Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stekende pijn in het scrotum

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 26 aug 2022 08:57

Beste forummers,

Afgelopen week had ik na een fietstochtje van 50km behoorlijke steken in mijn linker teelbal. Ik heb de ervaring dat na een langere fietstocht mijn scrotum behoorlijk dicht tegen mijn lijf zit, en het soms even duurt voordat ‘de teelballen weer zakken’. Hierop ben ik de dag erna naar mijn huisarts gegaan om 9.45, die tot de volgende conclusie en doorverwijzing kwam :
-Reden : pijn linker scrotum vooral in linker teelbal na langdurig fietsen
-Objectief: KO epididymis erg gevoelig doch links veel erger dan rechts, geen zwelling teelbal verder normal
-Evaluatie: Erg mobiel testes, pijn bij fietsen 50 tot 80km om de 2 dagen

Diezelfde dag kon ik om 15.40 tereccht in een ziekenhuis voor een echo (lang leve de Belgische gezondheidszorg) alwaar de radioloog me wist te vertellen dat hij geen enkele abnormale zaken aantrof (vergroting, kanker, draaiing). Wel gaf hij aan dat mijn ballen groter dan gemiddeld zijn (dat is ergens logisch gezien mijn lengte van 2 meter).
De radioloog, zelf ook fietser, gaf als tip om eens geen strakke spendex aan te trekken. Zijt ge prof? Nee, dus dat aerodynamische voordeel dat een dergelijk strakke broek kan geven, geldt niet voor u. Probeer eens een losse MTB broek, eventueel met zeem. En wellicht toch een wat groter en comfortabeler zadel.

Voor mij persoonlijk maken die paar grammen qua gewicht niet veel uit, en of ik nu met 25 of met 27 gemiddeld door de Limburgse heuveltjes cruise, interesseert me eigenlijk ook weinig. Niet meer kunnen fietsen zou ik echter vreselijk vinden.

Zijn er hier mensen die mijn verhaal herkennen of ook dergelijke klachten ervaren, en zo ja, hoe zij hiermee zijn omgegaan? Welke zadels zijn er op de markt, welk soort (MTB) broekjes. Wellicht kan een zachter zadel de noodzaak van een zeem doen verdwijnen? Graag tips!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 aug 2022 09:13

Ik denk niet dat zonder zeem fietsen het gaat oplossen. Ik zou eerder kijken naar het zadel. Heb je nu een uitsparing? Ishet zadel wel breed genoeg? Heb je een zadel met lange of korte neus etc. Een zadel is heel persoonlijk en moet je uitproberen. Futurumshop en Mantel geven de mogelijkheid tot 30 dagen testen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 26 aug 2022 09:23

Helemaal eens met JPAR.
En er zijn ook genoeg fietsenwinkels waar je een zadel kan laten 'aanmeten'.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 26 aug 2022 09:50

De oplossing zal waarschijnlijk niet met een andere broek gevonden worden. (Of je fietst met enkele maten te klein 😉)
Ik zou voor zadeldrukmeting gaan.
En dan op zoek naar passend zadel.
Testzadels zijn daarbij gemakkelijk.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 aug 2022 10:03

Het probleem kan vele oorzaken hebben. Waaronder zadel en kleding.
Uitstralende pijn in de schaamsteek kan als oorzaak een spierprobleem hebben. Daar kan heeft de arts geen verstand van. Je moet er voor bij de fysio zijn.
hun fietsen.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 26 aug 2022 10:04

Naast het zadel zelf (breedte, lengte, uitsparing ...) kan het probleem ook te maken hebben met de zadelhoogte en de zadelhoek...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 aug 2022 11:03

Gelukkig heeft de medische stand er geen gras over laten groeien. Geen teelbalkanker dus, gelukkig meer (been there, done that).
Verder lijkt het mij ook geen probleem dat in de strak zittende broek zijn oorzaak vindt. Zadel is veel waarschijnlijker de oorzaak. ISM zadels hebben hier oplossingen voor, kun je 30 dagen proberen.
Dogma F

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 26 aug 2022 11:32

Alvast bedankt voor alle hulpzame reactie's. Ik fiets inmiddels al 4 jaar met een Specialized Evo Comp zadel 168mm (2de inmiddels) en dit ging eigenliijk altijd pijnloos.
specialized-romin-evo-comp-gel-zadel.jpg
Ook bij ritten langer dan 6 uur. Het heeft een soort uitsparing, maar dus geen korte neus.
Ik zou inderdaad kunnen proberen de neus een paar graden naar beneden te kantelen. Ik twijfel of ik te strakke kleding gebruik...de pijn die zich dinsdag ineens aandiende, kwam juist toen ik weer een ietwat te ruime Craft broek droeg, terwijl ik de laatste weken in een strakkere Kalas broek reed.
Waar (Belgie en NL) kan ik zo'n zadeldrukmeting laten uitvoeren? Ik kan dit natuurlijk ook zelf opzoeken, maar wellicht zijn er mensen met goede ervaringen in de buurt?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 aug 2022 11:37

pedaalkracht kan ik iedereen aanraden ;)

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 26 aug 2022 12:44

Vervelende blessure, maar gelukkig dat er uit het medische onderzoek geen ernstige afwijkingen aan het licht zijn gekomen.

Ik zou in jouw geval zeker een goede dynamische bikefitting met zadeldrukmeting laten doen. Heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Kost een paar honderd euro, maar waarschijnlijk heb je daarma wel in één keer de oorzaak van de problemen aangepakt. Een andere optie is natuurlijk om zelf een paar maanden aan te klungelen met zadels, zadelhoogte, broekjes, zitdiepte enz, en wellicht heb je dan vroeg of laat de problemen ook opgelost 😉

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 26 aug 2022 13:49

Boslim schreef: 26 aug 2022 11:32 Waar (Belgie en NL) kan ik zo'n zadeldrukmeting laten uitvoeren? Ik kan dit natuurlijk ook zelf opzoeken, maar wellicht zijn er mensen met goede ervaringen in de buurt?
Google eens op Gebiomized.
Verspreid over het land zijn er centra waar dit systeem wordt gebruikt.
Zelf positieve ervaring bij Wielerwheels. Waarschijnlijk niet bepaald jouw regio.
https://www.wielerwheels.be/

Plaats reactie