Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 aug 2022 14:23

Ik zit er aan te denken om voor de vakantie in mijn binnenbanden preventief te vullen met sealant. Het lijkt mij wel een prettig idee dat dit de kans op lekrijden wat verminderd met het oog op afdalingen. Zou dit helpen en zo ja hoeveel ml zou er ongeveer in moeten (25mm)? In Tubeless 25mm banden doe ik zo'n 30ml.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 aug 2022 16:23

Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets? :roll:

Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 aug 2022 16:58

Orlok schreef: 18 aug 2022 16:23 Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets? :roll:

Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Niet ieder wiel is geschikt om tubeless op te leggen.. Dus vandaag de vraag waarschijnlijk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 aug 2022 18:35

Orlok schreef: 18 aug 2022 16:23 Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets? :roll:

Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Ik weet dat je momenteel persoonlijk wat tegen mij hebt, maar wil je wel vragen je respect te bewaren en anders heb ik liever dat je niet op mij reageert.

Mijn vrouw rijdt tubeless en mijn wielset die ik nu gebruik is niet TLR, vandaar mijn vraag. Mijn TLR set heeft momenteel een geknakte spaak en is 60mm hoog, die gaat sowieso niet mee.

Btw 70kmh haal ik zomaar in een afdaling zonder gek te doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 aug 2022 19:10

NuitKor schreef: 18 aug 2022 18:35
Orlok schreef: 18 aug 2022 16:23 Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets? :roll:

Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Ik weet dat je momenteel persoonlijk wat tegen mij hebt, maar wil je wel vragen je respect te bewaren en anders heb ik liever dat je niet op mij reageert.

Mijn vrouw rijdt tubeless en mijn wielset die ik nu gebruik is niet TLR, vandaar mijn vraag. Mijn TLR set heeft momenteel een geknakte spaak en is 60mm hoog, die gaat sowieso niet mee.

Btw 70kmh haal ik zomaar in een afdaling zonder gek te doen.
Vlgns mij zie je spoken want ik heb helemaal niets tegen jouw, in tegendeel ik geef je goed bedoelde adviezen - zie hieronder en ook boven - , dus . . . . . :roll:

Orlok schreef: 20 jul 2022 10:28
NuitKor schreef: 19 jul 2022 20:37 ...
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?
Ja, geen probleem.
Orlok schreef: 21 jul 2022 12:46
NuitKor schreef: 20 jul 2022 23:00
Orlok schreef: 20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is. ;)
Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.
Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 aug 2022 20:46

Orlok schreef: 18 aug 2022 19:10
NuitKor schreef: 18 aug 2022 18:35
Orlok schreef: 18 aug 2022 16:23 Wat een rare gedachte gang, rijdt men (normaal) op 25 mm tubeless banden en gaat men op vakantie met gewone 25 mm clincher bandjes en binnenbanden gevuld met latex voor tubeless banden en wil in de bergen met snelheden tot 70 km/h gaan rijden ! Wie verzint zoiets? :roll:

Enfin, ik zou dan iig geen latex voor tubeless gebruiken maar gewoon Joe No Flat's binnenbanden: https://www.futurumshop.nl/joes-no-flat ... tiel.phtml
Ik weet dat je momenteel persoonlijk wat tegen mij hebt, maar wil je wel vragen je respect te bewaren en anders heb ik liever dat je niet op mij reageert.

Mijn vrouw rijdt tubeless en mijn wielset die ik nu gebruik is niet TLR, vandaar mijn vraag. Mijn TLR set heeft momenteel een geknakte spaak en is 60mm hoog, die gaat sowieso niet mee.

Btw 70kmh haal ik zomaar in een afdaling zonder gek te doen.
Vlgns mij zie je spoken want ik heb helemaal niets tegen jouw, in tegendeel ik geef je goed bedoelde adviezen - zie hieronder en ook boven - , dus . . . . . :roll:

Orlok schreef: 20 jul 2022 10:28
NuitKor schreef: 19 jul 2022 20:37 ...
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?
Ja, geen probleem.
Orlok schreef: 21 jul 2022 12:46
NuitKor schreef: 20 jul 2022 23:00

Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.
Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband. ;)
Die C17 velgset gaat ook niet mee. Het is een carbon clincher wielset waarmee ik gewone banden met biba's ga doen. Daar heb ik al vaker mee in de bergen gereden, maar nu kwam ik ergens tegen dat er ook sealant in een biba kan, vandaar mijn vraag.

Ik ga niet een normale clincher velg ombouwen naar TLE, aangezien ik dat niet veilig vind om deze reden:
Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Ik ga het laten zoals het is, rij toch praktisch nooit lek.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 18 aug 2022 21:00

Nog niet zo heel lang geleden reden we allemaal met velgremmetjes op alu velgen met clinchers en binnenbandjes de bergen op en af. Ging gewoon goed.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 aug 2022 21:09

dwangarbeider schreef: 18 aug 2022 21:00 Nog niet zo heel lang geleden reden we allemaal met velgremmetjes op alu velgen met clinchers en binnenbandjes de bergen op en af. Ging gewoon goed.
Precies hier ook nooit problemen gehad. Ook niet met carbon trouwens.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 aug 2022 00:01

NuitKor schreef: 18 aug 2022 20:46 Ik ga niet een normale clincher velg ombouwen naar TLE, aangezien ik dat niet veilig vind om deze reden:
Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
De “humps” die dit naar het midden springen moeten voorkomen zijn ook bij TLR wielen optioneel, zie het plaatje wat Rene hier al eens postte:

Afbeelding

Zonder schieten ze inderdaad naar het midden maar zoals je al zegt gebeurt dat met biba ook. Mijn zipp 303 wielen zijn officieel tubeless ready maar hebben deze hump niet. Zo lang je wielen aan bovenstaande specs voldoen en je krijgt ze luchtdicht zou ik ze met een gerust hart tubeless rijden, al zou ik dat wel eerst een tijdje in thuis in het vlakke Nederland testen.

Overigens zijn die Joe’s No Flats volgens mij ook gewoon binnenbanden waar ze normale sealant in hebben gestopt dus geen verschil met zelf sealant in een biba met verwijderbare ventielkern spuiten lijkt me.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 aug 2022 08:23

Kluus schreef: 19 aug 2022 00:01
NuitKor schreef: 18 aug 2022 20:46 Ik ga niet een normale clincher velg ombouwen naar TLE, aangezien ik dat niet veilig vind om deze reden:
Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
De “humps” die dit naar het midden springen moeten voorkomen zijn ook bij TLR wielen optioneel, zie het plaatje wat Rene hier al eens postte:

Afbeelding

Zonder schieten ze inderdaad naar het midden maar zoals je al zegt gebeurt dat met biba ook. Mijn zipp 303 wielen zijn officieel tubeless ready maar hebben deze hump niet. Zo lang je wielen aan bovenstaande specs voldoen en je krijgt ze luchtdicht zou ik ze met een gerust hart tubeless rijden, al zou ik dat wel eerst een tijdje in thuis in het vlakke Nederland testen.

Overigens zijn die Joe’s No Flats volgens mij ook gewoon binnenbanden waar ze normale sealant in hebben gestopt dus geen verschil met zelf sealant in een biba met verwijderbare ventielkern spuiten lijkt me.
Ik merk altijd wel een verschil met mijn clincher wielset en TLR wielset dat een binnenband met biba makkelijker "plopt" met de clincher dan met de TLR langs de kant van de weg met een handpomp. Daarmee ga ik er vanuit dat bij de TLR velg toch een soort van groef zit waar de buitenband in vast komt te zitten.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 aug 2022 09:22

Dat kan zeker, dat die groef er dus zit bij jouw TLR wielset, maar het hoeft dus niet. De vereiste voor TLR is (bij sommige fabrikanten) niet meer dan dat alle naden luchtdicht zijn en dat ze voldoen aan bovenstaande afmetingen verder is het een vrij open standaard. Sommige merken leggen er wat meer eisen bovenop, zo vind fulcrum/campa hun velgen pas officieel TLR als ze inderdaad van die groeven/humps hebben maar volgens mij rijden er hier al een aantal een tijdje probleemloos met niet officiele TLR Fulcrum Wind 40C tubeless rond.

Mijn Zipp en mijn aluminium velgen zijn beide volgens de fabrikant TLR, de Zipps hebben de riggel niet en dat plopt er inderdaad makkelijker op (en af) dan de alu die de riggel wel heeft. Het nadeel van die riggel is dan weer dat ik mijn alu wielen laatst niet met een biba en handpomp goed in de rand kreeg toen ik onderweg mijn achterwiel stuk reed.

Volgens mij is het niet gevaarlijker dat de band terug in de velg kan vallen dan wanneer dit met een biba gebeurt, op het moment dat dit gebeurt is toch al bijna alle lucht er uit. Het enige nadeel is dat je hem onderweg niet zo makkelijk meer tubeless zal krijgen met beperkte hulpmiddelen, dus dan gewoon een biba bij hebben, dat is sowieso een goed idee.

Maw, ik zou het eens een poging geven met die wielen, maar niet net voor je vakantie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 aug 2022 11:52

Op mijn velgen schiet een TL(R) band nooit terug of ervan af.
Sterker ik heb best moeite ze los te drukken. En al mijn velgen hebben niet de humb en zijn allemaal hookless

Er is de laatste jaren nogal wat aangepast aan velgen en banden waardoor de passing echt veel beter is.
Dat was tot een paar jaar terug soms echt een ramp.

Het hangt echt van je combo af. Nieuwe types banden zijn veel stijver dan de oude en de nieuwe schwalbes, conti's en pirelli's schieten echt niet zomaar terug op een goed passende velg.

Plaats reactie