Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling achterwiel

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 aug 2022 19:46

Maatwielen schreef: 22 aug 2022 18:32
Schrijnie schreef: 22 aug 2022 16:13 Ja ben ik inmiddels ook achter. Jammer genoeg kreeg ik tijdens het kopen te horen dat het prima wielen zijn (nog extra naar gevraagd) echter toen er problemen ontstonden kreeg ik te horen “Het zijn wielen mijnheer maar daar is ook alles mee gezegd”.
Het is geen lagerprobleem. Er slijt iets in waardoor er speling ontstaat. En dan moet je zo'n hele as-body-unit kopen om het op te lossen. Gewoon slecht, goedkoop spul. Vision wist dat van tevoren natuurlijk al. Waarom bieden ze anders die complete units aan?

https://www.mantel.com/vision-acc-body? ... 69EALw_wcB
Dat Vision in tegenstelling tot andere fabrikanten een complete as-body aanbiedt in plaats van alleen een body wil m.i. niet zeggen dat het slecht en goedkoop spul is.

Als ik deze video bekijk is het een naaf zoals zo vele naven en is er m.i. niets bijzonders aan. Tenslotte is een naaf niets meer dan een rond stuk aluminium waar aan beide kanten een industrie lager is past waardoor heen een as met daarop een body kan worden gemonteerd. De kwaliteit van de naaf wordt bepaald door het soort/sterkte van het aluminium, de industrielagers, de as, het aangrijp mechanisme en de afdichting naar de body. Slijtage zal hoofdzakelijk in de lagers voorkomen met als oorzaak vocht/water van buiten af zoals ik al eerder heb uitgelegd. Het is dus juist het laatste wat je moet zien te voorkomen en wat hij in deze video helaas NIET uitlegt.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 22 aug 2022 21:07

Orlok schreef: 22 aug 2022 19:46
Maatwielen schreef: 22 aug 2022 18:32
Schrijnie schreef: 22 aug 2022 16:13 Ja ben ik inmiddels ook achter. Jammer genoeg kreeg ik tijdens het kopen te horen dat het prima wielen zijn (nog extra naar gevraagd) echter toen er problemen ontstonden kreeg ik te horen “Het zijn wielen mijnheer maar daar is ook alles mee gezegd”.
Het is geen lagerprobleem. Er slijt iets in waardoor er speling ontstaat. En dan moet je zo'n hele as-body-unit kopen om het op te lossen. Gewoon slecht, goedkoop spul. Vision wist dat van tevoren natuurlijk al. Waarom bieden ze anders die complete units aan?

https://www.mantel.com/vision-acc-body? ... 69EALw_wcB
Dat Vision in tegenstelling tot andere fabrikanten een complete as-body aanbiedt in plaats van alleen een body wil m.i. niet zeggen dat het slecht en goedkoop spul is.
Dat klopt, maar het is een teken aan de wand. Dat naafontwerp deugt gewoon niet. Niet duurzaam.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 25 aug 2022 11:50

hoi allemaal, ik heb dezelfde wielen, en heb ook helaas een stuk sneller dan ik wilde bij de FM de lagers moeten laten vervangen.
Vorige winter helaas 2x. Sinds het voorjaar gaat het gelukkig nog goed en rij ik zonder problemen rond.
Ik leer graag van jullie wat ik kan doen om deze winter dit te voorkomen.
Scheelt toch een hoop geld.. De lagers zijn niet het probleem, maar de manuren van de FM wel... en ik heb zelf geen lagerpers.
Achteraf had ik liever andere wielen gekocht maar dat kan ik helaas niet meer terugdraaien. Misschien dat ik eens op marktplaats moet rondkijken naar een tweedehands swiss 350 naaf wielen.

Maar voor nu:
Zo te zien dus de end caps eraf halen, de lagers laten zitten, maar daar laten we zeggen elke maand wat grease (montagevet) opdoen?
of is gewone montagevet niet voldoende en kan ik beter iets anders kopen? Bijvoorbeeld speciale lagervet?

Sterkte topicstarter! Ik deel je gevoel van frustratie omtrent deze wielen.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 26 aug 2022 12:33

esmeew schreef: 25 aug 2022 11:50 hoi allemaal, ik heb dezelfde wielen, en heb ook helaas een stuk sneller dan ik wilde bij de FM de lagers moeten laten vervangen.
Vorige winter helaas 2x. Sinds het voorjaar gaat het gelukkig nog goed en rij ik zonder problemen rond.
Ik leer graag van jullie wat ik kan doen om deze winter dit te voorkomen.
Scheelt toch een hoop geld.. De lagers zijn niet het probleem, maar de manuren van de FM wel... en ik heb zelf geen lagerpers.
Achteraf had ik liever andere wielen gekocht maar dat kan ik helaas niet meer terugdraaien. Misschien dat ik eens op marktplaats moet rondkijken naar een tweedehands swiss 350 naaf wielen.

Maar voor nu:
Zo te zien dus de end caps eraf halen, de lagers laten zitten, maar daar laten we zeggen elke maand wat grease (montagevet) opdoen?
of is gewone montagevet niet voldoende en kan ik beter iets anders kopen? Bijvoorbeeld speciale lagervet?

Sterkte topicstarter! Ik deel je gevoel van frustratie omtrent deze wielen.
Afstellen van de naaf is ook tamelijk lastig. Verkopen die wielen en 350-naven nemen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 aug 2022 13:04

Schrijnie schreef: 22 aug 2022 15:40 OK Eindconclusie is dus dat de speling geen kwaad kan en deze wielen van Vision gevoelig zijn voor lagerslijtage. Ik zal ze vaker dienen te controleren en preventief invetten met marinevet, dat kan ik hier in de buurt wel krijgen.

Eventueel plaats ik mijn oude wielen in de fiets mocht het weer gaan kraken, daar heb ik zo'n 12000 km mee gefietst zonder problemen en zonder speling, je zou haast spijt krijgen dat je een nieuwe fiets hebt gekocht :p

Bijkomend voordeel is wel dat ik op deze manier steeds beter begrijp hoe mijn fiets in elkaar steekt en ik bijna een volleerd fietsenmaker ben geworden :)

Iedereen bedankt voor de replies, ik ben weer een stukje wijzer geworden!
Zoals al aangegeven door anderen kan een klein beetje speling geen kwaad. Zolang het niet kraakt gewoon door fietsen. Gaan ze nu weer kraken dan zou ik toch gewoon eens nieuwe kopen. 13000 km is ook weer niet helemaal niets. Het zijn wielen van rond de Eur 200 toch ? Zonde maar, het is ook weer niet zo dat ze zo goed als nieuw zijn. Wat heeft je nieuwe fiets totaal gekost? Als je dan steeds frustratie hebt en een hoop gedoe zou ik na 13000 km gewoon maar eens nieuwe kopen. Andere dan wel te verstaan.

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 26 aug 2022 13:26

In totaal heeft de fiets 2700 € gekost, 2,5 jaar geleden gekocht, April 2020. Wielset was 239 €.

Ik ga de bonus dit jaar besteden aan een paar nieuwe wielen, ben me al aan het oriënteren.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb me er al bij neergelegd :)

Plaats reactie