Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 aug 2022 20:52

Dat hebben al mijn race velgen al en zijn vier jaar oud :-)
Een soort mid hook, een iets schuinstaande hoek, het voordeel van hookless en iets meer veiligheid en klemkracht.
Vooral voor hogere bandenspanningen en extreem gebruik.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 aug 2022 22:06

Ik probeerde vanavond een TLE band te vervangen en band erom ging prima, ploppen met booster ook, maar als ik dan daarna de booster eraf haal dan klapt de band toch weer naar binnen. Ik heb daarna maar de latex erin gedaan en weer met de booster geplopt, dit ging prima maar nu heb ik de booster er maar aan laten hangen om een nacht te laten liggen.

Hoe zou ik dit morgen nu het beste oplossen, want het is wel handig dat die booster er afgaat voor ik ga fietsen :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 aug 2022 23:28

NuitKor schreef: 23 aug 2022 22:06 Ik probeerde vanavond een TLE band te vervangen en band erom ging prima, ploppen met booster ook, maar als ik dan daarna de booster eraf haal dan klapt de band toch weer naar binnen. Ik heb daarna maar de latex erin gedaan en weer met de booster geplopt, dit ging prima maar nu heb ik de booster er maar aan laten hangen om een nacht te laten liggen.

Hoe zou ik dit morgen nu het beste oplossen, want het is wel handig dat die booster er afgaat voor ik ga fietsen :mrgreen:
Het is gelukt. Met een patroon lukte het mij wel om de band te ploppen terwijl het ventiel er zat.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 24 aug 2022 07:27

Als ik nieuwe banden monteer, ga ik er altijd 1st een klein toertje mee doen, dan blijven ze sneller op druk lijkt me.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 08:18

swannie schreef: 24 aug 2022 07:27 Als ik nieuwe banden monteer, ga ik er altijd 1st een klein toertje mee doen, dan blijven ze sneller op druk lijkt me.
Yep, is altijd goed.
Zo voorkom je ook dat de banden leeg staan de volgende dag nadat je ze tubeless gemaakt hebt!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2022 10:23

scottpch schreef: 24 aug 2022 08:18
swannie schreef: 24 aug 2022 07:27 Als ik nieuwe banden monteer, ga ik er altijd 1st een klein toertje mee doen, dan blijven ze sneller op druk lijkt me.
Yep, is altijd goed.
Zo voorkom je ook dat de banden leeg staan de volgende dag nadat je ze tubeless gemaakt hebt!
Flauwekul, tubeless banden moeten gewoon na montage op druk blijven, anders heb je iets niet goed gedaan.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2022 10:31

NuitKor schreef: 23 aug 2022 22:06 Ik probeerde vanavond een TLE band te vervangen en band erom ging prima, ploppen met booster ook, maar als ik dan daarna de booster eraf haal dan klapt de band toch weer naar binnen. Ik heb daarna maar de latex erin gedaan en weer met de booster geplopt, dit ging prima maar nu heb ik de booster er maar aan laten hangen om een nacht te laten liggen.

Hoe zou ik dit morgen nu het beste oplossen, want het is wel handig dat die booster er afgaat voor ik ga fietsen :mrgreen:
Ik kan mij voorstellen dat je niet alle posten terug leest, maar:

Orlok schreef: 25 jun 2022 19:13 Dat de tubeless band terug springt naar het midden komt doordat de speling tussen velg en band te groot is. Om dat te proberen op te lossen zou je kunnen volstaan met een of meer extra laag tubeless tape rondom te leggen met een breedte van interne velgbreedte + 5 mm zodat deze over de richel van de tubeless ready velg valt.! Verder zou ook een luchtcompressor met minimaal 24ltr. tankinhoud gebruikt kunnen worden om de band met binnenventiel weer gemonteerd te kunnen krijgen al is dat niet altijd een garantie dat dat lukt omdat een gemonteerd binnenventiele nou eenmaal een weerstand geeft in de luchtstroom.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 12:43

Bij jou is het nogal vlug flauwekul, Orlok!
Bij banden die voor het eerst tubeless gemaakt worden is het raadzaam om meteen een ritje te maken met die wielen, zodat de latex overal komt en je wiel sneller lekdicht is.
Alleen horizontaal op een emmer leggen en wat bewegen met het wiel is vaak niet genoeg om 'm volledig lekvrij te krijgen.
Ik rij al ik weet niet hoe lang al tubeless en heb tig wielsets tubeless gemaakt die op druk bijven en toch doe ik iets niet goed... :D :D :D

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 aug 2022 12:52

Orlok schreef: 24 aug 2022 10:23
scottpch schreef: 24 aug 2022 08:18
swannie schreef: 24 aug 2022 07:27 Als ik nieuwe banden monteer, ga ik er altijd 1st een klein toertje mee doen, dan blijven ze sneller op druk lijkt me.
Yep, is altijd goed.
Zo voorkom je ook dat de banden leeg staan de volgende dag nadat je ze tubeless gemaakt hebt!
Flauwekul, tubeless banden moeten gewoon na montage op druk blijven, anders heb je iets niet goed gedaan.!
Ik heb dit laatst ook al tegen je gezegd, ik vind je manier van communiceren niet netjes en respectvol. Vraag je nogmaals normaal te communiceren naar mij en anderen en anders mij maar te negeren. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 24 aug 2022 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 aug 2022 12:57

De band was prima te ploppen, maar dan had ik het ventiel er nog niet in. Als je dan de booster eraf haalt, schoot de band weer naar binnen.
Ik begrijp dat je direct even moet fietsen, maar daar ligt het niet aan. De band blijft prima op druk (ook de volgende dag nog even vol) maar zolang de booster eraan zit kan ik er lastig mee fietsen :mrgreen:

Het lukte mij uiteindelijk om de band opnieuw te ploppen (nadat de latex er in zat) met een patroon en daarna lukt het mij ook met de booster (terwijl het ventiel er nog in zat). Met een compressor zou dit nog gemakkelijker zijn en voor mij een overweging om die nog eens aan te schaffen.

Wat betreft het extra laagje tape. Deze wielset heeft hiervoor ook dienst gedaan met een TLE bandenset (zelfde banden) en dat ging altijd prima, met hetzelfde laagje tape en kon ik na het ploppen eenvoudig latex in de band doen zonder dat de band terugschoot. Vreemd dat mij dit nu niet lukte. Ik zal de volgende keer eens 2 lagen tape aanbrengen en kijken of dat ook een verschil maakt.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 aug 2022 13:42

Grappig, ik had gisteren net hetzelfde met een conti 5000 tubeless band. Ik heb de latex toegevoegd en toen de compressor van de buurman even geleend. was direct in orde, zelfs met ventielkern er al in.
Misschien vallen de banden door de warmte nu net ietsje ruimer en is de klemming onvoldoende om ze zonder luchtdruk op hun plaats te houden ?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 14:14

Ik heb het met de Schwalbe Pro One, voldoende tape in het velgbed, banden krijg ik er amper nog omheen, zo strak.
Pomp ze op met de compressor, meteen luchtdicht, laat de lucht ontsnappen, band schiet uit de velgrand naar de midden.
Doe er wat latex in, compressor erop en meteen luchtdicht, ploppend in de velgrand, laat ik de lucht er weer uit dan schiet de band weer uit de velgrand...
Heb dit met geen andere band, alleen de Schwalbes Pro One TLE hebben dat verschijnsel.

Plaats reactie