Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Minimale bandbreedte Reynolds AR41 db

Costa83
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 09:40

Costa83 11 aug 2022 21:58

Beste allen,

Ik heb Reynolds Ar41 db wielen. Laatst heb ik Schwalbe One TLE 25mm tubeless banden gemonteerd, uiteraard met voldoende sealant.

Nu reed ik laatst in de Pyreneeën in de regen en was het koud. Mijn banden werden zacht dus zag ik allemaal belletjes langs mijn velgrand (terwijl de banden normaal gesproken wel op druk blijven). Geen belletjes bij de spaken.
Herkent iemand dit? Zijn mijn tubeless banden misschien te smal waardoor er lucht lekt?
Volgens de meeste websites is de minimale bandbreedte 25mm, maar per merk verschilt het natuurlijk wel iets hoe de band bolt. Zou ik misschien bredere banden (28mm moeten nemen) of een nader merk? Wie heeft ervaring met Reynolds wielen en tubeless banden waarbij de combinatie goed bevalt?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 aug 2022 22:00

Ik denk niet per se dat het alleen te maken heeft met het koude weer. Misschien in de afdalingen toch wat bochten met flink wat snelheid genomen waardoor de druk op de zijwang wat hoger is dan normaal. Ik weer niet met welke druk je rijdt, maar misschien was die toch te laag. En als de temperatuur daalt zakt de luchtdruk in je band weer verder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Costa83
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 09:40

Costa83 12 aug 2022 09:04

Ik reed met ongeveer 6 bar

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2022 09:22

Dat zou meer dan genoeg moeten zijn. De luchtdruk in je band zakt of klimt trouwens maar ongeveer 0.07 bar per 10gr.
Afbeelding
Maar stel je vult m buiten op heet asfalt in de zon (45gr) en boven is t ineens 5. Dan is t toch weer 0.28 minder.

Ik zou even controleren of je niet standaard te veel lucht verliest onderweg. Ergens lek gereden bent etc. En ander is misschien de passing van de tubeless velgbed en je band misschien toch niet strak genoeg en kan je er beter een extra laag tape onder doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 16 aug 2022 14:38

Zelfde probleem voor en achter? Heb zelf de Reynolds een slagje hoger. Heb nu nog voor 25mm en achter 28. Merk dat een 28mm bandje makkelijker te monteren en luchtdicht te maken is (heeft ook minder druk nodig). Hoge druk en tubeless is wmb geen goede combinatie. FM in de buurt monteert tubeless op race alleen nog maar vanaf 28mm.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Plaats reactie