Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijt tegen de voorderailleur aan?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 aug 2022 19:28

lisastronomy schreef: 16 aug 2022 16:11 Super bedankt voor jullie reacties. Ik heb de kabelspanning aangepast, maar op een gegeven moment vloog de ketting eraf. Ketting er weer op en iemand heeft geprobeerd hem een beetje af te stellen. Nu schakelt hij helemaal niet meer. Komt dit nu door de afstelling? En moet ik nu proberen heb opnieuw af te stellen?

Edit: Als toevoeging, diegene heeft ook de kabel eruit gehad, die zorgt voor de shifters. Kan het daar ook aanliggen?
Jammer genoeg is het met deze informatie best een toer om de oorzaak boven water te halen.
Wat ik zou doen:
Derailleur op kleinste kettingwiel
Kabel los, shifter controleren of die echt in de laagste stand staat
Schroeven voor maximale uitslag hoog/laag controleren
Kabelspanner bijna op kleinste stand zetten, kabel weer opnieuw aan derailleur bevestigen met klein beetje voorspanning.

Normaal moet het dan goed werken, eventueel beetje meer of minder spanning op de kabel zetten met de spanner.
In die aanpak ga ik er van uit dat alles in orde is, de kabel goed ligt en vrij loopt, kabel niet rafelt, derailleur niet ineens stuk is enzovoort. Dat is allemaal niet heel erg voor de hand liggend weliswaar.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 aug 2022 19:39

lisastronomy schreef: 15 aug 2022 17:46 Hallo,

Ik heb sinds kort een racefiets gekocht (tweedehands), alleen begon hij een raar geluid te maken, en lijkt het mij dat de ketting tegen de voorderailleur aan slijt. Ook heb ik soms een beetje het idee, dat het de ketting even een paar windingen kost voordat hij in de juiste versnelling komt als ik schakel. Doe ik iets fout? Ik heb foto's bijgevoegd van de voorderailleur.
Alle Youtube-filmpjes ten spijt zou ik gewoon even bij een fietsenmaker die verstand heeft van racefietsen langs gaan. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie