Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 aug 2022 16:02

Er wordt hier vnl over testosterone.d. gepraat als voordeel/verschil maar het is nog duidelijker als een man meer dan 2m meet en gaat basketballen als vrouw. Een grootte die je bij vrouwen zeldzaam vindt. Of de bouw van een bokser die een heel robuuster skelet en heel lange snelle armen heeft...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 aug 2022 22:32

Jans schreef: 11 aug 2022 12:59
gede schreef: 11 aug 2022 12:08
Ernie C. schreef: 11 aug 2022 10:10 Er wordt ook nergens gesteld het moet. Er is de feitelijke vaststelling dat het (vooralsnog) zo is.
En al zou het wetenschappelijk gezien mogelijk zijn via medicatie o.i.d. de transvrouw "echte vrouwelijke zwakte" te bieden, dan denk ik nog niet dat dat een populair onderdeel van de behandeling gaat zijn.
'Echte vrouwelijke zwakte'. We hebben nog werk aan de winkel ... :-).

En wetenschappelijk gezien is dat allemaal prima mogelijk. Testosteron kan prima verlaagd worden. En zoals u al kon zien, stellen bonden dit vaak ook als vereiste.
En dan blijft voorlopig nog de vraag, wat neemt iemand voor kracht etc. mee uit zijn leven toen hij nog als man rondliep. De wetenschappers lijken het daar toch voorlopig niet met elkaar eens te zijn. Laat staan de niet-wetenschappers.
Besef je eigenlijk wel hoe denigrerend die zin is?
Do or don’t, there is no try

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 aug 2022 22:48

Terzijde: net een stuk van Herman Chevrolet in de Muur (oktober 2007) gelezen over Elvira De Bruyn die in de jaren 30 fietste. Als vrouw opgegroeid met steeds meer mannelijke kenmerken en kon dat moeilijk verwerken. Moest heel veel moeite doen om als man erkend te worden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 aug 2022 23:01

Was zij later niet een soort stuntvrouw geworden die de meest krankzinnige capriolen uithaalde met de fiets?
Do or don’t, there is no try

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 aug 2022 23:25

Volgens het verhaal was de droom van Willy de Bruyn wedstrijden te winnen als man, maar zonder succes. Hij begon een café in Asse.
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2022 20:29

Enzzo schreef: 11 aug 2022 22:32

Besef je eigenlijk wel hoe denigrerend die zin is?
Ik snap het alvast niet, misschien kan je het even toelichten, het lijkt me gewoon een relevante vraag die een (liefst kwantitatief) antwoord verdient.
Effecten van beenderstructuur zijn blijvend.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 12 aug 2022 20:41

Het voorstel is: een categorie voor vrouwen, dwz mensen met XX chromosomen. Dan een open categorie, voor iedereen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 aug 2022 22:47

Ik heb hem zelf nog niet bekeken, maar dit is de uitzending van Tegenlicht van afgelopen maandag.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... Games.html
Zijn gender inclusieve sporten en eerlijke competities met elkaar te verenigen?

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 aug 2022 23:05

Een groepering wilt heel graag bij een groep horen die hun liever niet heeft. Maar interessante uitzending.
En Foeke Dillema komt weer niet ter sprake.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 aug 2022 08:25

Ik heb de documentaire bekeken tot ongeveer 3/4. Na een derde dacht ik al, zal ik nog verder kijken of gaat er nog iets anders komen dan deze lange opsomming van feitjes die we eigenlijk al wisten.

korte samenvatting:
Biologische gezien schijnt het moeilijk te zijn 100% duidelijk te geven over man/vrouw/trans. Wel is duidelijk dat er mannen zijn, vrouwen en trans mensen. De trans mensen krijgen allerlei namen. trans non-binair, intersex, a-sexueel en nog een paar die ik al weer vergeten ben. Er komt heel weinig biologie in de uitzending voor. Daar had ik een beetje op gehoopt. Maar dat komt niet aan bod.
De regels die nu bedacht zijn voor trans mensen zijn super krom. Geen touw aan vast te knopen. Oneerlijk, onlogisch, onduidelijk, basis is vaag. Het klopt van geen kanten. Geen wonder dat er zoveel recht zaken zijn.
Trans mensen bestaan! En ze hebben het moeilijk in de maatschappij. Je zal maar in hun schoenen staan. En ze willen ook sporten, maar in welke categorie, daar heeft ook de documentaire geen antwoord op.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 02 sep 2022 22:38

EmPeHa schreef: 30 aug 2022 22:47 Ik heb hem zelf nog niet bekeken, maar dit is de uitzending van Tegenlicht van afgelopen maandag.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... Games.html
Zijn gender inclusieve sporten en eerlijke competities met elkaar te verenigen?
De uitzending gaat eerst over intersexe mensen, en gaat dan verder met omdat er intersexe mensen zijn is het acceptable om trans mensen mee te laten doen in de vrouwensport. Intersexe is een medische aandoening, trans is dat niet. Het zijn twee aparte en onafhankelijke onderwerpen.

Ik vond het een zeer zwakke documentaire met nogal wat onjuiste informatie. Wat niet ter sprake kwam is of het wel eerlijk is dat transvrouwen aan de vrouwensport meedoen. Terwijl dat eigenlijk het enige kriterium is. Mannen zijn 10%-20% sterker en sneller dan vrouwen. Transvrouwen zjin even sterk/snel als mannen. Dus is het oneerlijk als transvrouwen met de vrouwen meedoen: dan zou er nooit meer een vrouw aan de olympische spelen meedoen.
Maar dat kwam niet ter sprake in het programma. Ik ben naar een discussiebijeenkomst over het programma geweest, eergisteren. Ik heb die vraag gesteld, maar de documentairemaakster gaf er geen antwoord op, ze zwamde er maar een beetje omheen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 sep 2022 22:57

Ik vraag me dan weer af waar je die strak omlijnde percentages vandaan hebt?
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie