Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

50/34 of 52/36?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9411
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2022 13:17

jackflash schreef: 22 aug 2022 22:37
walters schreef: 22 aug 2022 21:56 Rij al ruim 10 jaar 50/39. Je kunt de 34 vervangen door een 39, schakelen gaat uitstekend. Dit geldt zowel voor campa als shimano.
39 lijkt me voor mij geen goede optie. Ik twijfel tussen 30 en 34 zoals ik in mijn post heb aangegeven.
Dat is de enige goede optie. Met een andere cassette houd je exact hetzelfde probleem.
(tenzij je zuid limburg woont of daar vaak rijd.)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 23 aug 2022 14:17

MarkVeenstra schreef: 22 aug 2022 22:04 En misschien iets out of the box, maar een 46 of 48 als grootste voor?

Bijv 46/30, en dan achter 11-25 oid.. Heb je ook de kleine stapjes, heb je je verzetten voor de heuvels, en op 't vlakke zit je standaard op je buitenbad.
Inderdaad, Mark. Weliswaar is het geen (direct) antwoord op de initiële TS-vraag, maar meer om toch enig idee te geven van zo'n alternatieve set-up. Met een 46-30 crankstel en een 11-26 cassette (12-speed) worden genoemde problemen namelijk wel ondervangen...
  • Bij vlakke ritten met een gemiddelde rond 30 km/u? Met een cadans van 90rpm rijd je op het buitenblad met 46x19 t/m 46x15 tussen de 27 en 35 km/u. Telkens schakelen van het ene naar het andere voorblad is dus niet nodig. Bijkomstig voordeel is dat de ketting niet scheef ligt.
  • Voorts is de lichtste versnelling van deze set-up (30x26) lichter dan van de huidige set-up (34x27), terwijl de zwaarste versnellingen nagenoeg overeenkomen (46x11 versus 50x12).
  • Zie grafieken van de alternatieve set-up.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 aug 2022 14:18

SqueeZer schreef: 23 aug 2022 10:20 50/34 hier en ik denk dat de meeste toeristen onder ons als ze eerlijk zijn tegen zichzelf daar het beste mee gedient zijn.
Inderdaad. Ik rijd al jaren 50/34, ik moet niks anders meer hebben. Als wielertoerist kom je in combinatie met een 11-30/32 cassette overal toe. Enkel de ontbrekende 18t krans mis ik wel wat.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3878
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 23 aug 2022 14:33

jakkel schreef: 23 aug 2022 14:18
SqueeZer schreef: 23 aug 2022 10:20 50/34 hier en ik denk dat de meeste toeristen onder ons als ze eerlijk zijn tegen zichzelf daar het beste mee gedient zijn.
Inderdaad. Ik rijd al jaren 50/34, ik moet niks anders meer hebben. Als wielertoerist kom je in combinatie met een 11-30/32 cassette overal toe. Enkel de ontbrekende 18t krans mis ik wel wat.
De vraag van TS gaat niet of hij met 34 en 30-32 achter overal boven komt. Hij vraagt naar een oplossing voor de snelheid 33-35 waar hij precies tussen de 34/50 invalt.

Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 23 aug 2022 14:41

NuitKor schreef: 23 aug 2022 11:18
SqueeZer schreef: 23 aug 2022 10:20
Als je goed leest wat het "probleem" van TS is een 50/34 gewoon niet perfect voor hem. Als je 33kmh rijdt (wat niet zo gek is op het vlakke) dan zit je met de 34 al richting de 12 (erg schuin). Schakelt hij op naar de 50, dan zit hij achter weer op de 19, ook weer schuin en de 11-25 heeft geen 18, dus val je daar ook er net tussen in.
Exact! Goed omschreven. Ik heb geen enkel probleem berg op, zelfs met een 23 achter (34 voor) kom ik in Limburg nog alle hellingen op. Het gaat me om de lastigere vlakke stukken met tegenwind, of vals platte delen. Ik kom daar met de 50 voor niet goed weg (of de ketting moet heel schuin liggen). Ik denk dat ik met een 36 voor (en evt 28 of 30 achter) me goed kan redden in de Ardennen en wellicht zelfs hooggebergte. Maar ik rij daar hooguit eens per 3 jaar.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 23 aug 2022 14:43

wasbeer2006 schreef: 23 aug 2022 13:17
jackflash schreef: 22 aug 2022 22:37
walters schreef: 22 aug 2022 21:56 Rij al ruim 10 jaar 50/39. Je kunt de 34 vervangen door een 39, schakelen gaat uitstekend. Dit geldt zowel voor campa als shimano.
39 lijkt me voor mij geen goede optie. Ik twijfel tussen 30 en 34 zoals ik in mijn post heb aangegeven.
Dat is de enige goede optie. Met een andere cassette houd je exact hetzelfde probleem.
(tenzij je zuid limburg woont of daar vaak rijd.)
Ik woon in zuid-Limburg en dan is 39 me net wat te gortig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9411
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2022 14:51

NuitKor schreef: 23 aug 2022 14:33
Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.
Eigenlijk ben ik dat wel een beetje met je eens.......
Al voeg ik er aan toe dat ik ook 34/32 in de bergen en Limburg nodig heb. Nouja die 32 vind ik dan wel lekker om niet overal voluit te gaan.

Maar de TS heeft waarschijnlijk een hele lage trapfrenquentie als ie in limburg met een 23 aankan.
Opzich is dat wel lekker voor die gebieden.

Ik denk nogsteeds dat de TS met minimaal een 36 en liever 38 of 39 voor het beste af is. Je komt met een 23 boven. Ik vind het knap :winkthumb:
Maar 33 met 50/19 is heel normaal en dan ligt die ketting echt niet zo schuin.

marsman
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 aug 2022 14:53

Ik heb dezelfde keuze moeten maken (overstap van een Cervelo met compact naar een Canyon met standaard 52/36 crank).

Als je niet wilt sleutelen en overal boven wilt komen > 50/34 met een 11-34. Maar het probleem wat je hebt (regelmatig schakelen van de 50 naar de 34 op het vlakke) blijf je houden. Mijn ervaring is dat je dat met een 52/36 ook hebt.

Ik durf te stellen dat een 30 binnenblad voor Nederland onbruikbaar is. Die gebruik je alleen bij het klimmen, op het vlakke nagenoeg nooit. Dan moet je de rest op het grote blad doen, wat leidt tot een schuine kettinglijn.

Ik heb uiteindelijk de 36 voor een 39 vervangen. Voor mij is de optimale oplossing > 52/39 met een 11-23 cassette voor het vlakke. Super fijnmazig schakelen. In de heuvels/bergen vervang ik de 39 weer voor de 36 en achter kom ik overal boven met een 11-30 cassette.

Het voordeel is dat ik bij het wisselen alleen de achterderrie iets moet bijstellen op de grotere cassette. Voorderrie heeft geen aanpassing nodig. In 10 min is alles gewisseld. Ik heb voor beide setup een aparte ketting.

Ik rij 11-speed btw.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 aug 2022 15:14

NuitKor schreef: 23 aug 2022 14:33 De vraag van TS gaat niet of hij met 34 en 30-32 achter overal boven komt. Hij vraagt naar een oplossing voor de snelheid 33-35 waar hij precies tussen de 34/50 invalt.

Bovendien weet ik niet of het nou zo'n goede ontwikkeling is dat er alsmaar kleinere verzetten komen zodat iedereen op elke col boven komt. Het had ook wel wat heroïsch als je ergens voor moest trainen of zorgen dat je goed op gewicht blijft om ook met bijv 36-28 overal boven te komen.
Ik gaf gewoon mee dat je er niet enkel overal mee boven geraakt, ook dat je er snel genoeg mee op het vlakke kunt. En die lichte verzetten met bijhorende hogere cadans, dat is nu eenmaal een positieve tendens, zeker naar het voorkomen van blessures toe.

En 30/31 rijden gaat perfect met een 50/19, dan zit je al boven de 90 cadans. Ketting ligt dan nog niet overdreven schuin.

SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

SqueeZer 23 aug 2022 15:53

In beginpost sprak TS nog over 29 a 30 km per uur gemiddeld op het vlakke, ik herken alleszins het probleem niet van een te schuine kettinglijn met mijn 50/34 dan.

Ik ervaar in ieder geval niet zo heel veel verschil op het vlakke rond dezelfde snelheid als de TS dan tussen mijn 50/34 en mijn 52/36 fiets, ja met die laatste zal ik mogelijk iets later schakelen, maar dan een pagina verder is het al 33 km a 35 km / uur en dan zit je toch al met zekerheid op de 50 denk ik dan?


En dat sommige mensen het heroïsch vinden van een heel jaar te moeten trainen om op gewicht te blijven of een col op te raken kan ik verstaan .. maar als jullie dat willen houd niks jullie tegen om het nog altijd met dat extra zware verzet te doen toch?

Sommige mensen hebben het liever iets comfortabeler en zien liever iets minder af en willen plezier aan het fietsen of een bepaald uitzicht beleven .. en halen minder uit dat heroïsch afzien.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3878
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 23 aug 2022 16:09

SqueeZer schreef: 23 aug 2022 15:53 In beginpost sprak TS nog over 29 a 30 km per uur gemiddeld op het vlakke, ik herken alleszins het probleem niet van een te schuine kettinglijn met mijn 50/34 dan.

Ik ervaar in ieder geval niet zo heel veel verschil op het vlakke rond dezelfde snelheid als de TS dan tussen mijn 50/34 en mijn 52/36 fiets, ja met die laatste zal ik mogelijk iets later schakelen, maar dan een pagina verder is het al 33 km a 35 km / uur en dan zit je toch al met zekerheid op de 50 denk ik dan?


En dat sommige mensen het heroïsch vinden van een heel jaar te moeten trainen om op gewicht te blijven of een col op te raken kan ik verstaan .. maar als jullie dat willen houd niks jullie tegen om het nog altijd met dat extra zware verzet te doen toch?

Sommige mensen hebben het liever iets comfortabeler en zien liever iets minder af en willen plezier aan het fietsen of een bepaald uitzicht beleven .. en halen minder uit dat heroïsch afzien.
Toen mijn vrouw de Ventoux opreed waren er heel wat mamils die regelmatig even moesten stoppen om bij te komen. Geloof mij die waren ook heroïsch aan het afzien :D

Maar versta mij niet verkeerd, ik vind het belangrijker dat je een juist verzet rijdt wat past bij je snelheid en cadans. Beter dan stoempend omhoog, maar het haalt de charme wat van grote cols af als iedereen boven kan komen. Maar goed dit is een hele andere discussie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 7008
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 aug 2022 16:37

Ach, ik kom niet overal boven. Daar gebruiken tegenwoordig veel mensen een e-bike voor. Zo eentje die op een racer lijkt.

Plaats reactie