Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Wout88
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 08 sep 2022 14:30

Vorig jaar zomer hele huis (tussenwoning, bouwjaar 1990) voorzien van airco's en zonnepanelen (12 stuks) 5 binnenunits en 2 buitenunits van daikin. In de woonkamer, drie slaapkamers en zolder. Alles zelf aangelegd en scherp ingekocht. Enkel het afvullen door een gecertificeerd poppetje laten doen. Bevalt meer dan prima. In de zomer lekker koel slapen en in de winter verwarm ik er mee. Gasverbruik hierdoor gehalveerd van 800 m3 naar 400 m3. Met de huidige gasprijs is dit dus circa € 1200,- per jaar.

Stroom verbruik lach je om. Ik heb met 12 zonnepanelen ondanks gebruik airco's voor koelen en verwarmen en na het salderen alsnog bijna 1000 kwh teruggeleverd. Hele winter veel verwarmd omdat ik thuis moest werken i.v.m. een aanrijding met de racefiets. Wel hebben we een hele zachte winter afgelopen jaar gehad. De jaarrekening van afgelopen jaar was dus enkel de 400 m3 gas minus de 1000kwh terug levering.
Van de besparing heb ik mooi een schitterende wielset bij philoppos gekocht.

Comfort van zo'n apparaat is ook prima. Zowel de binnen als buitenunit kan je bij daikin op een fluistermodus zetten. Enigste wat je dan hoort is een windsuis wat weer ontspannend werkt en je al snel aan gewend bent. Qua verwarmen vind ik de cv wel een comfortabelere warmte geven dan de airco's. Maar alsnog comfortabel genoeg met de airco's.

Ik hoor een hoop mensen kritiek hebben op airco's of allerlei nadelen benoemen. Meestal zijn dit mensen die er zelf geen geld voor hebben en hartstikke jaloers zijn. Als ze eenmaal horen dat ik heel de zomer heerlijk geslapen heb met 20 graden en ondanks alle prijsstijgingen toch de energierekening halveer dan zien ze water branden en denken ze dat ik een sprookje vertel. Maar het is toch echt zo.

Overigens heb ik vorig jaar wel de hele bovenverdieping (eerste en tweede etage) volledig verbouwd. dakkapellen, kozijnen, ramen en isolatie allemaal vervangen. Beter isoleren staat bij mij toch echt nog op nummer 1. Volgend jaar dan verbouw ik nog de begane grond zodat daar ook alles beter geïsoleerd is.

Wat ik vorig jaar niet had voorzien was dit ik de airco's ook terug kon verdienen. Mijn doel was vooral comfort, dus koelen in de zomer en in de winter beetje bij stoken om wat op gas te besparen. Echter met de huidige prijzen kan ik de airco's terugverdienen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2022 15:22

Voor zo'n winter als afgelopen jaar zijn die airco's wel ideaal. Krijg je een paar weken echt winter dan is de balans heel anders.

Ik heb afgelopen winter evenveel gas bespaard als jij en daar geen euro in geïnvesteerd.

En nee, ik ben niet jaloers. Ik heb een zwembad in de tuin aangelegd om zomers af te koelen. Slapen doe ik toch wel. Om in de zomer nog wat te besparen een zonneboiler maar daar verwacht ik in de winter niet al teveel van.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 08 sep 2022 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 08 sep 2022 15:22

Wout88 schreef: 08 sep 2022 14:30 Ik hoor een hoop mensen kritiek hebben op airco's of allerlei nadelen benoemen. Meestal zijn dit mensen die er zelf geen geld voor hebben en hartstikke jaloers zijn.
:roll:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1373
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2022 16:17

Ernie C. schreef: 08 sep 2022 15:22 Om in de zomer nog wat te besparen een zonneboiler maar daar verwacht ik in de winter niet al teveel van.
Heb je al een zonneboiler? Wij krijgen steevast het antwoord dat een warmtepompboiler interessanter is, zowel in ruimte als in verbruik. Zonneboiler zou 1 van de weinige groene investeringen zijn die zich niet of amper terugbetaald.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 08 sep 2022 16:28

bartdr schreef: 08 sep 2022 16:17
Ernie C. schreef: 08 sep 2022 15:22 Om in de zomer nog wat te besparen een zonneboiler maar daar verwacht ik in de winter niet al teveel van.
Heb je al een zonneboiler? Wij krijgen steevast het antwoord dat een warmtepompboiler interessanter is, zowel in ruimte als in verbruik. Zonneboiler zou 1 van de weinige groene investeringen zijn die zich niet of amper terugbetaald.
Hangt er een beetje van af wat je nu hebt. Heb je nu een elektrische boiler, dan vervang je die best door een warmtepompboiler. Heb je een gasboiler, dan kan (of kon) een zonneboiler een betere oplossing zijn. In de koude wintermaanden moet je water immers nog wat extra verwarmd worden, en dat doe je misschien beter met een gasboiler dan met een elektrische boiler. Dat is tenminste wat een verkoper mij verteld heeft.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2022 17:16

En een warmtepompboiler is met name interessant als je de lucht van de centrale afzuiging kunt gebruiken maar in een boerderij uit 1902 heb je die niet.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2022 17:44

Een elektrische boiler is sowieso een energieslurper en het duurst.
Daarna komt de gas boiler maar die is al veel en veel beter dan de elektrische.
Een warmtepomp of via pvt is het meest duurzaam en goedkoop qua verbruik.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2022 18:16

Maar ja als je zonnepanelen hebt is een elektrische prima ZO LANG HET SALDEREN NOG DUURT.

Ik heb overigens een warmtepompboiler. Die moet in de winter wel wat bijverwarmd worden waarschijnlijk.

Ik heb nu 23 zonnepanelen, daar komen er nog eens 6 bij en dan ben ik redelijk energieneutraal. Gas heb ik niet meer, bevalt goed. Regendouche + boiler is een stuk fijner dan een CW4 ketel :D

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2022 18:27

Dan heb je wel een flink vat nodig. Gangbaar is tot een liter of 200 (150 zie je ook) en dan ga je met een paar vrouwen in huis te kort komen als ik naar ons gezin kijk.

Wat is de scop trouwens van de hier aangehaalde airco? Rond de 2,6? Dan zou ie vergelijkbaar zijn met je cv ketel qua kosten. Voordeel is wel dat je niet een heel systeem hoeft aan te zwengelen om 1 ruimte te verwarmen en dat vind ik echt een groot voordeel voor de boven verdieping. En dat effect heeft volgens mij het grootste voordeel qua kosten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2022 18:35

Met een 300 liter vat hebben wij vanaf maart de stekker uit de CV. Ik ben benieuwd hoelang we dat volhouden.
Verwarmen kan met de houtkachel en ik moet boven nog een tussenwand plaatsen zodat de 2e woonkamer niet meer één grote ruimte vormt met de overloop. Deze ruimte kunnen we dan elektrisch verwarmen als de tijd dat we er zitten te kort is om de houtkachel aan te steken.
Als iedereen zo zijn verantwoordelijkheid neemt om maximaal te besparen, kunnen we misschien nog wat van deze winter maken.

Overigens zijn er ook gecombineerde systemen met zonneboiler en warmtepomp. Die zijn qua subsidie enorm interessant en daardoor soms zelfs goedkoper dan één van de twee los.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2022 19:23

Toch vraag ik me af wat het werkelijk verbruik is straks met verwarmen.
Gas is nogsteeds de goedkoopste manier van verwarmen.

Natuurlijk, als je nu genoeg zonnepanelen hebt zou het wel kunnen schelen.
Ik gebruikte de laatste twee jaar resp 1300 en 1000 m3
Voor puur verwarmen circa 1000 en 700m3

Ondanks dat mijn gasprijs deze maand is gestegen naar 1,70 en elektra naar 33 en 39ct.
Is de verhouding nogsteeds circa 1/4

Als ik airco 's ga nemen neem ik ook zeker met verwarming, daar niet van.

Zelf heb ik vorig jaar honeywell evo home geinstalleerd dat bespaart me op een thuiswerkdag 30 tot 40% aan gas, omdat er maar 1 ruimte verwarmt wordt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2022 20:10

In onze vorige woning hebben we een verschrikkelijk slecht EPC gekregen vooral omdat we electrisch verwarmden.
Dat is 7 jaar geleden, het kan verkeren zei Bredero. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie