Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant C-FR Export bergverzet

JanJetze
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:33

JanJetze 08 aug 2022 11:19

Een tijd terug heb ik een oude racefiets, Giant C-FR Expert Series Composite, gekocht. Een erg fijne fiets in het vlakke Nederland, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze fiets niet is bedoeld voor de bergen; er zit geen bergverzet op. Ik heb al geprobeerd een nieuwe cassette erop te zetten, maar deze past niet. Ik heb zelf weinig verstand van het sleutelen aan fietsen, maar ik leer het graag. Volgens de fietsenmaker had ik echter weinig tot geen opties. Toch probeer ik het graag nog op dit forum.

De versnellings groepset is van het oude type Shimano RX100. De cassette is 7-speed 13/26. De dubbele crank is 42/52 en lijkt niet bij dezelfde groepset te horen. Het wielframe is een Rigida DP18 en de naaf is een Shimano RSX FH-A410. Wat zijn mijn mogelijkheden voor het krijgen van een kleiner verzet? Grootste tandwiel op een 7-speed cassette die ik kan vinden is 28, daar schiet ik weinig mee op. Is er een manier een 8-speed of meer te monteren? Op de huidige body gaat dat -denk ik- niet lukken, die zou dan vervangen moeten worden. Maar is een grotere body uberhaupt mogelijk in het frame? Of zou ik in plaats van een aanpassing aan het achterwiel, ook voor iets kunnen doen, een triple crank bijvoorbeeld? De voorderailleur lijkt al wel 3 standen te hebben. Volgens de fietsenmaker zou er dan ook een nieuwe as op moeten. Echter, dan zou het buitenblad wellicht niet goed meer uitgelijnd zijn met de cassette.
racefiets_1.jpeg
racefiets_2.jpeg
racefiets_3.jpeg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 aug 2022 04:33

Gewoon een mountainbike crankstel monteren! Ik heb nooit anders gereden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 aug 2022 07:36

Ik dacht trouwens dat deze generatie rx100 8 speed was. Of is de rest RSX

Een triple groep heb je ook een andere voorderailleur en achterderailleur met lange kooi nodig en een andere shifter. Want die drie standen zijn niet juist en de capaciteit van de achterderailleur zal te laag zijn.

Goedkope triple groep op marktplaats scoren en compleet ombouwen. Of een compact crank kopen voor 4 kant JIS. Deze fietsen heb je redelijk snel in en uit elkaar. En vrijwel alles is een upgrade tov een RSX-RX100 mix.

En anders als er echt weinig budget is een compact crank scoren.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... k-crankset
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 aug 2022 14:26

Cassette met een 28 en binnenblad door een 39 vervangen en je hebt een verzet waarvan men 25 jaar gelden vond dat het voor zwakkelingen was. ( waarschijnlijk ook ketting vervangen)
Veel meer doen zou ik zonde geld vinden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 aug 2022 17:09

Ik ga binnenkort een fiets ombouwen. Daar zit nu een compact crank voor vierkant as op. 50-34, met een los 39 blad erbij. In principe voor 10s, maar volgens mij is dat geen probleem. Deze crank heeft nauwelijks buiten gefietst. Wel wat km's op de tacx.
Als je er wat aan hebt, mag je dit, incl. trapas overnemen. Prijsje komen we dan wel uit.

Doe maar een PB bij interesse.

Edit; als ik het goed heb is het een stronglight crankset. Zilverkleurig.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2022 04:23

bij 130mm bcd is er ook nog 38t.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2022 09:29

... en dan nog de laatste, nog niet genoemde optie: met een achterderailleur van een mtb groep (8 of 9 speed! 10 speed en hoger gaat niet werken met jouw shifters) kun je een grotere cassette monteren, met bv een 30 of 32 als lichtste verzetje.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 aug 2022 14:15

Inderdaad, ik had een stalen Empella crosser met 7 speed RSX i.c.m. een oude XTR M900 achterderailleur. Daar kon een 12-32 cassette op (nu bog verkrijgbaar van SRAM). Het Hoeft geen XTR te zijn uiteraard, Altus is voor deze fiets ook prima denk ik.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2022 17:13

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... derailleur

Pak dan deze, dan blijft het mooi 90's correct. :like:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

JanJetze
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:33

JanJetze 14 aug 2022 21:22

thestudent schreef: 13 aug 2022 07:36 Ik dacht trouwens dat deze generatie rx100 8 speed was. Of is de rest RSX

Een triple groep heb je ook een andere voorderailleur en achterderailleur met lange kooi nodig en een andere shifter. Want die drie standen zijn niet juist en de capaciteit van de achterderailleur zal te laag zijn.

Goedkope triple groep op marktplaats scoren en compleet ombouwen. Of een compact crank kopen voor 4 kant JIS. Deze fietsen heb je redelijk snel in en uit elkaar. En vrijwel alles is een upgrade tov een RSX-RX100 mix.

En anders als er echt weinig budget is een compact crank scoren.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... k-crankset
Beide derailleurs zijn inderdaad rx100, de shifters en de remmen zijn wel RSX! Ik heb geprobeerd een 8speed cassette te monteren, maar die paste niet op de body. Zou een 8-of meer speed body zomaar passen op dit frame?

Een triple crank zou volgens de fietsenmaker problemen opleveren omdat het grootste blad dan niet meer goed uitgelijnd is met de cassette.

En wat betreft budget, er is wel wat ruimte! Ik zou graag deze klassieker klaar maken voor de bergen volgend jaar. Als dat niet lukt, zal ik een nieuwe moeten kopen.

pino schreef: 13 aug 2022 14:26 Cassette met een 28 en binnenblad door een 39 vervangen en je hebt een verzet waarvan men 25 jaar gelden vond dat het voor zwakkelingen was. ( waarschijnlijk ook ketting vervangen)
Veel meer doen zou ik zonde geld vinden.
In dat geval noem ik mijzelf graag een zwakkeling ;) Dit klinkt als weinig verbetering tov een 26 - 42, en dat verzet leek op bepaalde stukken echt onmogelijk. Ik heb begrepen dat het ook niet goed voor je knieen is om te zwaar te trappen, en die neem ik toch graag nog meer dan 25 jaar mee!

Hanz Bé schreef: 13 aug 2022 17:09 Ik ga binnenkort een fiets ombouwen. Daar zit nu een compact crank voor vierkant as op. 50-34, met een los 39 blad erbij. In principe voor 10s, maar volgens mij is dat geen probleem. Deze crank heeft nauwelijks buiten gefietst. Wel wat km's op de tacx.
Als je er wat aan hebt, mag je dit, incl. trapas overnemen. Prijsje komen we dan wel uit.

Doe maar een PB bij interesse.

Edit; als ik het goed heb is het een stronglight crankset. Zilverkleurig.
Ernie C. schreef: 14 aug 2022 14:15 Inderdaad, ik had een stalen Empella crosser met 7 speed RSX i.c.m. een oude XTR M900 achterderailleur. Daar kon een 12-32 cassette op (nu bog verkrijgbaar van SRAM). Het Hoeft geen XTR te zijn uiteraard, Altus is voor deze fiets ook prima denk ik.
Deze combinatie klinkt als een goede optie (DM wordt gestuurd Hanz Bé!) ; een 34 voorblad icm met een 12-32 cassette. Worden daarmee echter de verschillen tussen de bladen niet te groot voor de derailleurs?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2022 06:53

De lengte van de kooi van de achterderailleur bepaald hoeveel tanden verschil in totaal geschakeld kunnen worden. Met een MTB-derailleur zal het dus wel lukken.

8 speed wordt bepaald door de shifters. Wil je meer kransjes achter, dan moet je die ook vervangen.

Een 7 speed cassette is smaller dan 8 speed en in niet alle 7 speed fietsen past 8 speed. Daarvoor moet je een breedte van de achteras (gemeten tussen de uitvaleindes) van 130mm hebben. In de tijd dat 7 speed nog het maximale was, was 125mm de standaard. Jouw fiets komt wel uit de tijd dat hij wellicht 130mm is.

Past 8 speed, dan passen overigens alle moderne velgremgroepen op jouw frame, alleen zijn je wielen niet altijd compatible. Tot 10 speed Shimano of Sram past dan in ieder geval wel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2022 06:57

scepticus schreef: 14 aug 2022 17:13 https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... derailleur

Pak dan deze, dan blijft het mooi 90's correct. :like:
Dat is uiteraard mooier. Ik weet niet wat vintage MTB spul uit de mindere groepen tegenwoordig doet qua prijs maar die M900 bleek zijn gewicht bijna in goud waard te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie