Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen voor lange(re) afstanden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 aug 2022 18:03

Als ik zie hoeveel bananenschillen er bij mij in de buurt op de fietsstrook liggen dan is die opmerking over bananen toch niet wat iedereen daar van vindt. (ik neem er nooit één mee)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 aug 2022 18:17

Jans schreef: 27 aug 2022 13:00 Ik zit er niet om verlegen hoor, maar een frametasje. Op een kleine fiets is dat echt niets. Ben ik de enige die er met te benen tegen zou schuren?
Even nog een verlate reactie, wel off-topic. Je hebt zeker een punt, ik heb op mijn XL frame de bidons al moeten laten zakken, daarnaast heb ik ook een bloedhekel aan schurende knieën, maar met een driehoeks tasje bij het balhoofd (Revelate Hopper) krijg ik 4l opbergruimte. Bij mevr Woefdram op haar M frame is dit allemaal kansloos.

Tegenwoordig gebruiken we beiden wel vaak een "Arschrakete" (Revelate Spinelock 10l, zit als een huis met een pen door een zadelmount). Vooral bij gravelen, waar je toch iets meer op jezelf bent aangewezen, met name in de bergen plus de zeer snel wisselende weersomstandigheden is het prettig om wat extra soorten kleding bij je te hebben, evenals ehbo en iets uitgebreider reparatiespul.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2022 10:54

Jans schreef: 28 aug 2022 18:03 Als ik zie hoeveel bananenschillen er bij mij in de buurt op de fietsstrook liggen dan is die opmerking over bananen toch niet wat iedereen daar van vindt. (ik neem er nooit één mee)
Hier ook, maar de meeste mensen denken nergens over na, doen de ander na.

Nogmaals als je het lekker vind moet je het doen, maar het is maar heel beperkt. Om aan 60gram suiker te komen moet je 300 gram banaan meenemen (zonders schil). In een flinke banaan zit misschien 30 gram suiker, dat is nog geen halve vlugge jappie

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 29 aug 2022 12:06

wasbeer2006 schreef: 29 aug 2022 10:54
Jans schreef: 28 aug 2022 18:03 Als ik zie hoeveel bananenschillen er bij mij in de buurt op de fietsstrook liggen dan is die opmerking over bananen toch niet wat iedereen daar van vindt. (ik neem er nooit één mee)
Hier ook, maar de meeste mensen denken nergens over na, doen de ander na.

Nogmaals als je het lekker vind moet je het doen, maar het is maar heel beperkt. Om aan 60gram suiker te komen moet je 300 gram banaan meenemen (zonders schil). In een flinke banaan zit misschien 30 gram suiker, dat is nog geen halve vlugge jappie
Toch komt in vrijwel ieder introductie/beginners artikeltje over voeding (voor fietsen) de banaan wel langs.

anyway, binnenkort staat er weer een (voor mij) wat langere rit op de planning en zal dan de bananen een thuis laten, en met de tips hier eens wat beter op de voeding letten om te kijken of het beter gaat.

:like:

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 aug 2022 12:21

wasbeer2006 schreef: 29 aug 2022 10:54
Jans schreef: 28 aug 2022 18:03 Als ik zie hoeveel bananenschillen er bij mij in de buurt op de fietsstrook liggen dan is die opmerking over bananen toch niet wat iedereen daar van vindt. (ik neem er nooit één mee)
Hier ook, maar de meeste mensen denken nergens over na, doen de ander na.

Nogmaals als je het lekker vind moet je het doen, maar het is maar heel beperkt. Om aan 60gram suiker te komen moet je 300 gram banaan meenemen (zonders schil). In een flinke banaan zit misschien 30 gram suiker, dat is nog geen halve vlugge jappie
Het is geen bom van koolhydraten, maar het grootste gedeelte van de banaan is water dat je ook goed kunt gebruiken.
Ik vind krentenbollen handiger meenemen, maar mocht je genoeg ruimte hebben, is er niets mis met een banaan.
B4AF0C5E-F45B-4B35-8878-EFD7C036D950.png
Niet zijken maar reiden !

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 29 aug 2022 12:56

Daar komt bij dat de banaan goedkoop is, én ook niet onbelangrijk hij groeit in zijn eigen verpakking. Er gaat niets boven de natuur. Of is dat alleen mijn motto?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 aug 2022 13:35

Er gaat zeker niet veel boven de natuur, maar een bananenschil doet er wel 2 jaar over om te verteren. Niet een natuurproduct die achteloos op straat dient te belanden.

Overigens zijn alle adviezen over het eten onderweg voor veel fietsers goed, maar het beste is om dit persoonlijk uit te proberen. En hou daarbij eerst eens max 60 gram koolhydraten aan. Dat is de hoeveelheid die je spijsvertering aan kan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 aug 2022 13:51

@Scottwilko Die waarschuwing is hier al vaak langs gekomen en waarom je iets op de weg zou gooien als er naast gras is, ontgaat mij ook. Maar ik kan je verzekeren dat de bananenschillen in Zuid Frankrijk binnen de kortste keren verdwenen zijn.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 29 aug 2022 13:56

Mag ik aannemen dat je zo een 6 uur gefietst hebt voor die 160km?
Dan zou je dus inderdaad zeker richting de 500-600gr koolhydraten kunnen eten. Als je rustig aan doet zal het met 300gr waarschijnlijk ook nog wel lukken.

Maar jouw lijstje komt uit op ongeveer 110gr.

Wat je beschrijft komt overeen met een hongerklop en dat strookt dan weer met de berekening hierboven.

Gewoon meer eten. En geen proteinereepjes, want die eiwitten ga je niet zoveel mee doen tijdens een rit.
Wat wel?
De lijst is lang maar dit is een goed begin:
Gedroogd fruit, reepjes met veel koolhydraten, peperkoek, mueslibollen zijn zeker voor een wat langere rit op zich prima (de zetmelen van mueslibollen/brood doen er wel wat langer over om in je bloed terecht te komen als glucose, maar iets eten dat een beetje 'substantie' heeft is ook wel eens lekker).
Dan natuurlijk wat meer suiker in je bidons. Bij de sportshops hebben ze vaak relatief goedkope carb poeders met een mix van snelle en langzame suikers, of voor een goedkope oplossing maak je zelf een mix van bijv 1kg maltodextrine, 1kg dextrose, 1kg fructose (ik doe er ook palatinose bij (moeilijk te krijgen), en mineralen/zouten en een flesje aromadruppels van de bakafdeling).

Als je onderweg ergens stopt van die ijskoffie, sap, colaatje of als je het goed kunt verteren chocomel, koek, chocola. En als je er echt voor gaat zitten taart met slagroom, pannekoeken met fruit of een ijscoupe. Bestel op een terrasje vooral de zoete gerechten als je nog een eind moet.

Als je flink aan het inspannen bent zijn al die 'ongezonde' suikers juist broodnodig.

Oh, en zo een dextro energy van 4 gram zet geen zoden aan de dijk. Of je moet de hele rol in een kwartiertje naar binnen werken.

Succes met je volgende monstertocht!
Laatst gewijzigd door richard84 op 29 aug 2022 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 29 aug 2022 14:04

scottwilko schreef: 29 aug 2022 13:35 hou daarbij eerst eens max 60 gram koolhydraten aan. Dat is de hoeveelheid die je spijsvertering aan kan.
Dat is de hoeveelheid dextrose/glucose die je lichaam aankan. Fructose (vruchtensuiker) wordt via een ander kanaal opgenomen dus kunnen de meeste mensen ongetraind 60gr + 30gr opnemen (dextrose + fructose).
Met training lijkt dat zelfs op te rekken tot ongeveer 120gram.
Of je dat ook tijdens een stevige rit lukt is dan weer wel een kwestie van uitproberen en trainen, dus om direct naar die 90 te gaan is inderdaad wel vragen om problemen. Is waarschijnlijk ook niet echt nodig tenzij je voortdurend flink doortrapt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 aug 2022 15:05

scottwilko schreef: 29 aug 2022 13:35 Er gaat zeker niet veel boven de natuur, maar een bananenschil doet er wel 2 jaar over om te verteren.

Dat verhaal was inmiddels ontkracht toch?
https://www.hansphilipsen.nl/index.php/ ... anaan.html
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2022 15:17

Er is natuurlijk ook niets mis met een banaan en eens dat er ook belangrijke andere stoffen inzitten.
Ik eet er elke dag een.

Naast dat ik met sporten geen fruit kan verdragen, zou ik het een onding vinden om mee te nemen.

Op te nemen suikers varieert wel per persoon. Ook in de jaren dat werd gedacht dat 60 de max is, deed ik al regelmatig 100.
Als ik puur voor prestatie rijd is dat voor mij de hoeveelheid per uur.

Maar begin eens met 60 en kijk hoe het gaat. probeer wat dingen, bij mij werken simpele dingen het beste.
Dus ontbijtkoek, sportrepen (geen musli). winegums zoek degene die je lekker vind en makkelijk verteert.
Bv blocks zijn iedeaal, 1x mee gereden, maar gewoon ontzettend duur voor lange ritten.

Persoonlijk vind ik bv powerbar shots echt wel prettig en de repen en drank ook.
Stukje zelfgemaakt bananen brood voor het eerste uurtje ook heerlijk. Gewoon het koopmans pak, vier bananen, eieren en klaar.

Plaats reactie