Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling achterwiel

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 22 aug 2022 12:44

Beste,

Ik heb een probleem met mijn achterwiel. Het betreft een wielset Vision Team 35 Comp SL. Ik zal even de geschiedenis beschrijven;

Nieuwe fiets gekocht in April 2020 met deze wielset.

In Juli 2020 begon het wiel, na een rit door de regen, een raar geluid te maken. Dit gebeurde nadat ik een aantal km gefietst had, een km of 10. Het klonk als kloink kloink maar ook een soort getik was hoorbaar. Ik had op dat moment zo'n 2300 km gefietst met deze wielset.

01 Augustus 2020 heb ik de fiets naar de verkoper gebracht en deze heeft het wiel nagekeken en zou hij het probleem hebben verholpen.

12 Augustus 2020 Kreeg ik echter weer last van hetzelfde euvel en constateerde ik tevens een speling op het achterwiel. Ik heb het achterwiel eruit gehaald, op de as zelf zat geen speling. Als het wiel gemonteerd was kon ik wel de speling voelen. Fiets wederom naar de verkoper gebracht, deze heeft toen de lagers vervangen en daarmee zou het volgens hem verholpen moeten zijn.

01 September 2020 Had ik weer tijd om te fietsen en de wielen uit te proberen en tot mijn verbazing was de speling nog steeds aanwezig en tikte en kraakte mijn wiel als nooit tevoren. Hierop weer contact gezocht met de verkoper en afgesproken dat ik de fiets weer zou komen brengen, voor de derde keer.

05 September 2020 De fiets weer ingeleverd bij de verkoper, er werd toen besloten dat het achterwiel opgestuurd zou worden naar Vision zodat zij er naar konden kijken.

17 September 2020 Nog altijd niks gehoord dus een mailtje gestuurd naar de verkoper, 18 September 2020 kreeg ik bericht dat het wiel terug was van Vision en dat ze de body hadden gesmeerd en verder niks hebben geconstateerd, lichte speling zou volgens Vision normaal zijn (wat ik betwijfel, mijn oude fiets heeft nog nooit speling gehad).

19 September 2020 heb ik de fiets weer opgehaald, op dit punt was ik dusdanig teleurgesteld van de werkwijze van de verkoper (er zijn nog wat andere dingetjes voorgevallen waardoor ik mij niet prettig behandeld voelde) en heb ik besloten hier niet meer naartoe te gaan. Hier is mijn mailverkeer met hun dan ook gestopt, van het verdere verloop heb ik geen exacte datums meer genoteerd.

Ik heb dus een tijdje met de speling rond gereden tot ik in de winter een aanbieding zag van de lokale fietsenmaker mbt een winterbeurt. Ik heb de fiets weggebracht voor deze beurt en aangegeven dat er speling in het achterwiel zat waarop de lagers nogmaals vervangen zijn. Dit heeft ergens in 2021 plaatsgevonden. Als snel constateerde ik weer speling in het achterwiel echter ik was het zo zat om telkens de fiets weg te moeten brengen met alle kosten die hiermee gemoeid zijn dat ik besloten heb er dan maar mee te blijven rijden zolang het niet erger zou worden.

Begin deze maand, Augustus 2022 kraakte mijn fiets erger dusdanig dat ik deze toch weer weg heb gebracht en zijn de lagers in het achterwiel en bracket vervangen. Fiets heeft nu 12.780 km op de teller staan, vervanging van de bracket lagers kan ik wel mee leven.

Gisteren 21 Augustus 2022 weer wezen fietsen, tocht gemaakt van 95 km. Bij thuiskomst het achterwiel nogmaals gecontroleerd en wat blijkt, weer speling. Om moedeloos van te worden. Ik ben bang dat ik weer binnen niet al te lange tijd te maken ga krijgen met kraken en/of andere geluiden tijdens het fietsen en zou het probleem graag willen oplossen echter ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Als ik het wiel eruit haal kan ik geen speling voelen op de as, enkel als het wiel gemonteerd is. Het ligt zeker aan het wiel, als ik mijn oude wiel monteer is er geen speling merkbaar.

Ik heb, na ca. 3 jaar, eigenlijk nog geen probleemloze rit kunnen maken. Bij de voorderailleur is ook een schrapend geluid te horen (alleen op het kleine blad), dit krijgt de fietsenmaker er niet uit met afstellen en ik heb zelf ook al wat pogingen ondernomen. De fiets maakt soms dusdanig veel herrie dat ik mij altijd een beetje geschaamd heb in plaats van trots rond te rijden en ik heb al een paar keer gedacht om maar weer mijn oude fiets in gebruik te gaan nemen maar dat is ook geen oplossing. Al met al heb ik er geen lekker gevoel bij en dat zou je wel moeten krijgen met fietsen. De schrapende derailleur kan ik nog mee leven maar ik ben bang dat als ik nu weer met speling blijf rondrijden, ik binnen de kortste keren weer lagers moet gaan vervangen en weer kosten moet maken.

Iemand nog een idee waardoor de speling zou kunnen optreden en hoe ik dit kan voorkomen / verhelpen? Of is het wellicht verstandiger om deze wielen af te schrijven en te kijken voor een andere set?

Teruggaan naar de verkoper is geen optie, valt nu ook buiten de garantie maar ik ben daar op een dusdanige manier behandeld dat ik een tijd terug al besloten heb daar nooit meer iets te kopen, nog geen ventieldopje.

Alvast bedankt.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 22 aug 2022 13:14

Ik heb dezelfde wielset gehad en ik herken het euvel van de lagers: de naaf en vooral de body is niet goed afgesloten van de elementen. Ik was om de 2000-3000 km de lagers in de body aan het verwisselen. Als je dat niet zelf kunt/wilt, wordt het al snel een duur grapje. Zelf nooit last gehad van speling, overigens.

Lijkt mij genoeg reden om jezelf een nieuwe (degelijke!!) wielset cadeau te doen. Er zijn genoeg draadjes op dit forum ter inspiratie
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 22 aug 2022 14:03

Bedankt voor je reactie. Om de 2000 / 3000 km vernieuwen zou betekenen dat ik ieder half jaar nieuwe lagers zou moeten aanschaffen, zelfs al zou ik het zelf doen dan loopt het nog in de papieren. Denk dat ik dan inderdaad beter dat geld in een nieuwe set kan steken. Jammer, vind de wielen verder prima en met nog geen 13000 km op de teller vind ik het zonde om ze af te schrijven.

Ik heb jouw topic overigens ook zojuist gevonden, jij had last van vuil en vocht maar dat is mij mij niet aan de orde. Ik heb wel zojuist nog eens de body eraf gehaald en de caps nog eens aangedraaid, de cap die bij de cassette erin gedraaid is kan ik heel lichtjes bewegen, wellicht dat hier de speling vandaag komt. Ik zal in eerste instantie eens kijken of ik hier een nieuwe voor kan vinden en het hiermee kan oplossen. In de tussentijd toch maar een spaarpotje maken voor die nieuwe set.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 aug 2022 14:20

Als je nou periodiek tussen de lagers en de eindcap een dot Marinevet doet (is niet oplosbaar in water) voorkom je dat er vocht de lagers indringt en heb je er langer plezier van.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 22 aug 2022 14:34

Ook bedankt voor de reactie.

Ik denk niet dat dat het probleem is van de speling, ik heb eergisteren nieuwe lagers laten plaatsen en gisteren 95 km gefietst. Daarna had ik weer speling. Zojuist alles nagekeken en niks van vocht (gisteren was het stralend weer hier in het Zuiden) of andere rommel aangetroffen. Fietsenmaker had tevens al vet aangebracht. Ik zal er zelf voor de zekerheid ook nog eens een dot insmeren, ik heb kogellagervet van Griffon, is ook waterbestendig. Neem aan dat dat ook werkt?

Ik betwijfel of het überhaupt aan de lagers ligt, zijn inmiddels al 3x vervangen zonder het gewenste resultaat. Ik heb nu het vermoeden dat het aan de eindcap ligt, wellicht dat vervangen daarvan een oplossing biedt. Ga ik eerst eens mee aan de slaag.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 aug 2022 14:35

Heel veel wielen met indsustrie lagers en geen afstelbare lager speling, hebben die speling.
Dat is maar heel weinig en kan geen kwaad. Sterker, het is vaak beter dan geen speling.

Daarnaast heeft het vrijwel nooit met versleten lagers te maken. Als er lager zo versleten is dat er speling op zit heb je het echt heel bont gemaakt en al veel signalen genegeerd.

Het is ook te verhelpen als je het perse wil, of meer is dan een heel klein beetje.
Dan zul je de lagers moeten uitshimmen. Bij bv Lefty naven heel normaal.
Ook doet tune het standaard als er bv speling optreed.

Waarom velen denken dat het met het lager te maken heeft is dat op het moment je nieuw instaleert blijft het even weg. Echter na een X kilometer komt het weer terug, meestal na 1 rit al, omdat het lager dan pas die laatste tiende mm op z,n plaats zit.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 aug 2022 14:58

Schrijnie schreef: 22 aug 2022 14:34 Ook bedankt voor de reactie.

Ik denk niet dat dat het probleem is van de speling, ik heb eergisteren nieuwe lagers laten plaatsen en gisteren 95 km gefietst. Daarna had ik weer speling. Zojuist alles nagekeken en niks van vocht (gisteren was het stralend weer hier in het Zuiden) of andere rommel aangetroffen. Fietsenmaker had tevens al vet aangebracht. Ik zal er zelf voor de zekerheid ook nog eens een dot insmeren, ik heb kogellagervet van Griffon, is ook waterbestendig. Neem aan dat dat ook werkt?

Ik betwijfel of het überhaupt aan de lagers ligt, zijn inmiddels al 3x vervangen zonder het gewenste resultaat. Ik heb nu het vermoeden dat het aan de eindcap ligt, wellicht dat vervangen daarvan een oplossing biedt. Ga ik eerst eens mee aan de slaag.
Marinevet is heel wat anders als kogellagervet.!

Een industrie lager (zoals is gemonteerd in de naaf) bestaat uit een buitenschaal en een binnenschaal met daar tussen in een aantal kogels gevat in een kunststof pasring en in zijn totaal afgesloten met een of twee kunststof afdichtingen. Kogellagers hebben altijd minimale speling nodig om zonder wrijving rond te draaien, de smeerolie in het lagerhuis zal door die minimale speling om de kogels van het lager draaien om zodoende slijtage te voorkomen. Zodra je axiaal druk zet op de binnenschaal kan je die speling bijna opheffen en dat is wat je doet met het aandraaien van de eindcaps in samenwerking met het vastzetten van de snelspanner. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 22 aug 2022 15:40

OK Eindconclusie is dus dat de speling geen kwaad kan en deze wielen van Vision gevoelig zijn voor lagerslijtage. Ik zal ze vaker dienen te controleren en preventief invetten met marinevet, dat kan ik hier in de buurt wel krijgen.

Eventueel plaats ik mijn oude wielen in de fiets mocht het weer gaan kraken, daar heb ik zo'n 12000 km mee gefietst zonder problemen en zonder speling, je zou haast spijt krijgen dat je een nieuwe fiets hebt gekocht :p

Bijkomend voordeel is wel dat ik op deze manier steeds beter begrijp hoe mijn fiets in elkaar steekt en ik bijna een volleerd fietsenmaker ben geworden :)

Iedereen bedankt voor de replies, ik ben weer een stukje wijzer geworden!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 aug 2022 15:55

Vocht dringt ook via de achterkant van de body binnen. Sommige achternaven hebben goede rubber afdichtingen tussen de body en de naaf, maar ook hier kan marinevet op de rubber afdichting cq. rand body/naaf het binnen dringen van water voorkomen. Let wel op dat de palletjes in de body kunnen blijven bewegen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 aug 2022 16:10

Als je hier wat zoekt op het forum en op het internet zul je leren dat heel wat mensen problemen hebben met de lagers van deze wielen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 22 aug 2022 16:13

Ja ben ik inmiddels ook achter. Jammer genoeg kreeg ik tijdens het kopen te horen dat het prima wielen zijn (nog extra naar gevraagd) echter toen er problemen ontstonden kreeg ik te horen “Het zijn wielen mijnheer maar daar is ook alles mee gezegd”.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 22 aug 2022 18:32

Schrijnie schreef: 22 aug 2022 16:13 Ja ben ik inmiddels ook achter. Jammer genoeg kreeg ik tijdens het kopen te horen dat het prima wielen zijn (nog extra naar gevraagd) echter toen er problemen ontstonden kreeg ik te horen “Het zijn wielen mijnheer maar daar is ook alles mee gezegd”.
Het is geen lagerprobleem. Er slijt iets in waardoor er speling ontstaat. En dan moet je zo'n hele as-body-unit kopen om het op te lossen. Gewoon slecht, goedkoop spul. Vision wist dat van tevoren natuurlijk al. Waarom bieden ze anders die complete units aan?

https://www.mantel.com/vision-acc-body? ... 69EALw_wcB

Plaats reactie