Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 aug 2022 07:08

De Conti 5000S TR gingen makkelijk op mijn Bora WTO, met de hand.

Je kan ook eens bij Veloflex kijken. Super fijne banden die Corsa TLRs
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 aug 2022 08:56

Orlok schreef: 14 aug 2022 10:37
Lion1979 schreef: 14 aug 2022 09:58 Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Uitgaande van het feit dat de latex er alleen maar uit gaat als je lek hebt gereden, zou ik alleen pas daarna wat latex bijvullen ong. 10 ml volstaat m.i. Verder zou je eens kunnen checken of de latex zijn werk doet de band gewoon lek prikken met bijv. een spijker of een punaise. ;)
Mijn ervaring is dat ook een gedeelte opdroogt door lucht erbij te pompen. Anders had de band van mijn vrouw na 1.5 jaar vol gezeten met latex, en er zat een minimaal plasje in.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 15 aug 2022 09:21

NuitKor schreef: 14 aug 2022 10:05
Lion1979 schreef: 14 aug 2022 09:58 Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Daar heb je dipsticks voor, maar hier doe ik iedere 3 maanden ongeveer 20ml erbij zonder te checken en elke keer als ik een band verwissel omdat die versleten is zit er nog een klein laagje in, dus dat gaat goed. Ik hou bij wanneer de laatste keer is geweest, want met 2 wielsets vergeet ik dat geheid.
Thanks :winkthumb:
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 aug 2022 09:34

Meten kan ook door hem leeg te zuigen met de spuit waar je hem normaal gesproken mee vult (via het ventiel). Zoals al eerder aangehaald, er zal ook nog wel wat in de band blijven hangen, dus exacte wetenschap is het niet. Anyways, je kunt dan ook checken of het allemaal water is inmiddels.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2022 10:22

NuitKor schreef: 15 aug 2022 08:56
Mijn ervaring is dat ook een gedeelte opdroogt door lucht erbij te pompen. Anders had de band van mijn vrouw na 1.5 jaar vol gezeten met latex, en er zat een minimaal plasje in.
Die ervaring klopt :) , door bijpompen droogt er ook een gedeelte op.
Als er lucht ontsnapt zal daar ook altijd vocht inzitten, dus hoe meer lucht de band verliest hoe eerder de latex uitdroogt.

Ik vul in een raceband ongeveer elke drie maanden 20 of 30ml bij. Al naar gelang wat ik die periode ga doen en hoe warm het bv is.

Ik heb banden gehad die binnen twee weken droog stonden. Dat was lang geleden........
Maar ik heb er ook gehad waar na een half jaar nog voldoende in zat.

Als ik twijfel haal ik de band even los, kan ik gelijk zien of er geen balletjes of heel veel latex is opgehoopt op een punt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 aug 2022 10:45

wasbeer2006 schreef: 15 aug 2022 10:22
NuitKor schreef: 15 aug 2022 08:56
Mijn ervaring is dat ook een gedeelte opdroogt door lucht erbij te pompen. Anders had de band van mijn vrouw na 1.5 jaar vol gezeten met latex, en er zat een minimaal plasje in.
Die ervaring klopt :) , door bijpompen droogt er ook een gedeelte op.
Als er lucht ontsnapt zal daar ook altijd vocht inzitten, dus hoe meer lucht de band verliest hoe eerder de latex uitdroogt.

Ik vul in een raceband ongeveer elke drie maanden 20 of 30ml bij. Al naar gelang wat ik die periode ga doen en hoe warm het bv is.

Ik heb banden gehad die binnen twee weken droog stonden. Dat was lang geleden........
Maar ik heb er ook gehad waar na een half jaar nog voldoende in zat.

Als ik twijfel haal ik de band even los, kan ik gelijk zien of er geen balletjes of heel veel latex is opgehoopt op een punt.
Ja precies, bedoelde ook het bijpompen. Hier dus hetzelfde qua bijvullen. Merk ook dat na een aantal maanden ik bijna niets meer hoef bij te pompen, of in ieder geval veel minder vaak.

BillyB68
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2022 12:19

BillyB68 15 aug 2022 17:21

raven14 schreef: 15 aug 2022 07:08 De Conti 5000S TR gingen makkelijk op mijn Bora WTO, met de hand.

Je kan ook eens bij Veloflex kijken. Super fijne banden die Corsa TLRs
Dank, dan ga ik die conti eens proberen. Velofrex lijkt me niet echt puncture proof. Nu maar hopen dat de conti’s wel ergens te krijgen zijn. Goud vinden is eenvoudiger dan een paar bandjes.. Die Veloflex zijn er wel te krijgen. Lijkt me wel lekker soepel bandje. Toch maar eens proberen. Jij geen problemen met veel lek rijden?

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 15 aug 2022 19:27

Ik heb zelf ook recent continental 5000s TE gemonteerd op mijn zipps 454. Montage was makkelijk, band plopte hoorbaar op rim (alhoewel deze wel weer terugschiet bij leeglaten, maar hoorde dat dat ip niet erg is). Maar vind toch dat er nog veel lucht ontsnapt. Na een rit van 1,5u bijna 0.5 bar weg. Meerdere mensen deze zelfde ervaring? Zit schwalbe sealant in.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 aug 2022 19:33

Hoe weet jij dat je een halve bar verlies hebt.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 aug 2022 19:41

Ik zou zeggen: meten voor de rit, meten na de rit en dan van elkaar aftrekken. Maar ik denk dat je een brug zoekt naar een vervolgvraag?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 aug 2022 19:49

Een halve bar verlies na anderhalf uur fietsen is veel, vandaar mijn vraag hoe je dat hebt gemeten want als je de bandendruk gaat meten verlies je altijd luchtdruk. Meestal meet men de druk na het oppompen met de drukmeter op de vloerpomp onder opgebouwde druk en als men gereden heeft en sluit daar dan weer die vloerpomp op aan zal deze zich eerst met lucht moeten vullen voordat de druk kan worden afgelezen en dat kan zeker een halve bar zijn, dus vandaar mijn vraag.!
Orlok schreef: 26 apr 2022 16:10 Vandaag dus zo'n 3 uur gereden en na afloop de bandendruk gecontroleerd. De accubandenpomp sloeg meteen af en had nog net op tijd kunnen aflezen dat er 0,1 bar tijdens de rit is ontsnapt maar kan ook het beetje lucht zijn die ontsnapt als je de accubandenpomp loskoppelt na het oppompen, enfin dus is niet zoveel als gedacht. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 aug 2022 19:52

BillyB68 schreef: 15 aug 2022 17:21
raven14 schreef: 15 aug 2022 07:08 De Conti 5000S TR gingen makkelijk op mijn Bora WTO, met de hand.

Je kan ook eens bij Veloflex kijken. Super fijne banden die Corsa TLRs
Dank, dan ga ik die conti eens proberen. Velofrex lijkt me niet echt puncture proof. Nu maar hopen dat de conti’s wel ergens te krijgen zijn. Goud vinden is eenvoudiger dan een paar bandjes.. Die Veloflex zijn er wel te krijgen. Lijkt me wel lekker soepel bandje. Toch maar eens proberen. Jij geen problemen met veel lek rijden?
Ik heb de Veloflex Corsa EVO TLR 28mm in Frankrijk getest, en ben er zeer tevreden van. Gereden op goed - matig en slecht asfalt - ook asfalt met stukken versplinterde leisteen op het wegdek ( Col De Oulles ) en de zijkant van de Alpe D'Huez naar Col de Sarenne wat ook niet erg best was. Geen lek gereden en ook geen stukjes uit het oppervlak van het zeer comfortabele rubber van Veloflex. Band slijt ook niet erg snel, want voor de vakantie ook al op deze band gereden ( Vlaams wegdek / Vlaamse kasseien.)

Wel is het een band die wat zweet aan de zijkanten ( sealant ... zeker de dunnere ), en voor elke rit even op druk brengen, maar dat was ik gewend van tubes. Montage was prima te doen en op mijn klimwielen heb ik tevens de Vittoria Liner er op liggen om door te kunnen rijden bij lek. Nu na de vakantie staat de voorband zacht en moet een beetje nieuwe latex hebben. Maar het valt op hoeveel inhoud de Vittoria Liner geeft, echt voldoende om veilig beneden te komen / niet uit de bocht te vliegen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie