Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 aug 2022 21:59

ibooij schreef: 08 aug 2022 09:19Resumerend: optie 2 is je vriend.

Veel plezier op vakantie!
Dank.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 10 aug 2022 10:13

Nog een vraag. Komende week krijg ik een trainer training voorgeschoteld met 'bursts' - korte blokjes van 15sec waarbij ik voluit moet gaan. M'n hartslag zou in die 15 seconden zo'n 30 slagen omhoog moeten gaan (van rond de 140-150 naar 170+). Echter, met zo'n korte inspanning lijkt het me sterk dat m'n hartslag zo snel 'meebeweegt'. Ik snap dat het vooral gaat om het maximaal belasten gedurende een korte periode, maar hoe zinnig is het om dit als een blokje van 15 seconden aan te geven? Toen ik TrainerRoad nog gebruikte op de indoor trainer verbaasde dit soort dingen me ook al. Tegen de tijd dat je op het gevraagde vermogen/hartslag zit is het blokje immers alweer voorbij.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 aug 2022 10:30

Mede daarom dus power als richtlijn aanhouden en niet hartslag, lijkt mij.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2022 10:46

@rootland, zo moet je het niet bekijken,

gewoon 15sec voluit dikke PUNT!
Niet naar HR of vermogen kijken paar versnelling op schakelen en boem!

De ene keer zal je 600watt hebben de andere keer 850 of weet ik wat. maakt niets uit vol is vol.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 aug 2022 12:30

Wat @wasbeer2006 zegt klopt grotendeels. Ik weet even niet of het hier gaat om losse 15 seconden intervallen of om opeenvolgende micro-intervallen.
In het eerst geval kun je inderdaad gewoon voluit gaan. Niet letten op het klokje, maar vooral op wat je benen (en rug en de rest van je lijf). En ook op het verkeer en de weg natuurlijk.
Bij opeenvolgende micro-intervallen is voluit gaan niet vol te houden. Daar gaat het er vooral om dat je steeds even gedurende het interval in het rood gaat, en dan weer terug, in het rood, en weer terug, etc. Hiermee train je je lichaam om goed te worden met herstellen van inspanningen boven je omslagpunt.
Hierbij zul je iets meer op je klokje moeten kijken, maar na een aantal keer ga je het gevoel herkennen en hoeft dat niet meer.

Je hartslag zal inderdaad niet zo snel meebewegen. Bij micro-intervallen zie je meestal dat ie trapsgewijs omhoog gaat tot zo ongeveer je omslagpunt. Met vermogen is het eenvoudiger, aangezien je over het algemeen binnen een seconde of 2 op het gevraagde vermogen kunt rijden, tenzij je op een veel te zwaar verzet zit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2022 12:48

Sterker nog, je hebt goede kans dat de piek in je harstlag tussen je intervallen in ligt.., dus pas seconden na afloop van een 15sec sprint valt.

Los van join, had ik vorige week een paar van dat soort korte sprints. 10 tot 15 seconden, piekvermogen ~1150 watt, gemiddeld over 10 sec ~1080 watt.,
Ik was oprecht verbaasd dat mijn hartslag boven de 180 kwam met zulke korte piekinspanningen (mijn hf max ligt rond de 190, laatste sprintje kwam hartslag uiteindelijk op 188. alle sprintjes kwamen ze >180 uit). Terwijl ik kwam van hf 145 oid. (natuurlijk na de 1e sprint is je hartslag al een stuk hoger, dan is het makkelijker om bijv van 165 naar 185 te gaan).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 18 aug 2022 21:26

Ik overweeg over te stappen van een programma met een trainer en trainingspeaks naar Join. Dus ook van persoonlijke begeleiding naar begeleiding op basis van een algoritme en volgens mij geen persoonlijk contact.

Als ik over stap zou ik mijn trainingspeaks abonnement op willen zeggen wat impliceert dat mijn training in Join automatisch in mijn Garmin terecht moeten komen en na afloop van de training moet automatisch een upload naar Join plaats vinden.

Weet iemand of dit inderdaad zo werkt? Én wat er behalve een mogelijke kostenbesparing, de voordelen van Join ten opzichte van Trainingpeaks zijn? Het liefst op basis van ervaringen uiteraard.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 19 aug 2022 08:09

In Join zit een knop 'Export workout' waarmee je de training naar Garmin Connect kan exporteren. Van daaruit kan je hem zelf doorsturen naar bijvoorbeeld je fietscomputer. Als je je training na afloop opslaat en hem synchroniseert met Strava (bijvoorbeeld via een bestaande koppeling tussen Garmin Connect en Strava of direct uploaden via de Strava app/website) dan krijg je op je telefoon een notificatie van Join dat er een nieuwe activiteit is gevonden en of je die wilt toevoegen aan je je trainingsplan. Ik vind het in elk geval soepel werken en ben er tot nu toe tevreden over, zeker gezien de prijs ten opzichte van andere apps.

Het grootste pluspunt voor mij is het dynamische aspect van Join. Deze week had ik oorspronkelijk wat minder tijd na m'n werk, toen toevallig op woensdag een rondje kunnen rijden voor het werk en vervolgens werd m'n schema gelijk aangepast. Ook als ik een keertje ga hardlopen wordt daar rekening mee gehouden, dat bevalt goed - het plaatje op het grotere einddoel houden ipv stug vasthouden aan een vast schema.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 19 aug 2022 09:10

asmeets schreef: 18 aug 2022 21:26 Ik overweeg over te stappen van een programma met een trainer en trainingspeaks naar Join. Dus ook van persoonlijke begeleiding naar begeleiding op basis van een algoritme en volgens mij geen persoonlijk contact.

Als ik over stap zou ik mijn trainingspeaks abonnement op willen zeggen wat impliceert dat mijn training in Join automatisch in mijn Garmin terecht moeten komen en na afloop van de training moet automatisch een upload naar Join plaats vinden.

Weet iemand of dit inderdaad zo werkt? Én wat er behalve een mogelijke kostenbesparing, de voordelen van Join ten opzichte van Trainingpeaks zijn? Het liefst op basis van ervaringen uiteraard.
Maand geleden ook overgestapt van trainer/trainingpeaks naar Join. Eerste ervaringen ben ik zeer tevreden over. De app werkt makkelijk en overzichtelijk. De trainingen variëren en worden daardoor niet saai. Groot voordeel vind ik het dynamische aspect. Voorheen moest ik bij iedere wijziging in het trainingsschema contact opnemen met de trainer, nu pas je gewoon de beschikbaarheid aan en het schema wijzigt automatisch. Ander groot voordeel is de prijs t.o.v. een trainer.

Trainingen uit Join exporteer je makkelijk met 1 klik naar Garmin connect of trainingpeaks. Met de gratis versie van trainingpeaks kan je enkel per dag één training exporteren en syncen met Garmin. Einde van je rit wordt dit automatisch overgenomen door Join. Meerdere opties dus en werkt simpel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 aug 2022 13:58

Ik heb nu zes weken met join getraind als test.
Vond het leuk om eens te ervaren hoe anders dat is. Als je overal een mening over hebt, moet je het ook zelf proberen :-)

Redelijk ervaren fietser met meer dan 25jaar ervaring waarvan de eerste 10 alleen op de MTB.

Het inladen van trainingen en uploaden van je trainig gaat probleemloos met Garmin toestellen. Snel en goed!
Ik had het beter klimmen programma ingesteld en een beschikbaarheid van 10 uur per week over drie dagen.

De traingen die ik kreeg lijken redelijk op het zwift Cape Epic programma wat ik in de winter doe.
Join personaliseert dat wel beter. Zwift doet dit niet. daarnaast zijn de zwift trainingen slecht een uur en is de kop en staart van de training af.
Maar het intensieve deel lijkt er erg op. Dat vind ik positief omdat ik al vaak van dit programme heb gezegd dat het een goed programma is.

