er hulp snel bij je kan zijn en zodat je de wegen op je duimpje kent. Ik heb routes gemaakt over volledig fietspad, wel zo veilig.

Intervallen doe ik op de indoortrainer. 40kmh+ vind ik in het donker niet verantwoord.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 sep 2022 20:51

Tot najaar 21 ook regelmatig in het donker gereden.
Super ervaring mits droog en, zoals hierboven aangegeven, op goed gekende wegen. Bij mijn kopvrouw en ik ging het rondje vaak over jaagpaden.
Uiteraard degelijke verlichting, aangevuld met reflecterende kleding.
Heerlijk fietsen om het hoofd leeg te maken na een drukke werkdag.
Het gaf me een speciaal gevoel, alsof je in een tunnel zit. Ook hardlopen in het donker heeft iets speciaals.

Sinds ik in pensioen ben is de verlichting desondanks in de lade gebleven. 😉

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 sep 2022 21:25

Als het even kan fiets ik door in de winter maar meestal niet in het donker.

Vroegah wel veel woon werk gedaan en dan ga je weg in het donker en kom je thuis in het donker.
Het is prettig als je de route goed kent en de route bij voorkeur ook redelijk verlicht is.

Zelf reed ik stukken over de hei door het donker. (kon ook anders maar dat was om)
Parcourskennis in het donker kan je verassen omdat je in de omgeving geen referenties meer hebt.
In het donker rijden lijkt dan wel een beetje op rijden in de mist. Geeft niks, gewoon snelheid een beetje aanpassen.

Verder heb je verlichting nodig die is afgestemd op het omgevingslicht.
Ga je door het pikke donker dan heb je juist minder licht nodig, teveel licht verblind je zelfs.
In stedelijke omgeving is juist meer licht nodig, gelukkig heeft veel verlichting tegenwoordig diverse standen voor lichtintensiteit.

Comfortabele kleding die tegen de elementen opgewassen zijn is erg prettig.
Banden plakken lukt meestal niet bij regen omdat veel lijm hygroscopisch is en je plakkertje er gewoon afvalt.

Heel vroeg en heel laat op pad is bijzonder omdat het buiten stil word.
Zeker na een regenbui is het vaak heel rustig, bijna sereen. De lucht is fris en verkwikkend.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 sep 2022 21:42

Minder licht op de donkere hei en veel licht in de stad :? . Vage omkering. Gewoon meer licht als het donkerder is. Ik heb een 1300 lumen lamp en die is echt wel handig als er nul omgevingslicht is. Ik fietste vooral rustig. Al was het alleen al maar omdat nacht dieren van mij kunnen schrikken
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 sep 2022 22:20

rob74 schreef: 08 sep 2022 21:42 Minder licht op de donkere hei en veel licht in de stad :? . Vage omkering. Gewoon meer licht als het donkerder is. Ik heb een 1300 lumen lamp en die is echt wel handig als er nul omgevingslicht is. Ik fietste vooral rustig. Al was het alleen al maar omdat nacht dieren van mij kunnen schrikken
Wat NicoNB zegt klopt wel.. als je felle verlichting voert op onverlicht terrein zoals een heide zie je niets om de lichtbundel heen. Het licht verblind je dan. Je kan dan beter een standje minder fel zodat je meer er omheen kunt waarnemen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 sep 2022 23:40

Ik fiets voor een groot gedeelte ter ontspanning. In het donker fietsen draagt daar niet aan bij. Ooit wel op verlichte wegen gereden ‘s avonds (Wageningse Berg intervallen) en deze zomer Rad am Ring , maar dat produceerde alleen maar adrenaline.
Niet zijken maar reiden !

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 sep 2022 07:29

Fiets in de winter gewoon door mits het droog is. Goede verlichting is natuurlijk noodzakelijk als je in het donker rijdt (door de week altijd).
Ik heb in de afgelopen 20 jaar 3x een indoortrainer gekocht, de laatste 1,5 jaar geleden de duurste van Tacx. Heb ze ook alle drie weer verkocht, kan het gewoon niet! Je binnen in het zweet rijden of meer dan 45 minuten op een indoortrainer zitten. Buiten rij ik ‘s avonds zo’n 2-2,5 uur, alleen of met 2-3 man.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27458
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 sep 2022 07:33

Ik doe beide, zowel indoortrainer als buiten fietsen.

Indoor trainer ideaal als 't slecht weer is en ook ideaal om intervals af te werken. En lekker tijdsefficiënt (ook qua aankleden).

Buiten fietsen perfect voor het buitengevoel. Ik rijd het liefst over fietspaden langs N-wegen, omdat die goed verlicht zijn. Bouwlamp van Lezyne erbij en good to go.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 09 sep 2022 08:11

Ik fiets door in het donker. Enkel de interval trainingen ga ik straks weer op de taks doen. Voorlopig doe ik ze nog uit het werk, einde middag. Maar als het om dat tijdstip ook te donker is dan de tax weer op. Fiets met een goede verlichtingset van lezyne en fiets de bekende rondjes. Tevens draag ik van die fluo kleding om meer op te vallen. Vorig jaar in donker overhoop gereden door een automobilist die mij niet zag. Is wel een dingetje om rekening mee te houden in het donker. Mensen zien je heel slecht en dat in combinatie met je hoge snelheid vraagt om extra alertheid.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 sep 2022 08:20

Trainen in het donker is geweldig! De vertrouwde omgeving voelt ineens heel anders aan. Het is gewoon ietsje spannender/anders dan in het licht rijden. Vorig jaar rond München doorkruiste ik een bos waar herten rondtrokken. Nou, mijn lampje vonden ze erg interessant en kwamen in grote getale kijken.
Kies wel de iets grotere wegen zonder al te veel verkeer en/of gescheiden fietspaden. Ik rij juist vrij veel in het donker, omdat ik het leuk vind. En met een goede lamp voorop pak ik gerust nog een gravelpad mee (Gloworm 3400 en Lezyne 1500xxl).
Het maakt voor mij heel veel uit om gedurende de winter gewoon door te kunnen rijden. Met de gravelbike heb ik daar meer vertrouwen in dan met de racert. Voornamelijk door bredere banden met profiel.

Lamp op goede sterke voor rustige asfaltwegen:
IMG_20211101_200608.jpg


Lamp op standje stadionverlichting, gravel:
IMG_20211101_200552.jpg
Dogma F

Plaats reactie