Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2022 11:29

Persoonlijk zou ik dat niet doen, je moet dan een maand of 5 met zeer beperkte training beter worden.
Ik zou gewoon lekker doen waar je zin in hebt. En als je echt maar heel kort de tijd hebt doe intensieve dingen en hou je kracht op pijl.

Daniel Boonen
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 nov 2011 11:45

Daniel Boonen 31 aug 2022 20:44

Ik ben vandaag begonnen met de app.
Ik fiets ongeveer 10u per week. En het meerendeel daarvan is rustige duur. Daarnaast 1 trainingskoers en meestal nog een clubrit die start als duur, maar regelmatig eindigt in koerstempo.
(Ook fiets ik 4x per week woonwerk, 1u15 per dag, rustig hersteltempo)

Nu wil ik graag in een dergelijke week, een trainingsrit doen. Of 2 als geen trainingskoers doe.

Hoe kan ik dat het beste in de app aangeven? Beschikbaarheid van de geplande ritdagen op 0?
En dan bijvoorbeeld alleen de donderdag als beschikbaar zetten?

Of is het handig om gewoon mijn beschikbaarheid op te geven en dan meestal een andere rit doen, en de app het schema steeds te laten bijwerken?


En welk niveau? Ik heb hem nu op ‘gevorderd’ staan, vanwege 10u p week.

En dan nog: woonwerk ritten ook handmatig erin zetten? Of die gewoon laten.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 31 aug 2022 22:05

Train ook sinds korte tijd met join en loop tegen dezelfde vraag aan als hierboven betreffende de woon-werk ritten.

Regelmatig wil ik de woon-werk rit combineren met een training maar join kan geen twee trainingen op 1 dag weergeven. Tevens gaat hij trainingen minderen naarmate hij alle woon werk ritten ziet. Dat wil ik al helemaal niet. Daarom verwijder ik regelmatig de woon-werk ritten.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 sep 2022 08:58

Woon Werk ritten zijn toch ook inspanning? Ik vind het niet gek dat Join hier rekening mee houdt.

Als je niet wilt dat je middag training van je ww rit beinvloed wordt, kun je ook wachten met feedback geven op de ochtend rit na je avond rit.
Laatste keer dat ik het zo deed, bleef mijn middag trainingsessie ongemoeid (dacht ik).

DennisGiant
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:58

DennisGiant 01 sep 2022 09:37

Daniel Boonen schreef: 31 aug 2022 20:44
Hoe kan ik dat het beste in de app aangeven? Beschikbaarheid van de geplande ritdagen op 0?
En dan bijvoorbeeld alleen de donderdag als beschikbaar zetten?

Of is het handig om gewoon mijn beschikbaarheid op te geven en dan meestal een andere rit doen, en de app het schema steeds te laten bijwerken?
Ik doe dit vaak door alleen de terugweg een training te doen. De heenweg doe ik dan rustige duur. De heenrit neem ik dan wel mee in Join, zodra je hem erin zet is het dan wel belangrijk dat je de button 'Voorgestelde training' uitzet.

Qua beschikbaarheid geef ik voor die dag dan een uur aan. Je krijgt dan een training van een uur voorgeschoteld, deze trainingsrit doe ik dan altijd op de terugweg en upload ik vervolgens wel als voorgestelde training.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 sep 2022 09:52

Philippos schreef: 01 sep 2022 08:58 Woon Werk ritten zijn toch ook inspanning? Ik vind het niet gek dat Join hier rekening mee houdt.

Als je niet wilt dat je middag training van je ww rit beinvloed wordt, kun je ook wachten met feedback geven op de ochtend rit na je avond rit.
Laatste keer dat ik het zo deed, bleef mijn middag trainingsessie ongemoeid (dacht ik).
Dat zou ik ook doen. Echter hoeveel invloed heeft 40 minuten herstel op een training.
Ik zou de warm-up/rustige duur waar join dan mee begint iets inkorten bv (als dat op dezelfde dag is)

Zo,n herstel net voor je echte training kan wel eens heel vervelend werken als je echt hersteld.
Dan zijn de benen vaak niet best.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 02 sep 2022 10:38

DennisGiant schreef: 01 sep 2022 09:37
Daniel Boonen schreef: 31 aug 2022 20:44
Hoe kan ik dat het beste in de app aangeven? Beschikbaarheid van de geplande ritdagen op 0?
En dan bijvoorbeeld alleen de donderdag als beschikbaar zetten?

Of is het handig om gewoon mijn beschikbaarheid op te geven en dan meestal een andere rit doen, en de app het schema steeds te laten bijwerken?
Ik doe dit vaak door alleen de terugweg een training te doen. De heenweg doe ik dan rustige duur. De heenrit neem ik dan wel mee in Join, zodra je hem erin zet is het dan wel belangrijk dat je de button 'Voorgestelde training' uitzet.

Qua beschikbaarheid geef ik voor die dag dan een uur aan. Je krijgt dan een training van een uur voorgeschoteld, deze trainingsrit doe ik dan altijd op de terugweg en upload ik vervolgens wel als voorgestelde training.
In de podcast (Beter Worden) hebben ze woon-werkverkeer ook behandeld en werd het inderdaad op deze manier uitgelegd qua verwerking in Join.

Sergov
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 02 sep 2022 23:01

martijnnnn schreef: 02 sep 2022 10:38
DennisGiant schreef: 01 sep 2022 09:37
Daniel Boonen schreef: 31 aug 2022 20:44
Hoe kan ik dat het beste in de app aangeven? Beschikbaarheid van de geplande ritdagen op 0?
En dan bijvoorbeeld alleen de donderdag als beschikbaar zetten?

Of is het handig om gewoon mijn beschikbaarheid op te geven en dan meestal een andere rit doen, en de app het schema steeds te laten bijwerken?
Ik doe dit vaak door alleen de terugweg een training te doen. De heenweg doe ik dan rustige duur. De heenrit neem ik dan wel mee in Join, zodra je hem erin zet is het dan wel belangrijk dat je de button 'Voorgestelde training' uitzet.

Qua beschikbaarheid geef ik voor die dag dan een uur aan. Je krijgt dan een training van een uur voorgeschoteld, deze trainingsrit doe ik dan altijd op de terugweg en upload ik vervolgens wel als voorgestelde training.
In de podcast (Beter Worden) hebben ze woon-werkverkeer ook behandeld en werd het inderdaad op deze manier uitgelegd qua verwerking in Join.

Ik doe het al een klein jaar zo. Stel de tijd van de terugrit in als beschikbaar, of iets meer 😉.
De ochtendrit voegt zichzelf toe via strava en je geeft gewoon de interpretatiescore in en duidt aan dat het niet de vooropgestelde training was. De ochtendrit rijd ik op duurvermogen of in herstelzone naargelang het gevoel. Werkt prima!

kdl2493
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 10:57

kdl2493 05 sep 2022 13:17

Kan je Join gebruiken om te (voornamelijk) te trainen op langere tijdritten?
Bedoeling is om te gebruiken voor halve triatlon met het oog op verbeteren van VO2max en langere periodes aan bepaalde % FTP waardes te rijden.
Vooral focus op geen korte hevige intervallen op bv Vlaamse Ardennen, maar eerder langere/ geleidelijkere klimmen en tempo.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2022 13:44

Je kan een doel invoeren wat daar op lijkt. Misschien met een ietsje lagere ingestelde FTP.
daarna moet je nog een stukje lopen.

Zwem en hardloop trainingen kunnen er niet in, dus het zal altijd een compromis zijn of aanpassing.
Met een aanpassing van je werkelijke FTP en een verglijkbaar doel kom je een eind. Maar of dit dan de juiste app is, weet ik niet.

Wat ik mis in join is dat je vrijwel nooit of helemaal nooit traint/rijd wat je doel is.
En dat vind ik een behoorlijk risico voor zo goed mogelijk je doel rijden.

Dat je beter wordt en harder kan met join geloof ik absoluut.
Maar het probleem zit hem vaak veel meer in pachen, herstel en indeling van een rit.

Zeker voor een beginner is dat heel lastig, daarnaast zie ik bij een cyclo ook gewoon 90% veel te hard verstrekken. Daar zou ook een training en schema voor moeten zijn. Join zou perfect moeten kunnen zien dat je bv te hard gestart bent.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 sep 2022 15:02

Pacen en indeling van je rit zijn zaken waarbij je discipline moet hebben en een stukje ervaring wellicht. Als je ftp 200 is dan kun je wel aanvoelen dat je niet moet beginnen met klimmen op 270 en dat een kwartier lang. Dan blaas je jezelf op.
Maar de meesten van ons willen niet onderdoen voor een ander en gaan dus mee in het tempo van die ander.
Om te pacen moet je weten wat je kunt om dit goed te doen. Af en toe een testje helpt daarbij.
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen hun ftp berekend op basis van een 20 minuten test ook een uur kunnen volhouden. Ik niet denk ik en ik vermoed dat dit voor meer mensen geldt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2022 10:15

Das een goed punt :-)

Ik niet iig, wel de FTP die Garmin berekend op basis van mijn ritten, dat haal ik weer makkelijk. Ik blijf ook zeggen FTP is een prima graadmeter, maar je hebt echt wel een marge van tot 10%. Het is ook wel een mentaal ding.

Je hele powercurve is eigenlijk veel intressanter. Jammer dat garmin die niet per rit laat zien.
Nu zie je alleen de max.

Plaats reactie