Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2022 07:42

Mijn punt is meer dat je in 95% van de gevallen op een gravelracer precies hetzelfde kunt doen als op die Endurace en nog heel veel meer.
Campagnolo Ultra Dork

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 12 aug 2022 11:32

havana schreef: 11 aug 2022 20:13 De mijne weegt 7,1 kg dus dat is bijna hetzelfde als mijn wegfiets :D
😁..baas boven baas ...Ik doelde meer op jouw 1x verzet; je hoeft niet perse een 2x te hebben om ook op de weg redelijk uit de voeten te kunnen. Mijn Marin gravelracer kost 2.5k plus carbon wielset . Vergelijkbaar met bv Domane SL5 weegt ie niet meer, maar kun je er ook 45mm banden op kwijt en behoorlijk offroad als je zou willen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2022 19:04

Ernie C. schreef: 12 aug 2022 07:42 Mijn punt is meer dat je in 95% van de gevallen op een gravelracer precies hetzelfde kunt doen als op die Endurace en nog heel veel meer.
Eens, andersom, wat voegt een endurance nog toe?
Ik denk dat voor het gros een gravel bike veel meer endurance is.

Een gravel bike hoeft ook niet zwaarder te zijn dan een racer.
Het enige wat zwaarder is zijn de banden en misschien een breder stuur, maar de rest is gelijk.

Als ik een starre vork in mijn MTB doen is die ook 7.7 kg met banden van 650 gram.
De basis is allemaal redelijk gelijk

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2022 19:47

Scott gravelfiets heeft toch een aardige race geometrie als ik het bekijk op de website t.o.v een Cube of een Cannondale.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 aug 2022 08:36

En dan heb je geometrie van de Cervelo Aspero of de Factor LS nog, ook erg racy... :like:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2022 08:56

wasbeer2006 schreef: 12 aug 2022 19:04
Eens, andersom, wat voegt een endurance nog toe?
Ik denk dat voor het gros een gravel bike veel meer endurance is
De gemiddelde racefiets wordt veel te lang en diep. Alles voor de aero.
Maar die fietsen kunnen heel veel mensen alleen maar rijden met een spacertoren.

Zie onderstaande tabel, 3 bekende racers naast elkaar. Een Tarmac kan een normaal mens haast niet meer passend krijgen, alleen lenige atleten passen perfect imho. De Ultimate is dan nog redelijk “ouderwets”, en voor velen veel passender.
Bijlagen
8EB9C3A6-CD05-4AA9-80B1-E4FA82B900C7.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2022 09:54

Inderdaad met iets langere benen t.o.v het gemiddelde wordt het knutselen.
Cube zat als een maatpak bij mij.
Cannondale rij ik nu met 10cm pen i.p.v 11cm.
Scott komt in de buurt maar de head tube.
https://geometrygeeks.bike/compare/cann ... 2022-l-56/
Foto was te groot dus even de link.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2022 11:04

Nee, niet alleen met langere benen dan normaal. Ook bij een normale flexibiliteit kom je al snel in de problemen, want veel moderne fietsen dwingen je in een te diepe, gestrekte houding.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2022 12:08

Ja dat herken ik ook. Maar bv Havana pakt gewoon een framemaat groter.
Is ook een optie, mits binnen de perken, dat ga ik waarschijnlijk ook doen.

En Scott gaat nog wel. Ik heb lange benen en aan een drop van een cm of 10 zit ik altijd. Zelfs op de MTB heb ik er nog 6 of 7.
En het laatste wat ik ben is lenig

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 13 aug 2022 13:12

rennerroelof schreef: 06 mei 2022 17:18 EC4F8F0C-5806-4900-A237-F4455C3E38B4.jpeg

Deze week mijn Topstone omgeruild voor een Supersix SE. De wielen vervangen voor een set Zipp Firecrest. Dit rijdt echt super.
Ben erg benieuwd hoe dit op de weg rijdt. Heb je daar ervaring mee?

Ik overweeg deze aan te schaffen als vervanging voor mijn CAAD13. Omdat veruit de meeste ritten op de weg zullen worden gereden en incidenteel op gravel vraag ik me af of dat een goede keuze is.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 aug 2022 13:28

daniel1975 schreef: 13 aug 2022 11:04 Nee, niet alleen met langere benen dan normaal. Ook bij een normale flexibiliteit kom je al snel in de problemen, want veel moderne fietsen dwingen je in een te diepe, gestrekte houding.
Hoe kun me anders voor RE spelen?
Niet zijken maar reiden !

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 15 aug 2022 19:42

havana schreef: 11 aug 2022 09:47 Op de mijne past alleen 1x dus die keuze was snel gemaakt (of eigenlijk was er geen keuze). In NL rijd ik met 11-28 achteraan. Daarmee kom ik overal boven (40T voorblad).

Voor buitenland heb ik dan een 11-46. Dat is serieus licht. Ik heb weinig "last" gehad van de grotere stappen in de versnellingen, in de bergen speelt dit nu eenmaal veel minder.

Zou ik nu weer voor de keuze staan zou ik zeker weer voor 1x gaan. Het ziet er netjes uit, makkelijk schoon te houden, lichter en er kan minder kapot.
Eens met de voordelen van de 1*. Welke achterderailleur kan en 11-28 en 11-46 aan?

Plaats reactie