Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fietsen zonder handen - uit balans

vicmortelmans
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2022 18:44

vicmortelmans 04 sep 2022 18:58

Hallo,

Ik rijd op een stadsfiets (Cortina U4), maar mijn vraag is niet specifiek voor dit model.

Als ik zonder handen probeer te fietsen, lijkt mijn fiets uit balans. Ik moet mijn gewicht naar links verplaatsen om rechtdoor te blijven rijden. Sinds ik de fiets kocht heb ik de wielen vervangen. Het wiel, met name het achterwiel, lijkt me ook het enige onderdeel dat zou kunnen verklaren waarom de fiets uit balans is.

Eerst had ik het achterwiel vervangen door een Sturmey Archer kick shift, dan had ik het probleem al. Die as is nu gesneuveld en vervangen door een as met terugtraprem zonder versnellingen, maar het evenwichtsprobleem is precies hetzelfde.

Ik heb al geprobeerd het wiel iets meer naar rechts te monteren (mijn intuitie zegt dat dit de juiste correctie zou zijn, maar met fietsen is de krachtenwerking niet altijd gemakkelijk te bevatten), maar dat maakte geen verschil; het werd er ook niet erger op. Ik heb ook geprobeerd het wiel onder een iets andere hoek te monteren, eveneens zonder merkbaar verschil.

Weet iemand op het forum het fijne van de parameters die bepalen of een fiets die zonder handen bestuurd wordt, in evenwicht blijft en hoe je die kan afstellen?

Met vriendelijke groeten,
Vic

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 sep 2022 10:03

Deze meneer is de expert. Je moet wel een beetje (understatement) mechanisch onderlegd zijn om zijn publicaties te kunnen lezen. Maar misschien is dit wel waar je naar op zoek bent.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 sep 2022 10:51

Ik ken twee praktische methodes om te zien of een fiets spoort.
De eerste is met het oog. Ga door je knieën achter de fiets staan en beoordeel op het oog of de drie assen (vw, aw, trapas) in een rechte lijn staan.
De tweede is met een touwtje.
Span een touwtje van de linker en daarna rechter bout van de achteras naar een vast punt, bijv op de stuurpen. Zijn beide metingen gelijk of is er een verschil?
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 sep 2022 11:31

Rij met het voorwiel over een rechte lijn en kijk of het achterwiel dezelfde lijn volgt.
Als dat niet het geval is, spoort in ieder geval de fiets niet.
Als je de vork dan 180 graden draait en hetzelfde doet, en het achterwiel volgt dezelfde lijn, dan is het frame krom.
Als het achterwiel een andere lijn (andere kant dan eerst) volgt, is de vork krom.
Niet zijken maar reiden !

vicmortelmans
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2022 18:44

vicmortelmans 05 sep 2022 21:39

Hallo,

Bedankt voor jullie feedback! De eerste test heb ik al gelopen: rijden op een rechte lijn. En inderdaad: het achterwiel 'spoort' een paar centimeter meer naar rechts in vergelijking met het voorwiel. Ik had het echter zonet iets meer naar rechts gemonteerd in het frame (door spacers uit te wisselen), dus ik ga nu proberen het een beetje meer naar links te monteren. Dat maakt toch al gauw een cm. verschil. Ik ben er nog niet uit of het frame zelf vervormd is, zou best kunnen, want twee weken nadat ik mijn fiets in gebruik nam, maakte ik er een ferme val mee, wat ook de reden van de twee nieuwe wielen is. Nu regent het even te hard om verder te testen. Eerstdaags hoor je meer!

mvg,
Vic

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 sep 2022 22:29

Mijn "meet"methode werkt ook alleen als de velg midden tussen de patten is gespaakt. Dat controleer je door het wiel "achterstevoren" te monteren, dus met de kransjes links. Als de velg in het midden gestaakt is, maakt het dan niets uit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 sep 2022 07:12

Staat je balhoofd niet te strak afgesteld? Dan gaat het fietsen met losse handen ook wel eens losse tanden opleveren.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie