Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke fietsbril

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 08 aug 2022 10:02

Jans schreef: 08 aug 2022 09:53
Spykerracing90 schreef: 08 aug 2022 09:12 Heb de afgelopen jaren met brilletjes van ome Ali en Decathlon gereden. Prima brilletjes voor de prijs, maar versleet er toch wel 1 per 1 of 2 jaar. Nu een dure Oakley en die voelt een stuk steviger (duurzaamheid kan ik nog niks over vertellen), toplens (Prizm Road), beslaat veel minder.
Het wordt pas echt lastig als er glazen op sterkte nodig zijn.
Prima, maar dat was niet de vraag van TS.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 aug 2022 10:14

Ik heb geen ervaring met Oakley of andere dure merken. Ik heb wel fake Oakley gehad (gekocht op de Night market in Chiang Mai). En ik heb vooral ervaring met Decathlon brillen. De Foakleys (fake-Oakley) en de Decathlon bril zijn ongeveer vergelijkbaar. De Foakley gaat een jaar mee, Decathlon anderhalf. Een echt Oakley zal dus op zijn minst een jaar of 15 mee moeten gaan om goedkoper te kunnen zijn. Dat gaat volgens mij ook nooit gebeuren, dus voor de prijs kun je beter bij goedkoop spul blijven.

De genoemde problemen die hier gemeld worden over goedkope brillen, ik herken ze totaal niet.
Live fast; die young. mijn blog

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 aug 2022 10:45

Ik zweer tegenwoordig ook bij de Oakley. Tov eerdere goedkopere (photochromische) brillen zijn de voordelen:

* Grote lens beschermd gezicht beter
* blijft op zijn plek (rubbertjes)
* beslaat niet
* lens reageert direct (nauwelijks verblinding)
* gaat erg lang mee (Ik deed vier jaar met de vorige en gebruikte die intensief)
* krasvast

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2022 11:06

Iets anders dat al eerder op dit forum voorbijgekomen is. Bij Hans Anders en Eyes+More verkopen ze Driive fietsbrillen. https://www.driive.cc. Deze zouden gelijk zijn aan wat de renners van DSM dragen. Bij navraag nooit een antwoord gekregen of dat ook werkelijk dezelfde brillen zijn.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 aug 2022 15:05

Ik had een goedkoop Agu brilletje die normaal 2 tientjes (oid) was, maar ik destijds als actie gratis bij een helm kreeg.

Daar heb ik een tijdje naar volle tevredenheid mee rondgereden, maar.....

-de slijtage was hoog (vooral van de rubbers bij je oren) dus na een tijdje zat hij ook niet meer lekker

-en met laagstaande zon (zeker als je met je vieze vingers je bril al weer 10 x goed op je neus hebt gezet) waren de glazen gewoon echt niet goed genoeg. Ben echt een paar keer goed verblind geweest.

Ben zelf ook nooit zo'n fan van al die extreem dure spullen (waarvan je nooit zeker weet of je voor de kwaliteit of de marketing betaalt) maar voor een goede bril trek ik ondertussen toch wel wat extra's uit. Heb zelf nu deze, waar ik erg tevreden mee ben: Oakley M2 XL Prizm . En dat is met ca 110 euro wel een tikkie duurder, maar ook weer niet een compleet belachelijk hoofdprijs.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 aug 2022 15:22

Als je een dubbelzicht sportbril nodig hebt weet je pas wat duur is.
Als je dus geen bril op sterkte nodig hebt dan zou ik altijd de bril kopen welke ik het mooiste vind en die ook nog eens doet waar je deze voor koopt.
Want een "dure" oakley kost nog altijd een pak minder dan een "goedkope" fietsbril voor dubbel zicht. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 08 aug 2022 17:55

Heb een blitse montuurloze Chinese bril van 9 euri waar ik meer dan dik tevreden over ben. Nog nooit beslagen glazen gehad en echt geen vervormd zicht of wat dan ook.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 14 aug 2022 14:34

Ik rijd met fake Oakley Jawbreakers van 4 euro met plaklensjes aan de onderkant erop van ali zodat ik m'n garmin kan aflezen. Brilletjes doen het super, geen vervormd beeld ofzo.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2022 17:22

rob74 schreef: 08 aug 2022 10:14 Een echt Oakley zal dus op zijn minst een jaar of 15 mee moeten gaan om goedkoper te kunnen zijn. Dat gaat volgens mij ook nooit gebeuren, dus voor de prijs kun je beter bij goedkoop spul blijven.
Mijn eerste Pro M Frame heb ik inmiddels bijna 22 jaar 8-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 aug 2022 19:30

Ook nog met de originele lenzen?
En ook nooit een andere bril gekocht?
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12405
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2022 09:30

Ik heb een oakley radar ev. Een echte maar op een neppe Ali van 18 euro met vier lezen.
Wil een zo'n klein mogelijke bril waar ik niet langs de randen kijk. Zo,n vd Poel bril ga ik echt niet mee rijden.
Krijg je zo'n heel witte rand rond je ogen, dat is echt geen porum.

Die ali bril gebruik ik in de winter met weinig licht en donkere dagen, zitten best aardige lenzen bij.
Kwaliteit is ietsje minder maar niet de factor 10 die je ervoor betaald. Leuk detail is dat de ali bril in een grotere doos komt waar je standaard vier glazen in kwijt kan. Die gebruik ik voor mijn echte oakley.

Voor de echte Oakley heb ik ook lenzen op ali besteld, die waren toen rond de 20 euro. Die zijn redelijk.
Maar de echte Oakley lenzen zijn toch gewoon beter. Ik vind de prizm road en trail echt top!.
De zichtbaarheid is gewoon echt beter en zeker in stukken waar je dat strobe effect hebt, bv in een park met bomen, dan is de kwaliteit ongeevenaard.

Maar lenzen zijn ook persoonlijk. Ik wil namelijk beslist geen polorized, daar wordt ik helemaal gek van, zo vermoeiend voor mijn ogen.
Net een 3d lens is dat. Daarbij heb ik met zo'n lens bijna een ongeluk veroorzaakt. reed in de winter met -5 op de snelweg en er was een wegdeel net gerepareerd, daar maakt een polorized bril dezelfde kleur van als ijs en ik ga dus hard op mijn rem omdat het in een bocht was.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2753
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 aug 2022 09:44

Brillen zijn nogal persoonlijk. Ik heb hier verschillende modellen van Oakley en 100% liggen. Met rand, zonder rand. De ene past qua montuur beter dan de andere. Maar de beste bril die ik heb is van Roka. De Matador. Superlicht van gewicht en vormt mooi om het hoofd. Ik moet wel altijd even wennen als ik deze gebruik t.o.v. de andere brillen. Zal wel komen door de wat meer gebogen lenzen. Maar dat is na 100m al weg. Helaas is dat ook meteen de duurste van allemaal.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie