Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe fiets Fuji ketting ratelt bij iedere versnelling

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 19:22

Goedendag,

Ik ben voor het eerst op dit forum en ik ben ook een beginner wat betreft racefietsen/gravelbikes.

Ik heb sinds gisteren de Fuji Jari, daar heb ik lang op moeten wachten vanwege de leveringsproblemen die maar niet ophouden.

Ik heb deze fiets bij een goede fietsenmaker gekocht.
Wat ik wel merk is dat deze bij bijna iedere versnelling ratelt.
Ik ben vandaag meteen teruggegaan en hij heeft toch wat afgesteld en hij gaf aan dat de "schijf" een tikkie heeft?
Door vervoer/transport van de fiets?
Kijk het is een fiets van ruim 1000 euro, ik denk dan ik ga komende week weer terug.
De servicebeurt over een tijdje in kosteloos, het is wel een zaak met goede recensies.

Hij gaf aan dat nu goed zou moeten zijn en of ik zelf aan kabeltje kan draaien om wellicht bij te stellen?
Allemaal leuk en wel maar ik ben nog een leek.
Ik ga wel binnenkort weer terug, want ik vind dit geen goed begin.

Graag jullie mening hierover!
Alvast dank!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2022 21:00

Ratelt nu nog?
Dat tikkie is toch geen ratel!
Wat onze mening is? Wat wil je daarmee bereiken!
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 21:40

Of dit allemaal wel klopt...bij een nieuwe gravelbike.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 aug 2022 21:48

Een fiets van €1000 is een goeie instapper, geen topmateriaal of iets waarmee de weekendwarrior rijdt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar met rateltjes moet rijden. Dus, terug naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt als het niet in orde is.
Maar met jouw beschrijving kunnen wij er niks van zeggen. Je hebt het over een schijf die een 'tikkie' heeft, dat klinkt al remmen/schijfrem. Maar je kaart een probleem aan met schakelen. Daar kan hier niemand chocola van maken....
Je beschrijving 'bijna iedere versnelling ratelt' is dat bij het wisselen van versnelling, of is dat altijd als je trapt en niet schakelt?

Uitleg zat op YT als je ergens aan wil draaien: https://youtu.be/Bbk5RcH0bbQ vanaf 2:40 en vooral niet aan de schroefjes gaan draaien!!!!! Ook niet te heftig aan de kabelspanning draaien, max 1/4 tot 1/2 slag per keer en dan testen of het ratelen weg is.
Denk er wel aan: Een fiets met derailleur ratelt ALTIJD met schakelen. Ja, de duurdere groepen/cassettes/kettingen hoor je veel minder dan basic materiaal. Maar het is geen versnellingsnaaf die je nooit hoort.

De fietsenmaker zegt: "Hij gaf aan dat nu goed zou moeten zijn...." en dan is mijn vraag aan jou: Schakelt de fiets nu goed of niet? Want ".....en of ik zelf aan kabeltje kan draaien om wellicht bij te stellen?" is het toppunt van onduidelijkheid. Heeft de FM jou verweten zelf aan de instelling geprutst te hebben, of wil hij dat je zelf een kleine afstelling doet?

[knip, onterecht en onjuiste aanname]
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 13 aug 2022 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2022 22:06

Ga zeker nog eens terug: je moet je over je klacht niet schamen naar de winkel toe. Je fiets moet gewoon zonder ratelen kunnen rijden...

Wel een tip voor volgende keer: test de fiets onmiddellijk na afhalen... Soms gebeurt het gewoon dat een fiets op de werkstand ok is, maar als je rijdt het toch niet in orde is....

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2022 22:07

Rude schreef: 13 aug 2022 21:40 Of dit allemaal wel klopt...bij een nieuwe gravelbike.
Nee.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 22:07

Dank voor de uitgebreide uitleg Ramon.

Maar je hebt het mis dat ik een verwende millennial ben hahaha
Ik stel ook gewoon een hele normale vraag en ik ben een leek met fietsen.
Ik eis van niemand dat die als een lakei voor mij klaar staan.
Ik ben uit de jaren 70 dus meer uit verwende patatgeneratie.

Bij een basic instapper wil ik het ook al bij laten denk ik, want het gaat natuurlijk nergens over dat een fiets 5000 euro zou moeten kosten.
het ratelen is niet tijdens het schakelen maar gewoon tijdens het fietsen.
De fietsenmaker probeert mij als leek iets bij te leren door wellicht zelf iets af te stellen.
Ik ben net begonnen met deze fiets en heb nog nooit een race fiets of gravelbike of mountainbike gehad.
Ik ben ook niet van plan om een wielrenner te worden die maar wat te associaal rijden en denken dat ze stoer zijn.

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 22:09

walter- schreef: 13 aug 2022 22:06 Ga zeker nog eens terug: je moet je over je klacht niet schamen naar de winkel toe. Je fiets moet gewoon zonder ratelen kunnen rijden...

Wel een tip voor volgende keer: test de fiets onmiddellijk na afhalen... Soms gebeurt het gewoon dat een fiets op de werkstand ok is, maar als je rijdt het toch niet in orde is....
Dank je, ik ben ook blij dat je zonder vooroordelen mijn vraag beantwoordt, thannks!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2022 22:10

Rude schreef: 13 aug 2022 22:07 Dank voor de uitgebreide uitleg Ramon.

Maar je hebt het mis dat ik een verwende millennial ben hahaha
Ik stel ook gewoon een hele normale vraag en ik ben een leek met fietsen.
Ik eis van niemand dat die als een lakei voor mij klaar staan.
Ik ben uit de jaren 70 dus meer uit verwende patatgeneratie.

Bij een basic instapper wil ik het ook al bij laten denk ik, want het gaat natuurlijk nergens over dat een fiets 5000 euro zou moeten kosten.
het ratelen is niet tijdens het schakelen maar gewoon tijdens het fietsen.
De fietsenmaker probeert mij als leek iets bij te leren door wellicht zelf iets af te stellen.
Ik ben net begonnen met deze fiets en heb nog nooit een race fiets of gravelbike of mountainbike gehad.
Ik ben ook niet van plan om een wielrenner te worden die maar wat te associaal rijden en denken dat ze stoer zijn.
Je laatste zin slaat helemaal nergens op.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 aug 2022 22:15

Rude schreef: 13 aug 2022 22:07 Dank voor de uitgebreide uitleg Ramon.

Maar je hebt het mis dat ik een verwende millennial ben hahaha
Ik stel ook gewoon een hele normale vraag en ik ben een leek met fietsen.
Ik eis van niemand dat die als een lakei voor mij klaar staan.
Ik ben uit de jaren 70 dus meer uit verwende patatgeneratie.

Bij een basic instapper wil ik het ook al bij laten denk ik, want het gaat natuurlijk nergens over dat een fiets 5000 euro zou moeten kosten.
het ratelen is niet tijdens het schakelen maar gewoon tijdens het fietsen.
De fietsenmaker probeert mij als leek iets bij te leren door wellicht zelf iets af te stellen.
Ik ben net begonnen met deze fiets en heb nog nooit een race fiets of gravelbike of mountainbike gehad.
Ik ben ook niet van plan om een wielrenner te worden die maar wat te associaal rijden en denken dat ze stoer zijn.
Gelukkig maar, iemand uit de goede jaren (zelf ook van de seventies). Maar je uitleg leest als die van een millennial, vandaar dat ik even stoom moest afblazen.
Ratelen tijdens het fietsen mag echt niet, ook bij een eenvoudigere fiets moet je hooguit het "lopen" van de ketting over de kettingwielen (iedereen zegt tandwielen, in principe fout) horen en geen opvallende ratels. Dat kan met de kabelspanning heel goed afgesteld worden. Als de FM het gewoon goed afstelt, dan moet jij er de eerste tijd geen omkijken naar hebben. Op den duur gaan de kabels rekken, alles komt iets losser te zitten en je moet iets gaan bijstellen. Dat is makkelijk zat te leren, door de FM, YT of een handige kennis.

Overigens zijn wielrenners niet per definitie asociaal. In groepjes zoekt men al sneller het randje op en rijdt men vaker niet conflict-mijdend. Daarom ga ik (en diversen hier) meestal alleen (en omdat we geen mensen hebben die afstand/tempo aan kunnen :) )
En er zijn ook heus wel groepen die keurig netjes rijden, voorrang geven, bellen, hand uitsteken etc.
Dogma F

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 22:16

nijkie schreef: 13 aug 2022 22:10
Rude schreef: 13 aug 2022 22:07 Dank voor de uitgebreide uitleg Ramon.

Maar je hebt het mis dat ik een verwende millennial ben hahaha
Ik stel ook gewoon een hele normale vraag en ik ben een leek met fietsen.
Ik eis van niemand dat die als een lakei voor mij klaar staan.
Ik ben uit de jaren 70 dus meer uit verwende patatgeneratie.

Bij een basic instapper wil ik het ook al bij laten denk ik, want het gaat natuurlijk nergens over dat een fiets 5000 euro zou moeten kosten.
het ratelen is niet tijdens het schakelen maar gewoon tijdens het fietsen.
De fietsenmaker probeert mij als leek iets bij te leren door wellicht zelf iets af te stellen.
Ik ben net begonnen met deze fiets en heb nog nooit een race fiets of gravelbike of mountainbike gehad.
Ik ben ook niet van plan om een wielrenner te worden die maar wat te associaal rijden en denken dat ze stoer zijn.
Je laatste zin slaat helemaal nergens op.
Toch herkennen we allemaal in het dagelijks leven die laatste zin.

Rude
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 aug 2022 19:00

Rude 13 aug 2022 22:18

Ramon73 schreef: 13 aug 2022 22:15
Rude schreef: 13 aug 2022 22:07 Dank voor de uitgebreide uitleg Ramon.

Maar je hebt het mis dat ik een verwende millennial ben hahaha
Ik stel ook gewoon een hele normale vraag en ik ben een leek met fietsen.
Ik eis van niemand dat die als een lakei voor mij klaar staan.
Ik ben uit de jaren 70 dus meer uit verwende patatgeneratie.

Bij een basic instapper wil ik het ook al bij laten denk ik, want het gaat natuurlijk nergens over dat een fiets 5000 euro zou moeten kosten.
het ratelen is niet tijdens het schakelen maar gewoon tijdens het fietsen.
De fietsenmaker probeert mij als leek iets bij te leren door wellicht zelf iets af te stellen.
Ik ben net begonnen met deze fiets en heb nog nooit een race fiets of gravelbike of mountainbike gehad.
Ik ben ook niet van plan om een wielrenner te worden die maar wat te associaal rijden en denken dat ze stoer zijn.
Gelukkig maar, iemand uit de goede jaren (zelf ook van de seventies). Maar je uitleg leest als die van een millennial, vandaar dat ik even stoom moest afblazen.
Ratelen tijdens het fietsen mag echt niet, ook bij een eenvoudigere fiets moet je hooguit het "lopen" van de ketting over de kettingwielen (iedereen zegt tandwielen, in principe fout) horen en geen opvallende ratels. Dat kan met de kabelspanning heel goed afgesteld worden. Als de FM het gewoon goed afstelt, dan moet jij er de eerste tijd geen omkijken naar hebben. Op den duur gaan de kabels rekken, alles komt iets losser te zitten en je moet iets gaan bijstellen. Dat is makkelijk zat te leren, door de FM, YT of een handige kennis.

Overigens zijn wielrenners niet per definitie asociaal. In groepjes zoekt men al sneller het randje op en rijdt men vaker niet conflict-mijdend. Daarom ga ik (en diversen hier) meestal alleen (en omdat we geen mensen hebben die afstand/tempo aan kunnen :) )
En er zijn ook heus wel groepen die keurig netjes rijden, voorrang geven, bellen, hand uitsteken etc.
Whaha maak je niet zo druk over die millenials
Maar je zat wel lekker stoom af te blazen.
Uiteraard er zijn in alle categorie mensen, mensen die wel weten hoe het in het verkeer moet haha
Ik leg hem er ook even dik op.

Dank je voor je advies Ramon!

Plaats reactie