Alles over vakanties op én met de fiets

Slovenië

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 24 jul 2022 23:04

The requested activity could not be found. Ik ben zelf wel ingelogd, maar ze lijken nogsteeds op privé te staan.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 jul 2022 23:24

Kun je me via een PB een mailadres geven?
hun fietsen.

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 05 aug 2022 08:17

Deze week terug gekomen van een weekje fietsen in Italië / Slovenië, zeker een aanrader!
Op dinsdag aangekomen op Venetië luchthaven en mijn fietskoffer achter gelaten bij een B&B, dit heb ik geboekt via Bounce. Echter wilde het B&B mijn koffer niet aannemen omdat deze te groot zou zijn, maar na enige discussie hebben ze mijn koffer toch aangenomen.
Direct doorgereden naar de grens van Italië met Slovenië maar vanwege de bosbranden heb ik mijn route iets noordelijker moeten vervolgen.
- Slovenië is een uitstekend land om te fietsen. De wegen en accomodaties zijn goed, er zijn voldoende winkels en dorpen om water en eten te vinden. De mensen zijn daarnaast ook nog eens erg aardig.
- Ik heb, op aanraden van de posts hierboven, de Predell pas en Mangart pas in 1 rit gefietst. Vanuit Bovec is dit eigenlijk is dit 1 lange klim van ongeveer 23 kilometer met 1600 hoogtemeters maar wat een geweldige klim! Omdat gemotoriseerd vervoer moet betalen op de Mangart pas is het erg rustig, in de afdaling is het trouwens wel oppassen geblazen ;-)
- Het weer in Slovenië, en dan met name de Julische Alpen, was perfect. Een graadje of 28-30 in plaats van de verwachte 30+ graden. In de alpen is er sowieso voldoende water te vinden uit tappunten, maar ook om zelf in af te koelen.
Omdat ik zelf snel last krijg van de hitte ben ik elk uur zeker gestopt om water uit een meer/rivier/kraan over mijn hoofd en nek te gieten.

Uiteindelijk een 750 km gefietst met bijna 12.000 hoogtemeters in een kleine 7 dagen. Nu voornamelijk in hotels geslapen, volgende keer zal ik in een tent gaan slapen, mede vanuit financieel oogpunt :-)

Al met al zou ik Slovenië om te fietsen aan kunnen raden, op zowel de racer, gravelbike als MTB!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 aug 2022 10:30

Ja, die Mangart is zeker mooi. Misschien wel 1 van de mooiste die ik heb gereden. Slovenië is zonder meer een gave bestemming om heen te gaan, waarbij Bovec een prima uitvalsbasis is.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 aug 2022 11:12

Mooi om te lezen dat het zo mooi is geweest!
hun fietsen.

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 09 aug 2022 14:42

JoostG schreef: 09 aug 2022 10:30 Ja, die Mangart is zeker mooi. Misschien wel 1 van de mooiste die ik heb gereden. Slovenië is zonder meer een gave bestemming om heen te gaan, waarbij Bovec een prima uitvalsbasis is.
De Vrsic pas is een ook mooie klim als je hem vanuit het noorden rijdt. Hier krijg je ongeveer 25 haarspeldbochten met in de bochten nog de originele kasseien die in de eerste wereldoorlog door de russen zijn aangelegd. Rij je de pas vanuit de zuidkant dan daal je af via deze kasseien en lijkt mij oppassen geblazen.
De Vrsic pas is wel een stuk drukker met auto's en motoren, daarom is het echt een genot om de Mangart te fietsen.
Laatst gewijzigd door Blo135 op 09 aug 2022 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 aug 2022 15:49

Ik heb de Vrsic pas gedaan vanuit het zuiden. Zat in Soca op een camping. Op weg naar de Krma vallei (beklimmen Triglav) ben ik met de auto de pas over gegaan en zag ik die steentjes in de bochten. Lag er vaak slecht bij en je zag ook veel fietsers met moeite dalen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 15 aug 2022 12:03

Toch nog benieuwd naar ervaringen van mensen;

Wij hebben nu het plan om toch een week slovenië te pakken (ipv toscane). Als het erg goed bevalt blijven we er nog een week, zo niet doen we nog een week dolomieten.

Wat we zoeken in slovenië:
- een goede uitvalsbasis om te fietsen (racer)
- enigszins dorpje/stadje in de buurt voor een biertje in de middag

Meer van Bled heb ik al eens aan gestaan, is een optie, andere opties die we nu verkennen;
Bovec, meer van Bohinj, Kranskja Gora.

Mensen met nuttig advies hierin?
ook evt. aan te raden campings voor tent (dus niet te massaal wat ons betreft).
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 15 aug 2022 13:42

KG vond ik erg leuk. Alles wat je zoekt is daar in de buurt.
hun fietsen.

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 15 aug 2022 14:42

Desertstorm schreef: 15 aug 2022 12:03 Toch nog benieuwd naar ervaringen van mensen;

Wij hebben nu het plan om toch een week slovenië te pakken (ipv toscane). Als het erg goed bevalt blijven we er nog een week, zo niet doen we nog een week dolomieten.

Wat we zoeken in slovenië:
- een goede uitvalsbasis om te fietsen (racer)
- enigszins dorpje/stadje in de buurt voor een biertje in de middag

Meer van Bled heb ik al eens aan gestaan, is een optie, andere opties die we nu verkennen;
Bovec, meer van Bohinj, Kranskja Gora.

Mensen met nuttig advies hierin?
ook evt. aan te raden campings voor tent (dus niet te massaal wat ons betreft).

Ik heb de afgelopen trip overnacht in Bovec, heb gezwommen in het meer van Bohinj en ben in Kranskja Gora geweest. Alle 3 leuke plaatsen om te zitten om ook een supermarkt te hebben en een biertje te doen in de middag.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat Bovec als uitvalsbasis het beste is om vanuit te fietsen. Als je komoot gebruikt dan krijg je best een goed beeld van de te rijden routes rondom de plaatsen die je noemt.

Dit zijn mijn ritten gereden in Slovenie:

https://www.strava.com/activities/7537673693

https://www.strava.com/activities/7542686748

https://www.strava.com/activities/7548127388

https://www.strava.com/activities/7553847579

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 aug 2022 11:48

Bovec is de beste uitvalsbasis van fietsen, en overige outdoor activiteiten. Kranskja Gorna lijkt wat meer upmarket.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie