Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

50/34 of 52/36?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 aug 2022 23:42

Ik had 50/34 (10 speed). Alleen in Limburg en de Ardennen gebruikte ik de 34. Op Sloten en op snelle groepsritten met wind, kwam ik met 50-11 wel eens tekort. Ik heb nu 52/36 (11). Op mijn volgende fiets ga ik ws weer voor 50/34. (12) Ik rijd nu veel meer dan vroeger in de Ardennen. En zeker op lange ritten vind ik het fijn om op souplesse te blijven klimmen. En rijd zelden nog op Sloten. Kortom: het hangt af van je manier van rijden, je gewicht (lichte mensen rijden met 53/39 makkelijk in de Ardennen), waar je rijdt en uiteraard hoe fit je bent.

Knooierd
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 feb 2021 13:20

Knooierd 23 aug 2022 08:09

Lijkt mij geheel persoonlijke keuze. Met 36-14 / 36-13 kun je ook op souplesse rond een kruissnelheid van 30 km/u lekker rijden. Verder zit je dan met 36-30 lichter dan met je huidige verzet van 34-27.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 aug 2022 08:29

ALs heen en weer schakelen tussen groot en klein de issue is, probeer dan eens een cassette waarbij de kransjes zoveel mogelijk met 1 tandje oplopen en ook nog een bergtandje heeft, zoals een 14-28. Beetje out of the box, want geen 11/12/13, maar die worden bij mij toch eigenlijk nooit vies en ik rijd vergelijkbare snelheden en cadans als jij. Het levert ook een keurige kettinglijn op bij alle veel gebruikte tandjes. Tot 2-3% rij je dan uitsluitend op het grote blad voor.

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 23 aug 2022 08:35

Voor mij was de oplossing om de 34 te veranderen naar een 36, rijd nu rond met 50-36 vooraan. Op vakantie in de bergen gaat de 36 eraf en de 34 er terug op.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2022 08:45

Ik zou altijd voor 50-34 kiezen. Dan kun je een 36 plaatsen als je dat wilt, maar hoef je niet die grote 52 rond te draaien.
Snap ook niet dat bijv Canyon standaard op hun Shimano-fietsen 52-36 monteert, de meeste mensen zijn veel beter gebaad bij 50-34.
Less is bore

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 aug 2022 08:46

Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2022 08:52

alien schreef: 23 aug 2022 08:46 http://www.ritzelrechner.de/
Onvolprezen tooltje :winkthumb:
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 aug 2022 08:53

Als ik het probleem zo lees zit het hem vooral in het moment dat je net tussen de 34/12 valt of 52 en achter ketting meer naar links van de cassette. Dus je valt er wat tussen in. Ik zou dit oplossen met een 36/50 vooraan en eventueel een cassette met 30 achter. Je schrijft dat je bergop alles op de 23/25 doet, dus 34x25.

Je lichtste is nu 2.85m per omwenteling (34x25)
Doe je niks aan de cassette dan gaat dat naar 3.01m per omwenteling (36x25)
Stel je koopt een cassette met 30 dan wordt dat 2.37m per omwenteling (36x30) een stuk lichter dan je nu hebt.
Je kan ook kiezen voor een 11-28 cassette dan ga je naar 2.54m per omwenteling (36x28). Je krijgt dan kleinere tussenstapjes en kan overal weer bergop en ook het stuk als je 30-33kmh fietst is opgelost met de 36.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 23 aug 2022 10:20

50/34 hier en ik denk dat de meeste toeristen onder ons als ze eerlijk zijn tegen zichzelf daar het beste mee gedient zijn.
Enkel op mijn Ridley 52/36 jammer genoeg, eens de bladen versleten raken word dit direct ook een 50/34.

Ik overweeg zelfs om naar de toekomst toe op mijn dagelijkse fiets (C3) nog lichter te gaan richting een GRX groupset met 48/31 of 46/30 te gaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 aug 2022 11:18

SqueeZer schreef: 23 aug 2022 10:20 50/34 hier en ik denk dat de meeste toeristen onder ons als ze eerlijk zijn tegen zichzelf daar het beste mee gedient zijn.
Enkel op mijn Ridley 52/36 jammer genoeg, eens de bladen versleten raken word dit direct ook een 50/34.

Ik overweeg zelfs om naar de toekomst toe op mijn dagelijkse fiets (C3) nog lichter te gaan richting een GRX groupset met 48/31 of 46/30 te gaan.
Als je goed leest wat het "probleem" van TS is een 50/34 gewoon niet perfect voor hem. Als je 33kmh rijdt (wat niet zo gek is op het vlakke) dan zit je met de 34 al richting de 12 (erg schuin). Schakelt hij op naar de 50, dan zit hij achter weer op de 19, ook weer schuin en de 11-25 heeft geen 18, dus val je daar ook er net tussen in.

Ik begrijp precies wat TS bedoelt want in het verleden reed ik in de bergen op een 34 en als ik dan bij thuiskomst de boel nog niet had omgebouwd naar een 39, had ik precies hetzelfde. Tegenwoordig rij ik in de bergen met 36 en heb ik dat probleem minder, maar bij thuiskomst gaat direct de 39 er weer op.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2022 12:34

Ik heb op mijn AXS fiets zelfs een 35-48 zitten. Heerlijke combi, ga nooit meer terug naar 52-36.
Nu bij Sram alleen de 10 vervangen voor een 18.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2022 13:15

Ja........ en 12/25 (12 speed, met de 20 erbij ) zou ideaal zijn met bv inderdaad 48/35.
Dan rijden we hier in de polder in princiepe 1x naar je kleine blad hoef je dan niet.

Maargoed de 18 verdwijnt al, laat staan dat de 20 erbij komt.

Plaats reactie