Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Relaas van een Hans Worst

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 26 aug 2022 17:44

Kreeg een kraak in mijn fiets alleen tijdens het trappen. Het bracket gecontroleerd, maar dat was niet de boosdoener. Ook geen speling in het balhoofd. Als ik tijdens het fietsen een vorkpoot vast hield was het gekraak een stuk doffer, maar ik voele het wel in mijn hand. Door de balhoofdlagers strakker te zetten leek het gekraak alleen maar toe te nemen. Mijn conclusie was dus dat het onderste lager niet goed meer was. Zaten er ook al 8 jaar in. Dus, ook voor reserve, twee setjes Ritchey wcs lagers besteld voor 66 euro. Na de operatie nog steeds die vervelende kraak!
Toen viel het kwartje pas: het moet de voorste sneldpanner zijn. En ja hoor, die stond niet strak. En wég kraak.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 aug 2022 17:57

Maar die nieuwe balhoofdlagers zitten er toch maar in :winkthumb: . Kan je geluk hebben dat het frame geen geintegreerde kabels door het balhoofd had.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 26 aug 2022 18:09

Nee, die heb ik niet Thestudent. Het is een makkie om mijn lagers te vervangen. De oude lagers zagen er nog nieuw uit, zelfs het vet wat ik er een beetje opgesmeerd had en in de cups destijds... Maar wat wil je: nat weer vermijder want dat is slecht voor m'n fiets.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 26 aug 2022 18:21

Het is dan wel een andere categorie fiets, maar hier een beetje hetzelfde. De dagelijkse fiets van m'n vrouw had ook een kraak tijdens het trappen. Stond op het punt naar de fietsenmaker te gaan omdat ik de kraak niet kon vinden. Had nog een setje pedalen (van de Action) liggen. Die erop gezet en wegkraak.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 aug 2022 19:42

Geen technisch verhaal, wel een Hans Worst episode :)
In mijn regio zijn op diverse plekken de tekst "ROY JANS = EPO" aangebracht. Al een tijdje geleden overigens.
Deze week had ik een ingeving! Van EPO kun je met gemak HERO maken :) de originele kladderaar zal in zijn ogen wrijven.
Op een rustig moment met spuitbus erheen, EPO veranderd in HERO. Helaas was de lak op voordat ik alles gedaan had.....next time.
Vandaag rij ik langs de plakkaten, heeft iemand anders de teksten zwart overgeschilderd :) :) behalve degene die ik aangepast heb.
Mijn dag was goed.
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 aug 2022 19:48

Roy Jans? waarover gaat die tekst nou weer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 28 aug 2022 20:26

Ramon? Die Belgiek Roy, heeft die géén epo gebruikt dan? Hoe dan ook een goede actie van je.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 aug 2022 20:52

thestudent schreef: 28 aug 2022 19:48 Roy Jans? waarover gaat die tekst nou weer.
Het enige dat ik er van kon achterhalen was een tweet. Roy Jans is een amateur wielrenner uit (dacht ik) Belgisch Limburg. Hij zou ineens of in sommige koersen beter gepresteerd hebben dan anders/voorheen. Dopingtest echter negatief. Iemand voelt zich geroepen om zijn eigen waarheid op straat te schilderen. En niet 1 kleine tekst hoor. Langs Albertkanaal bij Veldwezelt een keer of 4-5. Op de Bemelerberg diverse keren (daar is het al eens overgeschilderd en weggesleten).
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 aug 2022 20:53

Als ik t google vind ik al eens berichten over roy jans = epo uit 2016. Verder geen bewijs ofzo. Maar degene die dat schildert is dus nogal een volhouder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 aug 2022 20:56

henpaden schreef: 28 aug 2022 20:26 Ramon? Die Belgiek Roy, heeft die géén epo gebruikt dan?
Joh, geen idee. Ik ken Roy Jans niet, en kan er online ook heel weinig over vinden. Nu vind ik het redelijk duf om zoiets in de omtrek op straat te schilderen, vandaar een keer tegenactie.

Edit: nu ineens is er wel informatie, had er ook al lang niet meer naar gezocht.
https://www.google.com/amp/s/www.wieler ... nix/%3famp
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 aug 2022 21:33

Dat ie gestopt was wist ik. Maar de reden waarom van dit soort teksten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 28 aug 2022 22:41

thestudent schreef: 28 aug 2022 21:33 Dat ie gestopt was wist ik. Maar de reden waarom van dit soort teksten.
Dunno, don't ask me.
Het is een nogal duffe, ongefundeerde actie. Blij dat iemand het zwart overschilderd heeft. Denk vandaag, verf was nog te ruiken.
Dogma F

Plaats reactie