Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
..baas boven baas ...Ik doelde meer op jouw 1x verzet; je hoeft niet perse een 2x te hebben om ook op de weg redelijk uit de voeten te kunnen. Mijn Marin gravelracer kost 2.5k plus carbon wielset . Vergelijkbaar met bv Domane SL5 weegt ie niet meer, maar kun je er ook 45mm banden op kwijt en behoorlijk offroad als je zou willen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens, andersom, wat voegt een endurance nog toe?
Ik denk dat voor het gros een gravel bike veel meer endurance is.
Een gravel bike hoeft ook niet zwaarder te zijn dan een racer.
Het enige wat zwaarder is zijn de banden en misschien een breder stuur, maar de rest is gelijk.
Als ik een starre vork in mijn MTB doen is die ook 7.7 kg met banden van 650 gram.
De basis is allemaal redelijk gelijk
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37638
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De gemiddelde racefiets wordt veel te lang en diep. Alles voor de aero.wasbeer2006 schreef: ↑12 aug 2022 19:04
Eens, andersom, wat voegt een endurance nog toe?
Ik denk dat voor het gros een gravel bike veel meer endurance is
Maar die fietsen kunnen heel veel mensen alleen maar rijden met een spacertoren.
Zie onderstaande tabel, 3 bekende racers naast elkaar. Een Tarmac kan een normaal mens haast niet meer passend krijgen, alleen lenige atleten passen perfect imho. De Ultimate is dan nog redelijk “ouderwets”, en voor velen veel passender.
Less is bore
Inderdaad met iets langere benen t.o.v het gemiddelde wordt het knutselen.
Cube zat als een maatpak bij mij.
Cannondale rij ik nu met 10cm pen i.p.v 11cm.
Scott komt in de buurt maar de head tube.
https://geometrygeeks.bike/compare/cann ... 2022-l-56/
Foto was te groot dus even de link.
Cube zat als een maatpak bij mij.
Cannondale rij ik nu met 10cm pen i.p.v 11cm.
Scott komt in de buurt maar de head tube.
https://geometrygeeks.bike/compare/cann ... 2022-l-56/
Foto was te groot dus even de link.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37638
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, niet alleen met langere benen dan normaal. Ook bij een normale flexibiliteit kom je al snel in de problemen, want veel moderne fietsen dwingen je in een te diepe, gestrekte houding.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat herken ik ook. Maar bv Havana pakt gewoon een framemaat groter.
Is ook een optie, mits binnen de perken, dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
En Scott gaat nog wel. Ik heb lange benen en aan een drop van een cm of 10 zit ik altijd. Zelfs op de MTB heb ik er nog 6 of 7.
En het laatste wat ik ben is lenig
Is ook een optie, mits binnen de perken, dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
En Scott gaat nog wel. Ik heb lange benen en aan een drop van een cm of 10 zit ik altijd. Zelfs op de MTB heb ik er nog 6 of 7.
En het laatste wat ik ben is lenig
Ben erg benieuwd hoe dit op de weg rijdt. Heb je daar ervaring mee?rennerroelof schreef: ↑06 mei 2022 17:18 EC4F8F0C-5806-4900-A237-F4455C3E38B4.jpeg
Deze week mijn Topstone omgeruild voor een Supersix SE. De wielen vervangen voor een set Zipp Firecrest. Dit rijdt echt super.
Ik overweeg deze aan te schaffen als vervanging voor mijn CAAD13. Omdat veruit de meeste ritten op de weg zullen worden gereden en incidenteel op gravel vraag ik me af of dat een goede keuze is.
Hoe kun me anders voor RE spelen?daniel1975 schreef: ↑13 aug 2022 11:04 Nee, niet alleen met langere benen dan normaal. Ook bij een normale flexibiliteit kom je al snel in de problemen, want veel moderne fietsen dwingen je in een te diepe, gestrekte houding.
Niet zijken maar reiden !
Eens met de voordelen van de 1*. Welke achterderailleur kan en 11-28 en 11-46 aan?havana schreef: ↑11 aug 2022 09:47 Op de mijne past alleen 1x dus die keuze was snel gemaakt (of eigenlijk was er geen keuze). In NL rijd ik met 11-28 achteraan. Daarmee kom ik overal boven (40T voorblad).
Voor buitenland heb ik dan een 11-46. Dat is serieus licht. Ik heb weinig "last" gehad van de grotere stappen in de versnellingen, in de bergen speelt dit nu eenmaal veel minder.
Zou ik nu weer voor de keuze staan zou ik zeker weer voor 1x gaan. Het ziet er netjes uit, makkelijk schoon te houden, lichter en er kan minder kapot.