Zelf rij ik met 11-28 cassette in combinatie met 52/36.
Op buitenblad, op het +/- vlakke zijn 17 en 19 fijne versnellingen. Bij wind tegen of een korte helling schakel ik even naar de 21 ipv meteen naar binnenblad. Ketting ligt dan wat schuiner, maar nog steeds 3 kransjes over.
Over 34 of 36 in de Ardennen zou ik me niet al te veel zorgen maken.
50/34 of 52/36?
Ik vind het lastig om te zeggen wat voor TS werkt omdat ik hem niet goed ken. Stel hij fietst altijd solo en gemiddeld vaak 29-30 met kruissnelheden van 33-35 dan is 46-30 met 11-26 cassette (geen idee of TS 12 speed heeft) prima.
Maar als hij ook wel eens met een sneller groepje meegaat waarbij er harder wordt doorgereden op stukken waar het wat afloopt of voor de wind etc, dan kom je met 46 te kort. Mijn winterfiets heeft bijvoorbeeld 48/39 en dat werkt op het vlakke gewoon prima. Maar laatst deed ik een (solo) ritje met 36 gemiddeld en rij ik hele stukken tussen de 45 en 50kmh (voor de wind uiteraard), dan maak ik wel echt gebruik van mijn 52 voor.
Het hangt dus echt af wat voor fietser TS is.
Op de vlakke weg met snelheden rond of iets boven de 30 kunt je toch gewoon op het grote blad blijven? Waarom zou je nog switchen naar het binnenblad? Als je voor shimano kiest en het het bergop rond krijgt is 52-36 icm een 14-28 cassette wellicht een optie? Kun je op het vlakke op het grote blad blijven en met de 17-18-19-20-21 range alle snelheden rond de 30 afdekken met een ketting redelijk in het midden en bergop vergelijkbaar met wat je nu hebt. Tenzij je ruim boven de 45 per/uur wil fietsen is 50-34 dan wellicht ook nog een overweging als je bergop toch wat lichter wil fietsen.
Mij lijkt ook dat kruissnelheden van rond de 30km/h en hoger goed te behappen zijn op het grote voorblad; de ketting moet echt niet altijd mooi in het midden liggen. 50-34 lijkt me voor TS juist ideaal. Bij 50x22 (zijn derde grootste kransje indien 12-27 cassette ) rijd je nog maar 25km/h aan 90rpm als ik het goed bereken.
Met een 52-36 kom je nog sneller in het 'twijfelgebied'.
Met een 52-36 kom je nog sneller in het 'twijfelgebied'.
Voilà, zo is dat helemaal, heb ik hier ook al gezegd. Maar eerst moesten er nog wel vier/vijf pagina's vol geraken.raven14 schreef: ↑24 aug 2022 10:58 Mij lijkt ook dat kruissnelheden van rond de 30km/h en hoger goed te behappen zijn op het grote voorblad; de ketting moet echt niet altijd mooi in het midden liggen. 50-34 lijkt me voor TS juist ideaal. Bij 50x22 (zijn derde grootste kransje indien 12-27 cassette ) rijd je nog maar 25km/h aan 90rpm als ik het goed bereken.
Met een 52-36 kom je nog sneller in het 'twijfelgebied'.
Ik zou dan juist voor 50-36 kiezen. Dan kan je langer door op het binnenblad, dan met 34 en je kan eerder opschakelen naar 50 ipv 52. Ook kan je later terugschakelen naar 36 dan als je 52 hebt.raven14 schreef: ↑24 aug 2022 10:58 Mij lijkt ook dat kruissnelheden van rond de 30km/h en hoger goed te behappen zijn op het grote voorblad; de ketting moet echt niet altijd mooi in het midden liggen. 50-34 lijkt me voor TS juist ideaal. Bij 50x22 (zijn derde grootste kransje indien 12-27 cassette ) rijd je nog maar 25km/h aan 90rpm als ik het goed bereken.
Met een 52-36 kom je nog sneller in het 'twijfelgebied'.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat hangt dan weer af van je snelheid en trapfrequentie .
Je kunt ook uitgaan van een 39 binnenblad en daar, zeker de wintermaanden met lagere snelheden, zoveel mogelijk op rijden. Want met slijtage is een binnenblad veel goedkoper om te vervangen.
Ga je de bergen in, zet je die 34 er weer op.
Maar TS woont in Limburg, heeft regelmatig heuvelritten. Dus ja, dan is die 36 wel prima.
Of inderdaad een 48/35 combi.., of zelfs een 46/30 combi ofzo.
Dan ga je dus op het vlakke wel vrijwel altijd buitenblad zitten rijden.
Vraag is dan vooral tot welke snelheid je wilt kunnen bijtrappen. En of je bijv dan prima 115 of 120 rpm kunt doen. Of dat je meer van het type stoempen met een cadans van 80 bent :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Mooie van een forum toch, lekker wat meningen van verschillende mensen lezen en delen. Als we allemaal zo kort van stof waren geweest, was er hier niet veel aan.jakkel schreef: ↑24 aug 2022 12:18Voilà, zo is dat helemaal, heb ik hier ook al gezegd. Maar eerst moesten er nog wel vier/vijf pagina's vol geraken.raven14 schreef: ↑24 aug 2022 10:58 Mij lijkt ook dat kruissnelheden van rond de 30km/h en hoger goed te behappen zijn op het grote voorblad; de ketting moet echt niet altijd mooi in het midden liggen. 50-34 lijkt me voor TS juist ideaal. Bij 50x22 (zijn derde grootste kransje indien 12-27 cassette ) rijd je nog maar 25km/h aan 90rpm als ik het goed bereken.
Met een 52-36 kom je nog sneller in het 'twijfelgebied'.
Dat is heel mooi aan een forum, maar aan de snelheden die de TS rijdt in combinatie met z'n gemiddelde cadans heeft hij dat kleine blad helemaal niet nodig. Waarom dan oeverloos doordrammen over een 34, 36, 39, of ik weet nog niet wat voor een kleine blad. Dat hij het gewoon laat zoals het is. Die 50 is ideaal en die 34 kan hij gebruiken als het omhoog gaat.