Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Herrie op binnenblad - verband speling crank?

a_v
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 20 aug 2022 16:56

Op mijn binnenband hoor ik tijdens het trappen een vrij ongezond geluid wat me doet denken aan het geluid dat mtb-pedalen maken als de veertjes verroest zijn. Een combinatie tussen een schraap, een piep en een kraak (tot zover het cryptogram). Op het buitenblad is er niks aan de hand. Als ik het achterwiel optil en de trapper ronddraai is het geluid ook niet te horen; je hoort het dus alleen tijdens het fietsen.

Er zijn twee dingen mis met de fiets:
- Er zit een nieuwe ketting op maar de cassette moet ook vervangen worden omdat de ketting nu regelmatig overslaat. Ik pak het voorblad ook maar meteen mee. Dit lukt me zelf wel vanaf mijn vakantieadres (zie laatste alinea).
- Er zit wat speling op de crank. Met de crank opentrekken heb ik geen ervaring en hier heb ik ook geen gereedschap voor bij me.

Ligt het voor de hand dat dit geluid wordt veroorzaakt door de speling op de crank?

Het gaat om een Shimano 105 11s-groep.

Normaliter had ik 'm weggebracht maar ik zit in de middle of nowhere in Frankrijk en de dichtstbijzijnde fietsenmaker zit op 40 minuten rijden en is vanaf de 29ste pas weer open... voor nu fiets ik dus maar op het buitenblad door het heuvellandschap. Niet ideaal maar je wordt er wel sterk van zullen we maar zeggen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 aug 2022 21:43

Speling op de crank is alvast niet ok.
Is de crank correct afgesteld? (2 inbussen lossen aan li crank en centrale schroef handvast aandraaien, hiervoor kun je een tool improviseren)
Ik denk eerder dat je bracketlager defect is, maar om dit te vervangen heb je een paar speciale tools nodig en nieuwe lagers. (hoewel ik deze ook al eens uitgeklopt heb met een schroevendraaier en ingeklopt met hamer en houtje)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 21 aug 2022 11:12

Je bent op vakantie. Je gereedschap ligt thuis. De FM woont op 40km.
Zolang je er mee kunt fietsen, zou ik het voor nu accepteren en ermee doorrijden.
hun fietsen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 29 aug 2022 11:36

Bedankt voor de reacties! Ik heb het advies van BertL ter harte genomen: accepteren ;).

Ik heb de crankarm nog los gehad en opnieuw vastgedraaid. Rond het bracket zat veel vuil dus dat is vast in de lagers gekomen.

De cassette heb ik wel vervangen, ook in de Franse rimboe worden pakketten de dag na verzending bezorgd... Een cassette vervangen zonder cassettezweep was nog een uitdaging maar met behulp van een oude ketting en wat geweld is dat ook goed gelukt.

De afgelopen week heb ik fijn kunnen fietsen (op wat herrie op het binnenblad na).

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 29 aug 2022 15:28

Vorige week ook zoiets meegemaakt bij een fiets, nieuwe ketting en lawaai op het binnenblad. Als de fiets op de grond stond en ik kneep de rem in, zat er redelijk wat speling tussen de tanden van het binneblad en de ketting. Binnenblad vervangen en probleem was opgelost.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Plaats reactie