Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werk racefiets met grote fietstas voor lange man (1.98m)

HH1045
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 11:43

HH1045 09 aug 2022 11:55

Hallo forumgebruikers,

Momenteel ben ik me aan het orienteren voor een racefiets. Het idee is om deze te gebruiken voor woon-werk en mogelijk vaker in het weekend (en wellicht een keer voor een fietstrip). Heb geen wielren-ervaring en geen kennis over wielrenfietsen, dus wat input is meer dan welkom.

Er zijn twee factoren die de zoektocht bemoeilijken:
1. Lengte - 1.98m met relatief lang bovenlijf
2. Baggage - het idee is om in wielrenoutfit naar kantoor te gaan en me daar te douchen. Hierdoor heb ik een tas met kleding, handdoek, schoenen mee. Daarnaast een rugtas met o.a. laptop en papieren. Momenteel fiets ik deze afstand met een stadsfiets icm een Vaude fietstas, die aardig gevuld is.

Ik zit zelf te denken aan een gravelbike, maar sta open voor suggesties. Budget tot c. EUR 3000, maar liefst beneden de EUR 2k, all-in.

De Canyon Grizl 2XL is op het eerste gezicht een interessante optie. Op deze persfoto staat ie afgebeeld met een bagagedrager en fietstas. Het gekke is, is dat ik deze niet zo kunt samenstellen op de website van Canyon, dus geen idee welke bagagedrager/fietstas hiervoor geschikt is.

https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... ium-grizl/

hayes

hayes 11 aug 2022 21:07

Denk dat je qua idee goed zit.
Is ook wat ik doe/ga doen.

Ik heb nu een oude Giant met afneembare spatborden en een afneembaar bagerekje.

Afbeelding
(kunnen jullie die Strava foto zien?)

Ik ben ook van een plan een gravelracer hiervoor aan te schaffen.
Ik douche niet (washandje en snelle facewash) maar neem wel kleren en regelmatig laptop mee. Dat gaat met twee zakken.
Rugzak gaat ook maar met laptop wordt dat zwaar en bulky.

Sommige gravelbike skan je idd meteen in randonneur outfit kopen.
Cube heeft van hun Nuroad deze versie bv

Afbeelding

Daar zit dan naafdynamo op meteen. Maar dat hoeft voor mij niet.
Eigenlijk quasi elke gravelbike kan je tot commuter omvormen.
En in het weekend offroaden :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2022 21:32

Zo'n randonneur fiets heb ik ook gehad voor woon werk. Ik vond het veel te traag. Met droog weer neem ik mijn allround racer (Cannondale SuperSix) en met nat weer de gravelbike (Topstone). Bagage heb ik nooit, laptop blijft in bureaulade en heb een flinke kast met 4-5 sets kantoor kleding. In het gebouw is een douche en die gebruik ik dan ook. Koelkast en provisiekast is deels gevuld met mijn ontbijt en lunch. En kan ook tegen vriendenprijs in het bedrijfsrestaurant lunchen.
Dus, geen bagage mee. Soms ga ik een dag met de auto naar kantoor, gaat dan schone kleding mee.

Als ik laptop en kleding mee moest nemen dan was de lol er snel vanaf.

Voor het eerste begin: lichte gravelbike en losse spatborden voor nat weer.

Zelf ben ik 1m95, 75kg en vrij lange benen. Op zowel Topstone als SuperSix zit ik uitstekend (bikefit voor aanschaf).
Enkele afstand is tussen 25 en 30km, uurtje ongeveer.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 11 aug 2022 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 aug 2022 22:05

Misschien even duiden welke afstanden je wil fietsen.

Ik doe 15km enkel op de gravelfiets met bagagedrager en lichten op een laafdynamo. En de fiets helpt me ook op jaarlijks fietsvakanties.
Vermoedelijk trager dan met koersfiets, maar ik rijd niet te rap zodat ik de dag doorkom zonder douche op werk.

Maar ik bouwde hem zelf.
Zelf ben ik wel fan van de cube randoneurs/gravelbikes(ook zowat het enige merk dat ik ken dat met bagagedrager en spatborden kan).

Walter

hayes

hayes 11 aug 2022 22:28

Als je geen bagage mee moet nemen, kan eigenlijk elke fiets.
Zonder laptop neem ik de rugzak en dan pak ik meestal de racer.
Met meer bagage, de giant met fietstassen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 12 aug 2022 08:08

De canyon is een goeie optie denk ik. Ik rij woon-werk met een racer (droog weer) en sinds kort een gravelbike met nat weer en winter. Ik hou van een beetje rap doorfietsen en daarom voor de gravelbike gekozen met slecht weer. Als je 1 fiets wil aanschaffen is de gravelbike het meest allround. Ik zet er net als hayes een afneembaar spatborden set op en wil er nog een bagagerek op monteren voor eventueel fietstassen. Overigens doe ik tot nu toe alles met een rugtas(25liter) ( ook afgelopen winter) en bevalt prima. Ik neem ongeveer hetzelfde als jou mee alleen laat ik mijn schoenen op het werk staan. Als ik die wel meeneem bind ik ze met de veters aan het stuur vast.

Wat je ook kan doen is een gravelbike kopen en deze later voorzien van afneembaar spatbordenset en bagagedrager. Bijna alle gravelbikes hebben hiervoor aansluitnokjes zodat je ze er gemakkelijk stevig opschroeft.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 aug 2022 09:13

Als het over woon-werk fietsritten gaat, dan zie ik heel vaak dat mensen laptop en kleding meesjouwen? Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Tenzij het om kortere stukken gaat (max 15km) maar anders is het niet te doen.
Gewoon 1x per week met de auto, schone kleding mee, vuile kleding mee terug. Laptop heb je huis niet nodig.
Dogma F

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 12 aug 2022 11:32

Dat ligt wel aan je werk of je de laptop thuis wel of niet nodig hebt. Op zich vind ik het prima te doen (25km enkel als ik de snelste weg neem, wat ik meestal niet doe), ook nog met rugtas (in de zomer wanneer ik wat lichtere kleding heb) op de gewone racer. Ik ga ook nooit met de auto, in de eerste plaats omdat het gewoon niet nodig is, en het is bij mijn werk ook nog eens een gedoe met parkeren.

Met slecht weer, in de winter of als ik eens wat meer te versjouwen heb gebruik ik ook een "gravel bike", Cube Nuroad race (dus geen FE) die ik heb uitgebreid met spatborden en een baggage drager:

Afbeelding

Dat gaat prima, baggagerekje is een tubus cargo classic die op normale baggagepunten past die de Grizl AL zo te zien ook heeft.... Op de CF zie ik ze zo niet dus ik weet niet welke je op het oog had? Het artikel wat je linked is in ieder geval een AL.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 aug 2022 15:49

En ik héb niet eens een auto. Wat dacht je daarvan.
Bestaat ook nog.

Eens per week met een grote rugzak naar het werk. Daarin de kleding, washandjes e.d.
Laptop hoef ik niet op en neer te sjouwen. Ik werk niet thuis (basisonderwijs). Zelfs tijdens de lockdowns lekker op en neer gefietst en vanuit mijn lokaal de online-lessen verzorgd.

Het kan prima met een racefiets. Ik heb voor de slechte dagen een oude crossfiets, een Empella Bonfire van 21 jaar oud.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 12 aug 2022 17:56

Ben zelf vergelijkbaar qua lichaamslengte (1,99) en ik doe meerdere keren per week W-W tussen Nijmegen en Arnhem, in mijn geval op een crosser van Giant. Wegbandjes, goede spatborden en een simpele bagagedrager. Werkt helemaal top, ben heel content!

Afbeelding

Ik heb geen speciale fietstassen, maar ik bind gewoon mijn rugzak achterop met een spin (paar van die flinke elastieken).

Juist met jouw lengte is het vooral zaak om een goed passende fiets te vinden. Wil je diep zitten of liever niet? Kan het zadel hoog zat? Welke lengte stuurpen heb je nodig? Dat is lastig te bepalen op afstand, zeker als je geen ervaring hebt. Mijn advies zou toch echt zijn om langs een winkel te gaan ipv via Canyon gechargeerd gezegd op de gok te bestellen...

HH1045
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 11:43

HH1045 12 aug 2022 19:19

Dank voor jullie eerste reacties en suggesties. Ik stel het op prijs!

Enkele opmerkingen / antwoorden:
1. Ik heb geen auto, dus 1x per week naar kantoor met de auto voor het transporteren van spullen wordt lastig. Bovendien ga ik maar 2-3x per week naar kantoor, dus met 1x per week met de auto, mis ik dus 33-50% van de fietstochten.
2. Afstand naar kantoor is 10-13 km enkele reis, afhankelijk van route.
3. De suggestie om een paar schoenen daar te laten is geen verkeerde en houd ik in achterhoofd.
4. De suggestie om laptop op kantoor te laten is geen optie, want wij maken zo verbinding met cloud netwerk / virtual omgeving en heb m dus nodig voor thuiswerkdagen/avond/weekend.
5. De Cube heb ik ook bekeken, maar lijkt geschikt voor lichaamslengte tm 1.94m, dus dat leek me wat aan de krappe kant.
6. Spinbanden wordt wat wiebelig gezien de grootte van mn bagage en lijkt me wat riskant.
7. Hoe kun je de verschillen in baggagepunten zien op de website? De carbon versie of cf versie is dus anders dan de al versie als ik het goed begrijp? Waarom doen ze dat?
8. Wil het liefst mijn rug vrijhebben bij het fietsen, dus rugtas heeft niet mijn voorkeur. Dan is de huidige situatie met oude fiets + fietstas nog beter dan met racefiets en rugtas!
9. In verlengde van 7.: Hoe kan ik zien of ik er bagagedrager of spatborden op kan klikken?
10. Waarom is een randonneur traag? En is een gravelbike + spatbord + bagagedrager een randonneur?
11. Suggestie om te proefrijden is geen verkeerde, maar geloof dat canyon alleen verkoopt via internet?

Dank en goed weekend.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 aug 2022 19:34

Fiets je dan nu ook al naar het werk?

Laten we zeggen dat met auto bedoeld wordt 'je andere vervoermiddel om op het werk te geraken' ;-). Dan kan je kleren, wasgerief... meenemen.

Om een of andere reden vindt je nauwelijks carbon fietsen met oogjes. Er is naar mijn mening niets anders dan een commerciële verklaring dan dat fabrikanten verwachten minder fietsen te verkopen met oogjes. Of ook; soms zie je in de reclames carbon fietsen zonder oogjes terwijl ze ze gewoon hebben.... dus informeer je goed naar de opties...

10-13 km is niet veel... heb je nu al naar het werk gefietst met een gewone stadsfiets. Met een koers/gravel/randoneurs- fiets zal het iets sneller gaan; maar ik denk eerder omdat de fiets uitnodigt sneller te rijden.
Fiets je nu nog niet; leen even een fiets om te ervaren hoe je het ritje ervaart.

Plaats reactie