De join traingen zijn nog iets piekriger dan wat ik zelf al deed. Mijn eigen idee dat ik nooit zo slecht trainde doordat ik gewoon maar iets deed/doe klopte wel.
Dat ligt hem voornamelijk in de eerste 10 jaar waarin ik alleen op de MTB reed, ook veel op de weg overigens. En ik vrijwel altijd elk viaduct opsprint en bv de 10 - 20km door de duinen vrijwel altijd hard rij (zo rond FTP normalized met pieken erboven en onder).

Voor mij was het een bevestiging dat ik wel redelijk train, met uitzondering dat hier wat meer geplande 2 tot 5 minuten blokken boven FTP inzitten.
Op een MTB parcours gaat dit vanzelf wel maar in de polder niet.

Eerst maar de minpunten voor mij persoonlijk, subjectief dus!!!
-lastig uit te voeren in bergachtig terrein. (ik heb het ook niet geprobeert) maar als je een uur 165 - 190 watt moeten rijden, dat kan je gemiddeld natuurlijk wel doen maar je hebt wel veel pieken van 0 - 400 ongeveer. Dit probleem ligt natuurlijk ook in de Garmin, waarin je een training niet kan pauzeren zonder ook de rit te pauzeren. Wat, en ik weet niet of dat technisch al kan...... Dat ik een route inlaad en dat join middels het hoogte profiel mijn training aanmaakt.
Andere kant is dat Join heel goed omgaat als jezelf iets anders hebt gedaan.
-Vrij weinig intensief werk, altijd maar 20 minuten tot een uur. Het zal ongetwijfeld effectiever zijn dan wat ik zelf doe. Maar ik verveel me kapot op de fiets waarin je tijdens zo'n training 2x 80 minuten in een zone 165-190 moet rijden. Maargoed sit is natuurlijk persoonlijk!
-Wat ik ook niet zag ik bv een rit van 4 uur is bv het eerste uur 20minuten hard en dan het laatste uur bv.
-Geen enkele rit in deze zes weken die een koers/cyclo oid nabootst. Voor mij persoonlijk niet zo'n ding. Ik kan een cyclo prima pacen. Maar voor beginners gaat dit fout, die hebben geen idee wat ze overkomt als je net Luik uitrijd op de eerste klim en blijf dan maar in je juiste zone!

Positief:
-leuke afwisseling op mijn eigen trainingen;
-Goed aangemaakte trainingen voor in de Garmin;
-Voor beginners/personen die graag met een tool werken en die beter willen worden en hele laagdrempellige goede app/tool;
-Join zat best goed op mijn gevoel van een rustige of intensievere training, kan toeval zijn maar het viel op!
-Het is zeker super zwaar training programma, maar voor iedereen die zijn niveau goed invult prima te rijden. Zwift heeft wel programma's die veel te intensief en zwaar zijn met 6 of 7 trainingen per week en je heel slecht kunt instellen op beschikbaarheid oid.

Mocht ik dingen hebben verwoord die door mijn onkunde of gebrek aan info van de app liggen, schroom niet en roep het!
Gaat me er vooral om fietsers en join te helpen.

Verdict! hele leuke tool die ik zeker zou aan raden als je wat met trainingen wilt gaan doen.
Leuk zou zijn om ook bv gravel/cyclo en MTB programma's te hebben.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 21 aug 2022 19:48

Bedankt voor de feedback allemaal. Dat helpt enorm. Had ik goed begrepen dat er ook rekening kan worden gehouden met groepsritten?

Na drie jaar veel alleen trainen merk ik dat ik het sociale aspect van wielrennen als erg fijn en belangrijk ervaar. De ene keer is een groepsrit een snelle rit met hoge intensiteit, de andere keer wordt wordt er een stuk rustiger gereden. Die zijn dan wel vaak op vaste dagen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 21 aug 2022 19:56

Je kunt er planned rides in gooien, waarbij je de te verwachten intensiteit kunt opgeven (RPE) en ook hoe belangrijk het is om vers aan de start te verschijnen (A) tot maakt geen reet uit (C). Join houdt daar dan rekening mee.

Plaats reactie